Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 174 høy og veier rett over 60 kg, med en fettprosent på ca 25. Jeg vil derfor få fettprosenten ned så jeg føler meg litt mer komfortabel. Og deretter ha en lang periode med fokus på tung trening og nok mat.

Trener styrke 4 ganger i uken og intervaller 1-2 ganger i uken. I tillegg har jeg hund som jeg går tur med ca 1 time hver dag. Er generelt aktiv og sitter ikke lenge i ro i løpet av en dag. Hvor mye kcal er for lite på diett? Jeg har i perioder lagt på 1500-1700 kcal og som regel etter en periode føler jeg meg super sliten! Så har litt vanskeligheter med å vurdere om det faktisk er altfor lavt eller om jeg bare må suck it up og tåle det på diett?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19729-hva-er-for-lite-kcal-p%C3%A5-diett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo øke i muskelmasse for å miste fett%, med andre ord ligge i overskudd på kcal?

Ja har jo tenkt på det, men jeg er ikke komfortabel å ha såpass mye fett på kroppen som jeg har nå. det vil jo ta tid og øke muskelmassen og man legger vel gjerne på seg litt fett i samme slengen?

Så tror jeg må få ned fettprosenten før jeg ligger i et overskudd. Det vil jo og være mye mer motiverende å bygge senere når musklene ikke blir skjult av fettet over. Så mener jeg å ha lest at det er gunstigere å bygge muskler om fettprosenten ikke er alt for høy.

Hvis du veier 60 kilo fordelt på 174 centimeter, synes jeg det er en dårlig idé å gå enda mer ned i vekt. Her tror jeg den beste løsningen for deg vil være å øke kvaliteten på maten du spiser; dvs påse at du får i deg en viss mengde protein, fett, karbohydrater, spiser variert (for å sikre inntaket av vitaminer/mineraler) og trener med høy kvalitet (blir sterkere og har nok volum på treningen).

Hvis du veier 60 kilo fordelt på 174 centimeter, synes jeg det er en dårlig idé å gå enda mer ned i vekt. Her tror jeg den beste løsningen for deg vil være å øke kvaliteten på maten du spiser; dvs påse at du får i deg en viss mengde protein, fett, karbohydrater, spiser variert (for å sikre inntaket av vitaminer/mineraler) og trener med høy kvalitet (blir sterkere og har nok volum på treningen).

Tusen takk for svar =) Jeg spiser hovedsaklig kjøtt, mye grønnsaker, frukt og bær, mye fett fra avokado, cocosa, nøtter og litt meierismør.

Men cirka hvor mange kcal og hvilken næringsfordeling vil være gunstig for meg? Teller ikke kcal og gram næringsstoffer hver dag altså, men gjør det avogtil for å ha en oversikt. Jeg foretrekker å ligge høyere på fett enn karbohydrater, og spiser ca 50-100 karbo for dagen. Burde jeg optimalt sett ligge høyere på karbo enn fett? Mange spørsmål her nå, men er jo en jungel av informasjon der ute, så greit å spørre eksperter når jeg har muligheten :)

Man må jo ha noe fett på kroppen, ikke noe å være redd for. Jeg forstår ikke at man skal strebe etter noe som er bortimot umulig, og som er sinnsykt hardt å oppnå for de som skal stille i konkurranser.

Spis i littegrann overskudd. Du trenger ikke ta helt av heller, så regn ut sånn ca på en av kalorikalkulatorene på hva du ligger på i vedlikehold og prøv deg med 3-400 kcal over. Følg fremgangen, og mål helst med bilder og målebånd. Det kommer nok til å gå helt fint, men skulle du legge på deg fett, så juster litt ned på kaloriene. Når musklene kommer og du blir strammere i fisken, så betyr ikke vekten eller fett% tallet noe lenger, du blir nok fornøyd skal du se ;) Mer muskler forbrenner jo også mer fett, så det vil jevne seg ut og gå seg til på egenhånd. Ikke stress så mye med det!

Annonse

Takk for feedback folkens =) Jeg er fullstendig enig i at 60 kg er altfor lite når man er 174 høy! Og jeg mener eller tror ikke, at jeg har veldig mye fett på kroppen. Men med en fettprosent på 25% og såpass lite muskler som jeg har, så er jeg vel det man kaller "tynnfeit". Så planen var å få bort noe av fettet (diett i 4-8 uker), før jeg ville ligge i overskudd med bra mat og trene tungt over en lang periode. Men etter samtlige tilbakemeldinger så tror jeg at jeg endrer den planen! Og med mer mat så blir jo treningen mye gøyere og ;)

Du trenger ikke få bort fettet egentlig, bare ved å øke i muskelmasse alene vil jo minske fettprosenten din. Det er forholdet mellom bl.a. muskler og fett som utgjør fettprosent. Dessuten forbrenner du mer når du har mer muskler også, så det vil gå seg til uansett. Det er iallefall kjekkere å kunne spise mer og trene tungt, enn å slanke seg iallefall :D

Mitt utgangspunkt/rasjonale/tankegang er deff til 8-9% fordi det er et bedre springbrett enn å spise over vedlikehold ved høy fettprosent (15%). Jeg er riktignok gutt, men kjenner meg selv godt nok til å vite at motivasjonen neppe vil være den samme hvis jeg er tynnfeit og øker i absolutt fettmasse (selv om fettprosent kanskje går ned) før jeg kan deffe enn om jeg kan ha lav fettprosent, kjøre vedlikehold+250-500kcal og deretter deffe når jeg begynner å nå ugunstig fettprosent (13-15%~). Klart det er ubehagelig å være i kalorisk underskudd til du når denne startstreken, men jeg trener for utfordringens, estetikkens, styrkens, karakterstyrkens del. Dessuten er det ikke all verdens tid det tar heller.

Mitt utgangspunkt/rasjonale/tankegang er deff til 8-9% fordi det er et bedre springbrett enn å spise over vedlikehold ved høy fettprosent (15%). Jeg er riktignok gutt, men kjenner meg selv godt nok til å vite at motivasjonen neppe vil være den samme hvis jeg er tynnfeit og øker i absolutt fettmasse (selv om fettprosent kanskje går ned) før jeg kan deffe enn om jeg kan ha lav fettprosent, kjøre vedlikehold+250-500kcal og deretter deffe når jeg begynner å nå ugunstig fettprosent (13-15%~). Klart det er ubehagelig å være i kalorisk underskudd til du når denne startstreken, men jeg trener for utfordringens, estetikkens, styrkens, karakterstyrkens del. Dessuten er det ikke all verdens tid det tar heller.

Det var vel akkurat samme tanken jeg hadde ja! Og deffen senere vil jo bli tyngre i tillegg til at man da gjerne mister mer muskler enn nødvendig. Jeg mener ikke at jeg vil ha en fettprosent som de har i konkurranser. Men jeg ser ikke poenget med å ha en "kosemage" heller. Noe midt i mellom er perfekt =)

Du er ikke voldsomt langt unna "springbrettet" heller hvis profilbildet avslører nåværende status. :)

Det fine med å starte med et slikt utgangspunkt er at en ser fremgangen mer tydelig. Det er også mer tydelig om partisjoneringen mellom muskelvekst og fettmasse er gunstig slik at en enkelt kan justere kcalinntak. Har man kosemage eller superduperkosemage er det ikke spesielt lett å se noen forskjell før etter deffen. Om dette er fornuftig for andre vet jeg ikke. Det er i alle tilfeller ikke motiverende for meg personlig å være i en tilstand jeg ikke liker for så å erverve ytterligere fettmasse (om enn mer muskler også).

Annonse

jeg mener fortsatt 25 % på tanita vekt ikke er mye jeg da.. men mulig jeg tar feil.. du må vell oppi 33 før det er overvekt.

Jeg mener heller ikke at 25% er mye. Men ut i fra mine preferanser er det for mye. 25% er vel en sunn fettprosent, men man kan også ha litt lavere uten at det trenger å være usunt.

Jeg har mine mål ift til treningen og jeg vet at enkelte syntes at de kan virke fanatisk, men samtidig vet jeg at målene ikke er helsefarlige på noen måte. Fettprosenten min er ikke avgjørende for hvor bra jeg har det, trening og kosthold for min del er en hobby og jeg syntes det er kjekt å sette deg mål og jobbe mot de :)

Du er ikke voldsomt langt unna "springbrettet" heller hvis profilbildet avslører nåværende status. :)

Det fine med å starte med et slikt utgangspunkt er at en ser fremgangen mer tydelig. Det er også mer tydelig om partisjoneringen mellom muskelvekst og fettmasse er gunstig slik at en enkelt kan justere kcalinntak. Har man kosemage eller superduperkosemage er det ikke spesielt lett å se noen forskjell før etter deffen. Om dette er fornuftig for andre vet jeg ikke. Det er i alle tilfeller ikke motiverende for meg personlig å være i en tilstand jeg ikke liker for så å erverve ytterligere fettmasse (om enn mer muskler også).

Ja dette er vel ca nåværende status. Er noen måneder siden så kanskje litt forandringer, men positive. Har nok blitt sterkere, spes i beina. Men de ser man jo ikke her uansett :)

Jeg er like høy som deg, 10kg tyngre og har en fett% på 16 uten videre anstrengelser.. Beste rådet jeg kan gi deg er å høre på kroppen din, klisjé I know, men når du er en normalvektig og allerede flott dame blir det litt skrullete å legge seg såpass lavt synes jeg. Ikke tell kalorier, spis når kroppen er sulten, fokus på protein, tren TUNG styrketrening.

Mine 2 cents

Jeg er like høy som deg, 10kg tyngre og har en fett% på 16 uten videre anstrengelser.. Beste rådet jeg kan gi deg er å høre på kroppen din, klisjé I know, men når du er en normalvektig og allerede flott dame blir det litt skrullete å legge seg såpass lavt synes jeg. Ikke tell kalorier, spis når kroppen er sulten, fokus på protein, tren TUNG styrketrening.

Mine 2 cents

Det høres ut som du har idealkroppen i mine øyne :D Hadde du lav fettprosent når du begynte å trene da? Tror det opprinnelige innlegget ble misforstått av flere. Poenget var jo ikke å bli kjempetynn, men å miste 2-4 kg over en periode på 4-6 uker, fett å få et bedre utgangspunkt før en lang periode med nok mat og tung trening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...