Gå til innhold

scampi, hjeeelp meg!


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Tre forskjellige svar her da. Hehe. Men det ligger på 100-ish kcal pr 100 gr. Magert:)

Har også sett 20 gram listet før. Men sjekket 3 produkter på myfitnesspal og alle var oppgitt til 15 gram proteiner. Men varierer jo litt om det er med eller uten skall og om det er rå eller kokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har scampi på norsk blitt til en samlebetegnelse på kjempereker, når det egentlig er sjøkreps?

Ser det er andre som gjør samme feilen og blander termene, men det er ganske irriterende å høre om hvordan scampi-industrien ødelegger mangroveskogene når scampi finnes i overflod rundt norskekysten.

(kjemperekeindustrien er den store synderen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har scampi på norsk blitt til en samlebetegnelse på kjempereker, når det egentlig er sjøkreps?

Ser det er andre som gjør samme feilen og blander termene, men det er ganske irriterende å høre om hvordan scampi-industrien ødelegger mangroveskogene når scampi finnes i overflod rundt norskekysten.

(kjemperekeindustrien er den store synderen)

Det er fordi vi importerer ting vi allerede har fordi det er billigere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såvidt jeg har forstått inneholder ikke "protein" altså kjøttprodukter, karbohydrater som kan benyttes, men oppgis ofte pga. innhold av glykogen som er lagret i muskelvevet, som vi altså ikke kan benytte oss av ?

Med forbehold om feil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, sorry. Min feil.

Det jeg mente var jo at når vi nordmenn snakker om scampi, så mener vi kjempereker...

Mens sjøkreps, som faktisk er scampi, bare blir kalt sjøkreps.

Der lærte jeg noe nytt....

Scampi - Wikipedia, the free encyclopedia

Har alltid trod scampi faktisk var det samme som disse store rekene. Hvorfor får de lov å selge kjempereker som scampi da?

Dette burde jeg jo visst siden faren min er krepsefisker :notworthy:

In the USA, "scampi" is often the menu name for shrimp in Italian-American cuisine (the actual word for "shrimp" in Italian is gambero or gamberetto, plural gamberi or gamberetti[4]). The term "scampi", by itself, is also the name of a dish of shrimp served in garlic butter and dry white wine, served either with bread, or over pasta or rice, although sometimes just the shrimp alone. Most variants of the "shrimp scampi" come on pasta. The word "scampi" is often construed as that style of preparation rather than an ingredient, with that preparation being called "shrimp scampi", and with variants such as "chicken scampi".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...