Gå til innhold

Mat-mosing!


Anbefalte innlegg

Hihi...! :)

Jeg har fått så SYKT dilla på å mose ting. Fikk nemlig nylig stavmikser og blender, og det er jo bare så gøy!!!! Men jeg er jo ikke så vanvittig kreativ så jeg har sluppet opp for ting "å mose".

Har pleid å bruke stavmikseren til å lage diverse grønnsaksmoser som tilbehør; potet/søtpotet, gulrot, blomkål, brokkoli, kålrot osv... begynner bli litt lei nå.. Så derfor; Hva kan moses ?! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har glemt avokado i listen din...

Har ikke prøvd så mye mer enn det du lister der foruten masse forskjellige smoothies da. Men har prøvd å variere mosene litt. Spinat i brokkolimosen er f.eks godt (damp den gjerne litt først). Kremost setter også en spiss på de fleste moser. Ha gjerne litt blomkål i brokkolimosen (1/3 blomkål, 2/3 brokkoli f.eks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosenkål går også veldig fint. Og her er det også ypperlig å blande inn blomkål eller brokkoli.

Poteter burde knuses, ikke moses med stavmikser, på grunn av innholdet av stivelse. Ved å knuse dem etter at de er kokt, og så røre inn melk og smør, får du et luftigere sluttresultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har glemt avokado i listen din...

Har ikke prøvd så mye mer enn det du lister der foruten masse forskjellige smoothies da. Men har prøvd å variere mosene litt. Spinat i brokkolimosen er f.eks godt (damp den gjerne litt først). Kremost setter også en spiss på de fleste moser. Ha gjerne litt blomkål i brokkolimosen (1/3 blomkål, 2/3 brokkoli f.eks)

kremost/smørost og/eller kesam blander jeg ofte inn. Også karri krydder passer bra!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LAg din egen hummus:

Kokte kikerter (evt hermetiske)

litt olivenolje

hvitløk

sitronsaft

salt

pepper

evt litt tahin (sesampasta)

eller babaganesh:

Del auberginer i to, pensle kuttflaten med olje, dryss over salt. stek i oven til de er gylne. La de avkjøle seg, skrap ut innmaten, bland med olje, salt, pepper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAg din egen hummus:

Kokte kikerter (evt hermetiske)

litt olivenolje

hvitløk

sitronsaft

salt

pepper

evt litt tahin (sesampasta)

eller babaganesh:

Del auberginer i to, pensle kuttflaten med olje, dryss over salt. stek i oven til de er gylne. La de avkjøle seg, skrap ut innmaten, bland med olje, salt, pepper

Følge-spørsmål: Hva bruker man egentlig hummus til? Er det et pålegg eller noe tibehør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg må prøve pita+grønnsaker+hummus+kylling som matpakke! Har aldri laget egen hummus, det må det gjøres noe med ;) digger denne tråden!

Hjemmelaget hummus er snadder. Og det tar ca 2 minutter om du bruker hermetiske kikerter.

Dog blir det mye bedre dersom du koker egne (legg i bløt over natten, kok til de er møre).

Et lite tips er å bruke litt vann dersom hummusen blir for tjukk. Det gjør seg også med et lite hint spisskummen og røkt paprikapulver i den også, men ikke så mye at du smaker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke mosing, men bruk av stavmikser:

Aioli! Dette er jo enda bedre når en lager det selv:

1 egg

oliven eller rapsolje (jeg foretrekker sistnevnte)

Eddik (en liten dæsj)

Sitron

Salt

Pepper

Hvitløk

Pass på at alt har samme temperatur (dvs romtemperatur)

Ha egg, hvitløk, eddik (hvitvin) og ca 1 dl olje i en dertil egnet beholder, gjerne det målebegeret som fulgte med stavmikseren, sett igang. Da vil egget og oljen emulsifisere ganske raskt, spe med mer olje inntil du oppnår ønsket mengde. Juster med salt, pepper og sitron. Man kan også ha i litt vann om man synes den blir for tykk.

For å lage majones, bruk samme oppskrift, men uten hvitløk.

Hva med wasabimajones, chilimajones, strionmajones, safranmajones, ja, mulighetene er mange

EDIT: Og ja, jeg er et matvrak (om dere ikke har skjønt det allerede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavmikser er best! :happy: En helt ny verden åpnet seg når jeg gikk til innkjøp av én :cat: En av mine personlige favoritter er å finkutte/-raspe brokkoli eller blomkål, steke det i panne med godt med krydder og blande det med slikkepott i most avocado (y) Liker at mosen har litt tyggemotstand (dermed brokkoli/blomkål)! Krydderet er superessensielt her, men kan varieres i det uendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...