Gå til innhold

Fullkroppsprogram hver dag? Er det OK?


Thomas Edland

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Exaclty, da kan vel du også nevne til trådstarter prinsippet om intensitet :)

Det har vel blitt sagt lengre opp her også at man må tilpasse intensiteten om man kjører høy frekvens. Selv startet jeg veldig rolig med de fleste øktene på 60-70% og har økt opp mot 80% på de tyngste dagene. Styrkeløftere kjører jo også oppkjøring med høy frekvens, men da har de selvsagt innarbeidet en god frekvens og mengdetolleranse på forhånd.

Forøvrig enig i konklusjonen her at 3 dager i uken er nok på et slikt program. Programmet er også dårlig satt opp til å kjøres som fullkropp i utgangspunktet da det er altfor mye øvelser og for lite variasjon i repetisjonsantall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel blitt sagt lengre opp her også at man må tilpasse intensiteten om man kjører høy frekvens. Selv startet jeg veldig rolig med de fleste øktene på 60-70% og har økt opp mot 80% på de tyngste dagene. Styrkeløftere kjører jo også oppkjøring med høy frekvens, men da har de selvsagt innarbeidet en god frekvens og mengdetolleranse på forhånd.

Forøvrig enig i konklusjonen her at 3 dager i uken er nok på et slikt program. Programmet er også dårlig satt opp til å kjøres som fullkropp i utgangspunktet da det er altfor mye øvelser og for lite variasjon i repetisjonsantall.

AHA, 10 points BRO :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er det jeg mener:p du kan ikke trene fullkropp hver dag og være helt ferdig når du kommer hjem. Det er nok en vanesak og kroppen vender seg til et slikt program, men å trene til failure, presse ut 1-2 siste reps, droppsett osv er best å glemme. Jeg har planer om å prøve noe liknende selv, men jeg vil ha færre øvelser, flere sett, færre reps og bygget alt rundt chins, pull ups, benk, militærpress, mark, bøy. 3-4 øvelser per gang

Prøv å kjør PR-programmet til Plitt, MFT28, 2 økter om dagen, er ødlagt hele forbanna dagen. Deilig at det snart er over! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte fullkropp i 2 år og stagnerte. gikk over til å dele kroppen opp i 3 dager med 15/12/10/8/6/4. tyngre vekter uke 2 12/10/8/6/4 reps, så tilbake til 15/12/10/8/6/4. gikk op 6-8 kg i muskler på 3 måneder (og sikkert litt fett ^^)! Har starta på 5x5 nå for å øke styrke, men vil tilbake til volumtrening i mai/juni engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre et fullkroppsprogram fem ganger i uka er ikke direkte smart. Et fullkroppsprogram skal være tungt for kroppen, og du skal være såpass sliten at du faktisk ikke klarer å kjøre det fem ganger i uka. Det holder i massevis å trene det tre ganger i uka. Hvis du skal trene fem ganger, så ville jeg heller kjørt et splittprogram, evt. kondisjon om det er av interesse (de dagene du ikke trener styrke).

Hvorfor må et fullkroppsprogram være noe tyngre for kroppen enn andre program?

Fortell oss hvordan det går om 2 uker med fullkropp fem dager i uken :D

Du mener slik som veldig mange styrkeløftere trener? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor må et fullkroppsprogram være noe tyngre for kroppen enn andre program?

Du mener slik som veldig mange styrkeløftere trener? :D

Vel tingen er: ser ut som du har trent en stund, så du har litt mer erfaring bak ryggen din. Men kort sagt: Å trene feks dietmar sine programmer er ikke det samme som å bli trent av Dietmar.

Skal du trene kroppen din 5 ganger i uken, så bør du vite hva du driver med. Styrkeløftere har som regel et opplegg som de følger, laget av kompetente personer. Det andre, trådstarter er ikke en styrkeløfter slik du tenker på regner jeg med. Hadde spørsmålet kommet fra en styrkeløfter ville jeg nok sagt, hør med treneren din, eller så tror jeg du bør trene så ofte som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må et fullkroppsprogram være noe tyngre for kroppen enn andre program?

Du mener slik som veldig mange styrkeløftere trener? :D

Fordi man trener de store muskelgruppene? Og det er som regel tyngre for kroppen? Jeg kjenner endel folk som trener, og det er få av dem som trener fullkroppsprogram fem ganger i uka. Hvis de trener så ofte, kjører de splittprogram. Jeg ville uansett anbefalt et fullkroppsprogram til trådstarter, som tilsynelatende er i nybegynnerstadiet. Da med trening tre ganger i uka. Men om du har forslag til et flott fullkroppsprogram for en uke, som ikke fører til at trådstarter stagnerer eller ikke klarer å fullføre uka, for all del sett det opp for trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel tingen er: ser ut som du har trent en stund, så du har litt mer erfaring bak ryggen din. Men kort sagt: Å trene feks dietmar sine programmer er ikke det samme som å bli trent av Dietmar.

Skal du trene kroppen din 5 ganger i uken, så bør du vite hva du driver med. Styrkeløftere har som regel et opplegg som de følger, laget av kompetente personer. Det andre, trådstarter er ikke en styrkeløfter slik du tenker på regner jeg med. Hadde spørsmålet kommet fra en styrkeløfter ville jeg nok sagt, hør med treneren din, eller så tror jeg du bør trene så ofte som mulig.

Helt enig :)

Men jeg tror, at man nesten uansett nivå, vil kunne klare seg veldig bra på fullkroppsprogram 4-5ganger i uken så lenge man spiser nok. Man blir jo nærmest "immun" mot gangsperr etterhvert, sikkert helt knall :D

har vurdert lenge å prøve det selv. blir kanskje i neste omgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror, at man nesten uansett nivå, vil kunne klare seg veldig bra på fullkroppsprogram 4-5ganger i uken så lenge man spiser nok. Man blir jo nærmest "immun" mot gangsperr etterhvert, sikkert helt knall :D

Enig i dette såframt man regulerer intensitet.

Selv er jeg fremdeles på nybegynnernivå styrkemessig selv om jeg har trent ganske lenge. For en som meg med helt elendig grovmotorikk så har det vært gull å kjøre høy frekvens og høy mengde på baseløftene. 40 sett knebøy i uken gir utrolig mye bedre innlæring av teknikk enn 10-15 sett som er vanlig i de fleste nybegynner/viderekomne programmer.

Har også forsøkt meg på frekvenstrening på egenhånd uten noen coach til å sette opp program og så lenge jeg har regulert intensiteten fornuftig har det fungert bra. Men på et mengdeprogram som jeg kjører nå så er det litt vanskeligere å finne rett kombinasjon av mengde og intensitet om man ikke har erfaring med å sette opp slike program fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig :)

Men jeg tror, at man nesten uansett nivå, vil kunne klare seg veldig bra på fullkroppsprogram 4-5ganger i uken så lenge man spiser nok. Man blir jo nærmest "immun" mot gangsperr etterhvert, sikkert helt knall :D

har vurdert lenge å prøve det selv. blir kanskje i neste omgang :)

Hehe vær forsiktig med å si uansett nivå. Nybegynnere skal da ha ganske lav intensitet dersom de skal trene fullkropp 5 ganger pr uke. Få feks en gutt på 18 - 22 år til å trene medium/lett 5 ganger pr uke. Regner med at egoet til han duden tar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette såframt man regulerer intensitet.

Selv er jeg fremdeles på nybegynnernivå styrkemessig selv om jeg har trent ganske lenge. For en som meg med helt elendig grovmotorikk så har det vært gull å kjøre høy frekvens og høy mengde på baseløftene. 40 sett knebøy i uken gir utrolig mye bedre innlæring av teknikk enn 10-15 sett som er vanlig i de fleste nybegynner/viderekomne programmer.

Har også forsøkt meg på frekvenstrening på egenhånd uten noen coach til å sette opp program og så lenge jeg har regulert intensiteten fornuftig har det fungert bra. Men på et mengdeprogram som jeg kjører nå så er det litt vanskeligere å finne rett kombinasjon av mengde og intensitet om man ikke har erfaring med å sette opp slike program fra før.

Enig, ellers min erfaring er også ofte fail fail fail, learn learn learn. Også igjen fail and learn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt fullkroppsprogrammer i flere perioder, særlig når jeg prioriter kardio høyt. Men klarer ikke å trene det så ofte som 5 ganger i uka. Da får jeg formange dårlige økter pga lite restitusjon. Trives bedre med 2 split det jeg deler kroppen i framside og bakside. Eller en skyve dag og en dra dag.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...