Gå til innhold

Vet jeg "sprekker" på lørdag...


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned om dagen, ligger på 2.200 kcal, 180g minimum protein, 180cm og 113 kilo. På lørdag skal jeg i lag til far som fyller rundt. Jeg kommer til å sprekke da, har ikke viljestyrke til å si nei til kaker og forklare slekt hvorfor (de har en tendens til å plukke opp samtale-emner...).

Er det lurt å legge seg på noen kalorier under dagen før og etter, for å gjøre effekten av det mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøver å gå ned om dagen, ligger på 2.200 kcal, 180g minimum protein, 180cm og 113 kilo. På lørdag skal jeg i lag til far som fyller rundt. Jeg kommer til å sprekke da, har ikke viljestyrke til å si nei til kaker og forklare slekt hvorfor (de har en tendens til å plukke opp samtale-emner...).

Er det lurt å legge seg på noen kalorier under dagen før og etter, for å gjøre effekten av det mindre?

Gjøre hvilken effekt mindre?

Dersom du spiser sunt(hater det ordet, men sier det fordet da det gir "mening) og trener året rundt så har et par kakestykker og en god middag ingenting å si - du risikerer kanskje bare å ha en kanonøkt dagen etter! :)

Det som er "cluet" er ikke å ikke sprekke, men spise og kose seg. Det er ikke å kose seg når en spiser seg så mett og kvalm at en gulper så fort en lener seg fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så kan du prøve å la være å spise noe særlig før du skal i lag. Ev kan du spise veldig lite, også spise dine 180 gram proteiner et par tre timer før du skal i lag. Da er du fortsatt god og mett etter måltidet, og det er lettere å begrense seg.

4 bokser tunfisk i vann blir vel sånn ca 600 calorier. Legg til litt kesam og grønnsaker da slik at det går an å svelge det, så er du kanskje oppe i 750. Da kan du spise 1500 cal med kaker og godsaker uten å "sprekke". Og sprekker du så er ikke det verdens undergang det heller. Spiser du 2800 calorier på lørdagen så betyr det at du er i vedlikehold akkurat den dagen. Om du kutter de andre dagene så går det helt fint. Resultatet er at du kanskje går ned 450 gram denne uka istedenfor 500.

Det er vel til å leve med :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal kunne kose deg! Alle brude ha en dag i uka hvor man kan spise litt hva man vil. Dersom du nekter deg å kose deg i det hele tatt, så vil du kunne gå ned i noen uker, kanskje mnd, evt et år, men så vil du sprekke og da kun gå opp igjen (etter min erfaring). Derfor anbefaler jeg å ha en dag i uka hvor man kan være litt usunn og kose seg litt ekstra. Dersom en anledning som dette med feirninger og diverse oppstår, så får det være den kose-meg-dagen for den uka.

Dersom du virkelig ikke vil sprekke, så se deg rundt: hva har de av frukt? noe mørk sjokolade? Alternativer til den usunne maten. En tankegang jeg selv følger veldig ofte er "nå har jeg allerede sprukket så jeg kan like gjerne fortsette å spise", men det er helt feil! Så kanskje du skal ta deg god middag, så et kakestykke, og så kun frukt resten av kvelden?

Du får ha lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gjør det ikke noe om jeg spiser smågodt og potetgull på lørdagene, siden jeg velger å leve litt strengere de andre SEKS dagene :) Har prøvd å spise svært lite godsaker på lørdagene og mye godsaker og begge delene fungerer. Det jeg gjør er å spise god frokost, og så spise litt mat før middag som jeg helst spiser så sent som mulig og så blir det godsaker etter middagen. Det som skjer da er at jeg er ganske så mett og uansett ikke klarer å hive innpå med tonnevis av godteri.

Så lenge det kun er lørdagen man unner seg litt ekstra og ikke fredag og søndag i tillegg, så bør det gå heeelt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester

Det er ikke en "sprekk" eller en "lørdag" som dikterer din vekt for resten av livet. Det er summen "sprekker" og "Lørdager" som avgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en "sprekk" eller en "lørdag" som dikterer din vekt for resten av livet. Det er summen "sprekker" og "Lørdager" som avgjør.

Jeg vet, men det føles litt rart å ikke gjøre noe med det, om jeg kan, når jeg nå prøver å jobbe med kostholdet mitt :)

Løsning: Ikke stresse med å komme opp til 2,200 fredag og søndag, og spise tunfisk, seifilet, renskåret kjøtt, og sånt på dagen lørdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du 2,200 kcal hver dag året rundt (gi eller ta et par hundre) ender du opp på 803,550 kcal i året. Om du koser deg med kake den ene dagen og får i deg.. si.. 1000 kcal ekstra, så utgjør det 0,1% av årsbudsjettet. Gjør du i tillegg som foreslått over og spiser litt mindre dagen før og dagen etter er forskjellen fort nede i en halv promille på årsbudsjettet.

Ta det med ro, kos deg. Bare ikke kos deg med kake hver helg. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Spiser du 2,200 kcal hver dag året rundt (gi eller ta et par hundre) ender du opp på 803,550 kcal i året. Om du koser deg med kake den ene dagen og får i deg.. si.. 1000 kcal ekstra, så utgjør det 0,1% av årsbudsjettet. Gjør du i tillegg som foreslått over og spiser litt mindre dagen før og dagen etter er forskjellen fort nede i en halv promille på årsbudsjettet.

Ta det med ro, kos deg. Bare ikke kos deg med kake hver helg. :p

Og med dette kunne vi avsluttet tråden! Flott levert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser du 2,200 kcal hver dag året rundt (gi eller ta et par hundre) ender du opp på 803,550 kcal i året. Om du koser deg med kake den ene dagen og får i deg.. si.. 1000 kcal ekstra, så utgjør det 0,1% av årsbudsjettet. Gjør du i tillegg som foreslått over og spiser litt mindre dagen før og dagen etter er forskjellen fort nede i en halv promille på årsbudsjettet.

Ta det med ro, kos deg. Bare ikke kos deg med kake hver helg. :p

Fantastisk måte å se det på. :) Jeg var i dobbelt 75-årsdag i påsken og måtte sitte med lange øyne og se på kake etter kake i to dager i strekk, vet at dette ikke er bærekraftig over tid, så har allerede bestemt meg for at 17. mai blir det kake på meg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...