Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å begynne å fokusere litt mer på trening og kosthold. Men må innrømme at jeg blir litt motløs når jeg ser alle disse tallene, og at man teller kaloriene man spiser. Men er det viktig om man ikke skal ned i vekt? Jeg er 161cm høy og 47 kg. Jeg spiser lite men variert. Jeg skal bli flinkere til å spise sunt for jeg har en tendens til å ty til enkle løsninger når jeg ikke har barna hjemme. Jeg har som mål å få sprettrumpe og stram mage, gjerne litt six-pack. Utgangspunktet er veldig dårlig, hele jeg henger og ser forferdelig ut. Noen starttips til meg?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/19410-nybegynner-telling-av-kalorier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger på ingen måte å gå ned i vekt. Du har allerede en vekt som er alt for lav for din høyde, og det er på ingen måte forsvarlig. Det du bør fokusere på er å spise mer og nok mat, og heller trene styrke, ikke cardio, for å kunne øke litt i vekt og dermed også øke muskelmassen. Mer muskler + høyere vekt = du vil "stramme" opp kroppen, og føle deg langt bedre med deg selv. Vektnedgang er ingen løsning, og hvis du ikke legger fra deg den tanken må jeg nesten stenge tråden.

Du trenger på ingen måte å gå ned i vekt.

Veldig enig med Kristin her.

Folkens, ro ned. Tingeling89 skrev:

Men er det viktig om man ikke skal ned i vekt? Jeg er 161cm høy og 47 kg. Jeg spiser lite men variert.

Og fra Tingelings andre tråd/innlegg på forumet:

... Jeg tror kanskje jeg har en fordel med at jeg er veldig tynn og har ikke noe overflødig fett jeg vil ha bort. Jeg vil rett og slett bare bli fast, stram og fin.

Mindre fokus på tall, mer fokus på å spise mat. Du trenger å gå opp i vekt. Fokus på tall er trolig ikke sunt for deg. Mat og styrketrening vil gi resultater. Det ligger mange forskjellige artikler om styrketrening på bloggen her... Jeg personlig anbefaler et helkroppsprogram, men det fins mange måter å gjøre ting på.

Annonse

Jeg beklager virkelig, jeg fikk virkelig ikke med meg "ikke"-biten! Dere får unnskylde meg alle sammen, noen ganger går det litt fort i svingene :) Håper det går greit, Tingeling89.

Kanskje du kan fortelle litt mer om hva du spiser i dag, så er det lettere å hjelpe deg?

Det er ikke noe problem, jeg er ikke så flink til å formulere meg heller. Jeg er egentlig bare veldig usikker på hvor jeg skal begynne, og blir så usikker når jeg nesten over alt leser at folk teller kalorier. Jeg tenkte kanskje det var vesentlig ifht treningen osv. Ja, jeg er som sagt helt fersk :) Sånn helt egentlig, så vet jeg ikke hva det er jeg spør om selv :)

Jeg spiser egentlig helt vanlig, brød med vanlig pålegg, vanlig middag, prøver å kutte ut posemat men det blir litt av det også. Når jeg ikke har ungene så hender det at jeg "glemmer" å spise inn i mellom, og det blir ikke noe lettere når man er matlei. De dagene jeg ikke spiser så mye ender det ofte opp med en frukt, kjeks, yoghurt eller bare et tørt knekkebrød for å bli helt tom i hodet. Ja, jeg må skaffe meg litt selvdisiplin :)

Men hvor mye mener du jeg må opp i vekt? Jeg er egentlig fornøyd sånn med kroppen sånn som den er, men skjønner jo at jeg trenger å bygge muskler. Jeg er bare livredd for at jeg skal få for mye av det igjen, for jeg trives som liten og nett.

For et rot. Ros til den som klarer å analysere :)

Egg er en god kilde til fett og proteiner. Steker du det i smør, har du gjort litt i riktig retning. Ellers kan du kanskje smakssette brødskivene dine med en god olivenolje. Liker du forskjellige oster? Det er i hvertfall rikt på kalorier, så det kan du jo kanskje spise sammen med kjeksen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...