Gå til innhold

Innmari kvalm.. hjelp


Felicie

Anbefalte innlegg

Hei! Dette har ikke, men har samtidig noe å gjøre med forumet å gjøre. Greia er at jeg har vært utrolig kvalm de siste to dagene. Når jeg går føles det som om magen skal sprenge, den lager rare lyder hele tiden og bare jeg ser insta-bilder av mat får jeg lyst til å spy. Jeg stapper i meg maten jeg må ha og har heldigvis ikke spydd enda.. Dette KAN være omgangssyke og da er det ingenting dere kan hjelpe med..

MEN. Hva om det er noe annet, hva om jeg nå (siden det er påskeferie og jeg har giret litt ned) har møtt veggen? Jeg har nemlig kjørt veldig hard trening det siste halvåret. Jeg har ligget veldig i underskudd og har ikke spist på vedlikehold/overskudd i mer enn noen uker.. Kan det være kroppen som rett og slett sier stopp? Føler meg også svimmel og egentlig veldig rar.. Føles som om jeg har vondt i hver kroppsdel og magen oppfører seg som om den skulle hatt menssmerter og vært stappa på flere kilo godteri på samme tid. Ikke gøy.. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

spis litt mer noen dager å se om det hjelper:) Overspis par dager pleier å hjelpe litt :) hehe

Tror du skal se litt på hva du får i deg ila. dagen. Spis maten din, jente;) (Og gjerne litt mere...:rolleyes:) Kroppen sier ifra på de merkeligste måter, tror nok kroppen din roper og skriker etter mere hvile og ordentlig mat. Been there, done that:mad: Ta deg litt fri, rolige turer ut i frisk luft samt nok og ordentlig mat over en god periode, så får du restituert deg. Og lytt til kroppen din før det blir sånn igjen!!:!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, se det an? Om du er sikkert på at det ikke er en sykdom, intoleranse eller graviditet.

At kroppen reagerer med kvalme av MER mat er motsatt av jeg selv har erfart. Her blir jeg kvalm om jeg har spist for lite i timene etter jeg har stått opp.

Umulig å si hva som feiler deg, men kvalme er lite gøy, så håper du finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilwoop og Hugo2. Jeg skal opp i vekt og har som sagt spist på overskudd i noen uker. Prøver å spise som normalt nå også, men er ikke så lett når jeg nesten spyr bare jeg svelger maten.. Faktisk aldri opplevd lignende. Jeg er en sånn person som ALDRI mister matlysten, uansett om jeg har feber, kjærlighetssorg eller hva det skulle være.

IdaMto Har bare spist det samme som jeg pleier, så intoleranse kan det ikke være. Graviditet er utelukket. Sykdom kan det være, men er det omgangssyke er det rart at jeg ikke har spydd enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IdaMto Har bare spist det samme som jeg pleier, så intoleranse kan det ikke være. Graviditet er utelukket. Sykdom kan det være, men er det omgangssyke er det rart at jeg ikke har spydd enda

Virker som du har kontroll. Men likevel er det noe som bekymrer deg så mye at du lager en tråd om det.

Som sagt, se det an. Dagsform behøver ikke bety bare èn dag. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilwoop og Hugo2. Jeg skal opp i vekt og har som sagt spist på overskudd i noen uker. Prøver å spise som normalt nå også, men er ikke så lett når jeg nesten spyr bare jeg svelger maten.. Faktisk aldri opplevd lignende. Jeg er en sånn person som ALDRI mister matlysten, uansett om jeg har feber, kjærlighetssorg eller hva det skulle være.

IdaMto Har bare spist det samme som jeg pleier, så intoleranse kan det ikke være. Graviditet er utelukket. Sykdom kan det være, men er det omgangssyke er det rart at jeg ikke har spydd enda

Hmm, alarmbjellene mine ringer, frøken-sorry to say:oops: Du spiser nok for lite.. Ta meg da, som et eks: 1.86 høy, Kilo:kremt, hysj dahhh-men betraktelig mange flere kilo enn deg.... På vedlikehold skal jeg ligge på 2700 kcal. legger meg på 2200, og går ned. Sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg blir kvalm hjelper det alltid å spise noe :) enten det er en avokado, kyllingfilet eller noe som metter litt. Veldig sikker på at dette er kroppen din som prøver å si ifra til deg om at du må slakke litt ned på treningen. Husk at restitusjon er viktig for å få maximalt ut av treningen. Og hvis du ligger på for lavt underskudd vil du gå på en smell. Jeg forslår at du øker kcal inntaket ditt, for så å legge deg i 200-300kcal underskudd. Slik går du ned på en mye safere måte enn å legge deg i for stort underskudd. Det vil overhode ikke komme noe godt ut av å ha større underskudd enn dette. Ihvertfall ikke over tid. Tro meg, kroppen din vil takke deg om du gir den fri noen dager i uken og spiser mer. Hva er høyden og vekten din egentlig? Og hvor mye får du i deg daglig sånn ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dovendyret Jeg er 168 cm høy og veier mellom 52 og 53 kg. Jeg veier meg ikke lenger, men jeg skal opp i vekt. Jeg har hatt en spiseforstyrrelse, men er på vei ut av den. Jeg trener styrke 4 dager i uka, nesten ingen kondisjon. I påsken har jeg ikke trent på senteret, men gått lange skiturer og turer. Mulig kroppen fikk sjokk av plutselig så mye kardio (lange oppoverbakker med fiskebein i sola). Jeg spiser det ernæringsfysiologen min har sagt at jeg må spise for å gå opp i vekt. Noen ganger mer, noen ganger mindre. Jeg vet ikke hvor mange kalorier det er, jeg teller ikke kalorier. I påsken har jeg ikke klart å få i meg like mye mat fordi jeg er ikke oppe så mange timer (sovedyr, hehe) og får ikke til å spise så mange og store måltider som når jeg går på skolen. Har prøvd å spise det samme til frokost, lunsj, middag og kvelds som vanlig, men har ikke spist mellommåltider. De siste 2 dagene har jeg vært kvalm, magen er rar og jeg føler meg dårlig. Har sovet dårlig også, men i natt sov jeg heldigvis greit.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men asså.. nå craver jeg etter sukret müsli og melk, risengrynsgrøt med masse sukker, appelsin, frossen banan, druer og ren sjokolade uten fyll. Har lyst på søtt. Spesielt godt & blandet. Hva er dette for noe? Tenker jeg på burger, lasagne o.l. må jeg nesten spy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør snakke med ernæringsfysiologen din.. Han eller hun er jo den som kjenner deg best siden personen hjelper deg. Og spessielt når du sier du har hatt en spiseforstyrrelse tror jeg du bør heller snakke med personen enn noen over nett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør snakke med ernæringsfysiologen din.. Han eller hun er jo den som kjenner deg best siden personen hjelper deg. Og spessielt når du sier du har hatt en spiseforstyrrelse tror jeg du bør heller snakke med personen enn noen over nett ;)

Det har du helt rett i, men hun har desverre påskeferie som resten av verden.. Jeg er kvalm NÅ og vil bli frisk NÅ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å spise søt müesli med melk, sjokolade osv? :) Det hadde jo ikke vært feil om det ikke gjør deg kvalm.

Hva tror du kroppen din prøver å si i fra om? Cravings opplever de fleste. Hvis du er konstant kvalm og magen er bråkete, så kan du ha fått deg en liten infeksjon altså. Jeg hadde det før jul. Bare kvalm og magekramper, ingen oppkast eller noe slikt.

Salt kjeks/potetgull er effektivt mot kvalme synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MGA91 Hvor lenge varte denne infeksjonen din? Jeg har ikke prøvd å spise det, nei. Prøver å holde meg mest mulig unna sukker, hvertfall i hverdagene.. Har spist akkurat det samme som jeg pleier å spise.. Dvs. trykt i meg masse sunn og næringsrik mat..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er syk og føler seg uvel, så er det lov i små mengder, i mine øyne;) Det varte vel i en 3 uker. Gikk til legen fordi jeg ble bekymra, men han kunne ikke gjøre noe annet enn å si at jeg fikk "gå det av meg". Hu jeg bodde med hadde det rett før meg, bare at jeg ble litt dårligere pga. et ruskete fordøyelsessystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mye omgangssyke nå. Her i familien har vi hatt mange varianter hvor en ikke kastet opp men var uggen og feber. Selv ble jeg syk men fortsatt en uke etterpå blir jeg kvalm hvis det går for lenge -dvs vanlig måltidsrytme er for sjeldent...- mellom måltidene.

God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...