Gå til innhold

Måltider og forbrenning (og BLÅ negler)


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Okei, jeg VET og har lest utallige steder at når og hvor mye man spiser ikke skal ha noen påvirkning på forbrenningen. Men da lurer jeg på hvorfor dette her skjer:

Jeg er på lab fra 9-5 i ukedagene, og har de siste ukene vært så opptatt at jeg ikke har hatt tid til lunsjpause. Det har fungert helt fint - stor frokost og stor middag, null stress. MEN så forsov jeg meg på tirsdag og fikk ikke spist frokost. Syntes egentlig at det ikke var så mye problem (da kunne jeg jo bare spise enda mer til middag!), og tenkte at kanskje periodisk faste var tingen for meg.

Jeg har altså den siste uken, fra tirsdag-fredag kun spist mellom klokken 17 og ca 22-23. Jeg har passet på kaloriene, og fått i meg ca 1800 kcal hver dag. Har sovet myyye bedre enn normalt, og vært storfornøyd. I ca tre dager altså.

MEN på fredag! Da var det krise! Jeg er ganske frysen av meg, men sånn som jeg var i går er ikke vanlig. Jeg frøs noe helt sinnsykt - hadde ikke feber og er ikke forkjølt eller syk på noen måte. I tillegg var hendene mine veldig røde og fingerneglene mine var BLÅ! BLÅ!!! :o Jeg tenkte umiddelbart at dette måtte ha en sammenheng med den nye spisemåten min. Hele dagen satt jeg stivfrossen frem til jeg kunne få spist klokken 17. Etter at jeg hadde spist et stort måltid gikk det over, og alt var fint.

Dette MÅ jo ha en sammenheng med måten jeg har spist på? Og hvis man har blå negler og fryser, så er vel det et tegn på nedsatt forbrenning? Er det ikke? Altså jeg er ikke redd for å ha forbrent litt mindre enn vanlig, men jeg skjønner ikke annet enn at denne frysingen og disse blå neglene må ha en sammenheng med måltidsfrekvensen? Alt annet var jo helt likt.

Beklager lang post, og overdramatikk! :p Håper noen kan gi meg en god forklaring på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heftig..

Av og til bare er det slik.

At ting henger sammen akkurat sånn som du tror, altså.

Er ikke det bare fint, det da?

;)

(Jævlig kjedelig og lite dramatisk svar.

Beklager...)

Hva mener du? At det ikke er en sammenheng? Eller at det er det? Og hvis det er det vil jeg jo naturligvis ha en forklaring da, iom at det går imot alt jeg har lest her og andre steder. Er vel ikke så rart det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? At det ikke er en sammenheng? Eller at det er det? Og hvis det er det vil jeg jo naturligvis ha en forklaring da, iom at det går imot alt jeg har lest her og andre steder. Er vel ikke så rart det? :)

Vi reagerer alle forskjellig (Om enn ikke så ofte med fullt så dramatiske utslag. Blå negler...!?)

Jeg tror, som deg, at dette handlet om hvor lenge siden du fikk i deg næring. Ikke noe farlig. Du kan garantert tilpasse deg periodisk faste, men som du så tydelig opplevde - du får nok ta en noe roligere tilnærming eventuelt.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå negler og frysing tyder på sentralisering. Det betyr at blodsirkulasjonen i huden og ekstremitetene (fingrene...) blir kraftig redusert, til fordel for mer blod (og dermed oksygen og varme) i de indre organene og hjernen. Vanlig når man befinner seg i kalde omgivelser, og er en overlevelsesmekanisme. Men kan også skyldes en vegetativ reaksjon.Siden det forsvant etter at du fikk i deg mat, var det vel sistnevnte hos deg. Dermed er det bare å følge Linjemannens råd om å prøve en noe roligere tilnærming. Du spiser jo ikke bare etter PF-prinsipp, men i kraftig kaloriunderskudd i tillegg. Kanskje utvide spisevinduet med et par, tre timer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blå negler og frysing tyder på sentralisering. Det betyr at blodsirkulasjonen i huden og ekstremitetene (fingrene...) blir kraftig redusert, til fordel for mer blod (og dermed oksygen og varme) i de indre organene og hjernen. Vanlig når man befinner seg i kalde omgivelser, og er en overlevelsesmekanisme. Men kan også skyldes en vegetativ reaksjon.Siden det forsvant etter at du fikk i deg mat, var det vel sistnevnte hos deg. Dermed er det bare å følge Linjemannens råd om å prøve en noe roligere tilnærming. Du spiser jo ikke bare etter PF-prinsipp, men i kraftig kaloriunderskudd i tillegg. Kanskje utvide spisevinduet med et par, tre timer?

Hei, og takk for forklaring! Hva er en vegetativ reaksjon? :p

Jeg dropper nok periodisk faste helt ja! Har dårlig erfaring med det meste av dietter - PF var bare et lite "påfunn" jeg hadde forrige uke etter den forsovingen :p

Men jeg spiser da ikke i kraftig kaloriunderskudd? Det er ihvertfall vedlikehold jeg går for for øyeblikket så underskudd er absolutt ikke målet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vegetativ = relatert til de indre organene og det parasympatiske nervesystemet. Altså det som styrer organene og dermed de helt basale kroppsfunksjonene. Veldig grunnleggende, evolusjonært eldgammelt del av hjernen, går praktisk talt helautomatisk.

Skrev du ikke at du går på 1800 kcal? Mulig jeg leste feil, beklager i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vegetativ = relatert til de indre organene og det parasympatiske nervesystemet. Altså det som styrer organene og dermed de helt basale kroppsfunksjonene. Veldig grunnleggende, evolusjonært eldgammelt del av hjernen, går praktisk talt helautomatisk.

Skrev du ikke at du går på 1800 kcal? Mulig jeg leste feil, beklager i såfall.

Sweet takk! 1800 kcal, jente, høyde 180, vekt 64, stillesittende med unntak av to-tre styrkeøkter i uka --> vedlikehold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne litt. Blå negler igjen i dag. Verdt å oppsøke lege for? Noen formening om hva som er årsaken?

Skader ikke å ringe da :p kanskje han har en logisk forklaring. De sykepleierne som tar telefonen har god peiling på div også.

"

Blå negler

Dette kan bety at kroppen ikke får nok oksygen, noe som igjen kan være tegn på lungebetennelse. Dersom neglene er blå bare nederst ved roten kan dette være tegn på diabetes." ikke for å skremme men :p bare copypaste fra google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skader ikke å ringe da :p kanskje han har en logisk forklaring. De sykepleierne som tar telefonen har god peiling på div også.

"

Blå negler

Dette kan bety at kroppen ikke får nok oksygen, noe som igjen kan være tegn på lungebetennelse. Dersom neglene er blå bare nederst ved roten kan dette være tegn på diabetes." ikke for å skremme men :p bare copypaste fra google.

Hehe ja jeg har googlet jeg også! 100% sikker på at jeg ikke har lungebetennelse og 99% sikker på at jeg ikke har diabetes :p Andre vanlige årsaker var høyt blodtrykk og fedme - riiiimelig sikker på jeg ikke har dem heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring legen og spør du:) Men, noen tanker fra meg her... Du er noen cm lavere enn meg(dame jeg og)- og jeg har vært på 60tallet på vekta en gang. Når jeg var 16(maaaaaaaange år siden..;)) Jeg var 62 kg og jeg var/og er 186 på strømpelesten. Ikke trente jeg, annet enn jogging hver morgen. Min mor mente jeg så ut som en amerikansk pissepåle, var for tynn..:oops:

Sikker på at du ikke trenger _litt_ mere kalorier pr.dag?? Jeg kan fryse, føles som om jeg har feber og bli gråblå på puselankeneglene om jeg er på underskudd. 1800 kalorier på vedlikehold hørtes fryktelig lite ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legen og spør du:) Men, noen tanker fra meg her... Du er noen cm lavere enn meg(dame jeg og)- og jeg har vært på 60tallet på vekta en gang. Når jeg var 16(maaaaaaaange år siden..;)) Jeg var 62 kg og jeg var/og er 186 på strømpelesten. Ikke trente jeg, annet enn jogging hver morgen. Min mor mente jeg så ut som en amerikansk pissepåle, var for tynn..:oops:

Sikker på at du ikke trenger _litt_ mere kalorier pr.dag?? Jeg kan fryse, føles som om jeg har feber og bli gråblå på puselankeneglene om jeg er på underskudd. 1800 kalorier på vedlikehold hørtes fryktelig lite ut?

Jeg har vedlikeholdt vekten ganske greit siden jul da - ikke gått ned noe mer. Jeg ønsker absolutt ikke å gå mer ned i vekt! Trener ikke cardio og sitter på ræva/sover 22 timer i døgnet :p Synes det virker litt rart at kroppen skal reagere med blå negler hvis jeg spiser for lite :p Burde vel først og fremst merket det på humør, appetitt osv? Men jeg kan jo høre med legen og se hva han sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vedlikeholdt vekten ganske greit siden jul da - ikke gått ned noe mer. Jeg ønsker absolutt ikke å gå mer ned i vekt! Trener ikke cardio og sitter på ræva/sover 22 timer i døgnet :p Synes det virker litt rart at kroppen skal reagere med blå negler hvis jeg spiser for lite :p Burde vel først og fremst merket det på humør, appetitt osv? Men jeg kan jo høre med legen og se hva han sier :)

Ja, ville absolutt spurt legen;) Men kroppen sier jo ifra på de snedigste måter-jeg merker heller ikke noe ifht.humør og energi(jeg er på underskudd pga. vektnedgang, men ligger allikevel høyere i kal.inntak pr. dag enn deg;)) Men jeg kan fryse, røde fingre og blåish/gråishfarge på neglene om jeg kommer for lavt ifht.det jeg skal ha i meg. Men greit å sjekke opp med lege-jeg er konstant under sjekk-for andre ting, så legen min passer godt på meg, synes jeg da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ville absolutt spurt legen;) Men kroppen sier jo ifra på de snedigste måter-jeg merker heller ikke noe ifht.humør og energi(jeg er på underskudd pga. vektnedgang, men ligger allikevel høyere i kal.inntak pr. dag enn deg;)) Men jeg kan fryse, røde fingre og blåish/gråishfarge på neglene om jeg kommer for lavt ifht.det jeg skal ha i meg. Men greit å sjekke opp med lege-jeg er konstant under sjekk-for andre ting, så legen min passer godt på meg, synes jeg da;)

Hehe jeg er mer typen som aldri drar til legen med mindre jeg er døden nær :p Sist gang jeg var der ble feberen målt til 43; han sa han var overrasket over at jeg var ved bevissthet :roflmao:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...