Gå til innhold

Bare styrke? Eller også intervall/utholdenhet?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste 6 månedene basert meg på 3-4 økter styrke og 1-2 økter intervall (4 sett tabatintervall med 10 min oppvarming og 10 min nedkjøling). Nå merker jeg at jeg liker styrkretrening best, og lurer derfor: er det nødvendig å ha med intervall/utholdenhet? Og eventuelt hvilken av dem og i hvilken grad?

Jeg har i tillegg hatt økter fra treningsprogramet Insanity, hvor det er intensive kroppsvektøvelser, intervaller og på ca. 40 min. Kan dette betegnes som intervall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke nødvendig, men skader heller ikke og kan være bra for å opprettholde arbeidskapasitet og kondisjonen.

Men du kan slippe unna med litt snillere intervalltrening enn tabata (det er vel ingen som ærlig kan si at de elsker tabata?)

Intervalltrening kan gjerne kjøres med kroppsvektsøvelser også ja. Får du pulsen høyt nok og du bruker de store muskelgruppene så er det effektiv trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke nødvendig, men skader heller ikke og kan være bra for å opprettholde arbeidskapasitet og kondisjonen.

Men du kan slippe unna med litt snillere intervalltrening enn tabata (det er vel ingen som ærlig kan si at de elsker tabata?)

Intervalltrening kan gjerne kjøres med kroppsvektsøvelser også ja. Får du pulsen høyt nok og du bruker de store muskelgruppene så er det effektiv trening.

Snillere intervalltrening enn tabata? Har valgt tabata da jeg tror jeg klarer å pushe meg selv bedre når jeg vet jeg ikke har 4 minutter i høyt tempo, men kanskje jeg tar feil? Hva tenker du på da?

Er utholdenhetstrening og intervall noe man bare kan utføre ved å løpe eller sykle, eller hva er egentlig definisjonen på dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snillere intervalltrening enn tabata? Har valgt tabata da jeg tror jeg klarer å pushe meg selv bedre når jeg vet jeg ikke har 4 minutter i høyt tempo, men kanskje jeg tar feil? Hva tenker du på da?

Er utholdenhetstrening og intervall noe man bare kan utføre ved å løpe eller sykle, eller hva er egentlig definisjonen på dem?

Liker du tabata er det bare å kjøre på. Tempointervaller og sprintintervaller er gode alternativer. Tempointervaller utfører du med 20-60 sekund drag og pauser fra 1-2 minutt (gjerne aktive). Sprintintervaller gjør du med maks intensitet 10-30 sekund og så tar du pause til du er helt klar til neste drag.

Intervaller kan gjøres både med løping, ellipse, sykling, roing, svømming eller styrkekomplekser. Bare finn en aktivitet hvor du klarer å få opp pulsen i den sonen du ønsker å trene i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fordelen med utholdenhetstrening, og er det nødvendig?

Nei, det er ikke nødvendig, men skader heller ikke og kan være bra for å opprettholde arbeidskapasitet og kondisjonen.

Tenker du helsemessig effekt så har både styrketrening alene og kondistrening alene store positive helseeffekter. Men best effekt får du av kombinasjonen.

Nederst i denne artikkelen ser du en oversikt over hvor bra styrke og kondisjonstrening er for ulike helseparametre:

6 helsefordeler ved å trene styrke - Fitnessbloggen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tabata er 20 sek full innsats, altså 20-25 kmt for de fleste av oss. 4x4 trenes på omtrent halbparten av det tempoet, altså 10-12, 5 kmt.

Noen formening om hva som gir best effekt - og eventuelt hvilken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tabata er 20 sek full innsats, altså 20-25 kmt for de fleste av oss. 4x4 trenes på omtrent halbparten av det tempoet, altså 10-12, 5 kmt.

20-25 km/t for de fleste av oss? Hvordan vet du det?

Jeg selv spurter i 14-15 km/t og løper i 10,5 km/t på 4x4. Det er veldig individuelt ut i fra kondisjon, løpeteknikk og lengdeforhold på føttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste 6 månedene basert meg på 3-4 økter styrke og 1-2 økter intervall (4 sett tabatintervall med 10 min oppvarming og 10 min nedkjøling). Nå merker jeg at jeg liker styrkretrening best, og lurer derfor: er det nødvendig å ha med intervall/utholdenhet? Og eventuelt hvilken av dem og i hvilken grad?

Jeg har i tillegg hatt økter fra treningsprogramet Insanity, hvor det er intensive kroppsvektøvelser, intervaller og på ca. 40 min. Kan dette betegnes som intervall?

Kommer jo helt an på hvilket formål du trener for. Hvis du på ingen måte "behøver" kondisjonstrening fordi du driver med visse aktiviteter der det gjelder, så ser jeg ingen grunn til å trene det heller. Siden du selv skriver at du liker styrketrening best, er dette en mer effektivt treningsmetode for å bli FIT enn det effekten av kondisjonstrening har (etter en viss tid) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20-25 km/t for de fleste av oss? Hvordan vet du det?

Jeg selv spurter i 14-15 km/t og løper i 10,5 km/t på 4x4. Det er veldig individuelt ut i fra kondisjon, løpeteknikk og lengdeforhold på føttene.

Så du bruker 26 dekunder hvis du løper 100 meter så raskt du klarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på opprinnelig spørsmål. Formmessig så funker det veldig bra for meg å kjøre litt intervaller/utholdenhet i tillegg. Men jeg trives da med å være i grei form kondismessig i tillegg til å "forme" kroppen med styrketreningen. Jeg innbiller meg at intervall-/utholdenhetstreninga også gjør meg bedre i styrketreninga, men det kan jo fort være at det bare ligger i hodet mitt og at jeg bruker det som en unnskyldning. Det funker for meg, og jeg trives godt med den variasjonen i treninga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du bruker 26 dekunder hvis du løper 100 meter så raskt du klarer?

Kan godt hende at jeg klarer raskere uten tredemølle siden jeg ikke "tør" å spurte raskere på tredemølle, men poenget mitt var at det er veldig individuelt hvor raskt man løper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...