Gå til innhold

Vondt i knær etter feil teknikk i gående utfall


Aicha87

Anbefalte innlegg

Har nå hatt vondt i knærne grunnet noen elendige utfall, teknisk. Skjønner nå at all belastning har gått på knærne da knærne var langt foran helen ( sett fra siden ).

Har hatt vondt i 4 uker, de første 2 ukene trente jeg bein som vanlig, utenom utfall. Men smerten forsvant ikke, så jeg har nå hatt pause fra all trening av bein i 2 uker. Får vondt av å sett meg ned og å gå i trapper osv.

Legen annbefalte meg å ta kortison, noe jeg nekter. I tilegg annbefalte han meg å kjøpe meg sko meg oppbygde heler for å ta knebøy :lol: På henvisningen til fysioterapaut skrev han at jeg var blitt skadet av tyriske utfall, så all råd fra han går i glemmeboka for min del.

Er det noen som har opplevd lignende/hatt samme skade som kan si meg noe om sånn ca. hvor lang tid det tar før smerten vil avta? Er det trygt for meg med lett belastning, som sykkling f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

haha, tyrkiske utfall ja:p skal ikke snakke selv da, har trent i to måneder, så er vel ikke akkurat noe ekspert selv:LOL:

Har ikke vært hos fysio enda nei, tenkte å høre her først om det var noen som hadde lignende erfaringer. Legen mente at det var en overbelastning av muskelen som ligger rett ovenfor kneskåla.

Er usikker på hva som vil være mest effektivt, fysio eller naprapat? Har ikke erfaring med noen av delene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leggen skal være nesten helt rett når man gjør utfall, men jeg tipper nok at knærne dine ordner seg. Det blir litt sårt i blant. Prøv å hold deg unna beinøvelse til det har grodd og leget seg.

Om sykling er ok kommer litt an på hva som er galt med kneet ditt. Hvor i kneet er det vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også prøve bulgarske utfall. Like viktig her at ikke kneet går for langt fram over foten, men lettere å treffe likt her hver gang og gående (og vanlige) utfall gir også ekstra belastning når man setter hælen ned i framsteget.

Opphøyde sko på knebøy kan være en god idé. Det hjelper deg å komme litt mer bakpå og du får mindre knevandring.

Fant forøvrig et par youtubetreff på turkish lunges, men det var en blanding av turkish getups og vanlige utffall :rolleyes:

Men ja, få først fysioen til å se på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det kan jeg love deg at den ikke var, nå er jeg smertelig klar over det iallefall :p

post-24852-14440930440122_thumb.jpg

Fant et random bilde av et kne på google, lagde en rød ring rundt det område hvor jeg har vondt. Det er fra midten av kneet og rett ovenfor kneet, kjennes ut som betennte muskler rett ovenfor kneet. Får ikke vondt av å gå, men å gå i trapper er ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan også prøve bulgarske utfall. Like viktig her at ikke kneet går for langt fram over foten, men lettere å treffe likt her hver gang og gående (og vanlige) utfall gir også ekstra belastning når man setter hælen ned i framsteget.

Opphøyde sko på knebøy kan være en god idé. Det hjelper deg å komme litt mer bakpå og du får mindre knevandring.

Fant forøvrig et par youtubetreff på turkish lunges, men det var en blanding av turkish getups og vanlige utffall :rolleyes:

Men ja, få først fysioen til å se på det...

Ja har vært borti bulgarske utfall og, liker denne øvelsen også veldig godt. Skal få gjort den foran speil når jeg er i form igjen så jeg ser hva jeg faktisk driver med.

Haha, så det finnes noe som heter det, måtte nesten skjekke selv nå. Det var litt av en øvelse :lol: Legen min viste meg nemlig hannes såkalte tyrkiske utfall... det var da gående utfall han gjorde:p

Det er så utrolige mange forskjellige meninger ute å går når det kommer til knebøy og skotøy, noen mener skoene bør være helt flat, andre mener det er best uten sko, og andre igjen sier skoene bør være opphøyd bak. Blir rimelig forvirra:eek: Har brukt å ta knebøy uten sko hittil, og det har funka bra for meg, så tror bare jeg fortsetter med det foreløbig :)

Ja, skal få dratt til fysio å skjekka det ut. Blir helt gal av å ikke trene bein, det er jo det jeg liker best å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å tøye?

Google "strech rectus femoris"

Har ikke prøvd å tøye nei. Hvor ofte burde jeg gjøre dette, hver dag? Og hva skal det være godt for? Kanskje et dumt spørsmål, men dumme spørsmål må til for å tilegne seg mer kunnskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp smerteområdet du refererer til er det feste til bla rectus femoris(og vastus medialis) - utfall er en øvelse som går mye på fremside lår, og at du har smerter når du går opp trapper forsterke bare mine mistanker.. :)

Prøv å tøy "kraftig", (altså ingen voldsomme bevegelser, men det skal ikke være godt å tøye..) hver dag, om ikke flere ganger om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mtp smerteområdet du refererer til er det feste til bla rectus femoris(og vastus medialis) - utfall er en øvelse som går mye på fremside lår, og at du har smerter når du går opp trapper forsterke bare mine mistanker.. :)

Prøv å tøy "kraftig", (altså ingen voldsomme bevegelser, men det skal ikke være godt å tøye..) hver dag, om ikke flere ganger om dagen

Ahh, skjønner. Tusen hjertelig takk Therese, skal prøve dette. Takknemlig for at det finnes så mye dyktige mennesker dær ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å tøye?

Google "strech rectus femoris"

Prøvde å tøye i går etter et varmt bad, og i dag er det ikke lenger vondt når jeg går i trapper :lol: Er overlykkelig for å ha fått det rådet, selv om jeg ikke skal ta meg vann over hodet. Skal la beina hvile et par dager til før jeg går i gang med noe. Men virkelig: tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...