Gå til innhold

Clean and jerk - lurer på..


Stephanie F

Anbefalte innlegg

Her om dagen fikk jeg lyst til å lære meg clen and jerk. Så jeg fikk starthjelp av en erfaren løfter på gymmet en dag. Men så undrer jeg hvorfor folk ikke gjør den øvelsen? Personlig kommer jeg ikke til å legge noen vekter på stanga før teknikken er heeelt riktig. Noen som vet om noen gode videoer/nøye beskrivelser av øvelsen til hvordan gjøre det korrekt som du anbefaler?

Alle hyller knebøy og markløft, som er supre baseøvelser, men som også er farlige hvis man gjør det feil..hvorfor ikke clen and jerk? Er ikke den like bra? Eller er skaderisikoen så stor?

Hehe! God trening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Clean and jerk er fantastisk, men det er en komplisert øvelse som er vanskelig å få til uten god grunnteknikk. Tipper det er derfor man ser så lite til det her på forumet, man setter ikke folk i gang med 3-komponents øvelser når de holder på å lære seg å dra en stang opp fra bakken uten å ødelegge ryggen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært god øvelse. Hvorfor den ikke gjøres kan ha mange gode grunner

- Forskjellige mål. Clean and jerk er en eksplosiv øvelse og krever mye teknikk trening for å bli god i. De fleste som trener har ikke som mål og bli gode i clean and jerk eller å få en bedre kraftutvikling. Mesteparten har som mål og øke muskelmasse. Clean and jerk bør ikke brukes for å øke muskelmasse. Fordi den MÅ være utført raskt og har ingen eksentrisk fase.

- vanskeligere å utføre en andre øvelser, se over

- blir du sterk nok, kreves det at du kan slippe stanga i gulvet. De fleste treningssentre vil nok kaste deg ut om du gjør dette ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for videoene! I hvertfall blir dette med plass og kasting av stang ikke noe problem på mitt gym, der vi har en egen flate med ekstra underlag spesielt til sånne ting. Helt vanlig å høre dunk opperfra. At det er en komplisert øvelse er fullt forståelig. Kan vel ha det som et langtidsmål å få til dette, liker å ha en "viktig-å-gjøre-helt-riktig" hovedøvelse å jobbe på. Igjen, takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trente veldig mye denne øvelsen da jeg bodde i USA, men har som TS sier ikke sett den mye på sentre rundt forbi i ettertid. Selv brukte jeg laaaaaaaang tid på å bare få stanga OPP, og det var ikke før jeg begynte å trene på senter sent i november i fjor at jeg fikk det til :p Men det er en utrolig flott øvelse :) Genial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støt og rykk er enklere med kettlebells enn med stang. Øvelsene kan også kjøres med en hånd, som er enda enklere, men også mindre krevende. Rykk og støt er også øvelsene det konkurreres i i kettlebellkonkurranser. Har dumpet mark, bøy og benk til fordel for disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror erixenM er inne på noe med at de fleste (gutter) trener for å få større muskler eller løfte mest mulig i "standardøvelsene".

Når det gjelder "wow"-faktoren synes jeg gulv til over hodet er vesentlig mer imponerende enn feks benkpress eller knebøy.

For de av oss som er opptatt av bevegelse og overføringsverdi til andre annen idrett er styrkevending/frivending en utmerket øvelse for å trene spenst. Det gir krutt i beina!

Jeg synes det er synd ikke flere har fått øynene opp for denne øvelsen. Treningsenter som ikke investerer i bumperplates er dårlig sentre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen for meg (og sikkert mange andre) er

- Platform/miljø. Så fort man begynner å krabbe opp mot 100kg+ så blir det for tungt til å kontrollere stanga ned igjen uten at det smeller i gulvet. Da må man ha utstyr/platform slik at det er greit å slippe i bakken

- Plass. Man må kunne utføre dette et sted hvor folk ikke går forbi deg like bak mens man utfører clean. Farlig. Folk på vanlige treningssenter svimer gjerne helt inntil mens de ser etter vektskiver - de skjønner ikke at man kanskje skal utføre en eksplosiv øvelse.

- Vanskelig å lære seg. For de fleste frister ikke fordelene nok til å konfrontere ulemempen med mengde timer man må legge inn for å mestre øvelsen.

Noen som vet om et sted i Oslo sentrum som passer bra til olympiske løft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...