Gå til innhold

Kaloriunderskudd- sulten?


Jossyen

Anbefalte innlegg

For å gå ned i vekt må jeg ligge i kaloriunderskudd har jeg hørt, men jeg har også hørt at man ikke skal gå sulten mellom måltider. Jeg har en tendens til å bli veldig fort sulten, selv om jeg spiser næringsrik og proteinfull mat. Hvordan skal jeg da balansere det sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hanne_

Jeg kjenner når jeg ligger i underskudd. Det er en veldig vag følelse, man får litt kortere lunte, hodet fungerer litt tregere, det er litt mer tiltak å reise seg opp og magen gnager litt når det er lenge siden sist måltid. Så lenge det bare er et moderat underskudd så gjør det ingenting. Det er jo bare et tegn på at dietten virker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner når jeg ligger i underskudd. Det er en veldig vag følelse, man får litt kortere lunte, hodet fungerer litt tregere, det er litt mer tiltak å reise seg opp og magen gnager litt når det er lenge siden sist måltid. Så lenge det bare er et moderat underskudd så gjør det ingenting. Det er jo bare et tegn på at dietten virker :)

Kjenner godt til det du beskriver der. Derfor har jeg litt problemer med å forstå de som sier de aldri er sultne når de er i underskudd. Selv må jeg ha et relativt stort underskudd for å få skikkelig lav fettprosent, skjønner ikke hvordan man skulle kunne klare å bli skrapa uten å gå sulten i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner godt til det du beskriver der. Derfor har jeg litt problemer med å forstå de som sier de aldri er sultne når de er i underskudd. Selv må jeg ha et relativt stort underskudd for å få skikkelig lav fettprosent, skjønner ikke hvordan man skulle kunne klare å bli skrapa uten å gå sulten i løpet av dagen.

Det er også noe man venner seg til over tid. Jeg var rimelig sulten de første ukene på diett, men etterhvert går det bort ettersom magesekken "krymper" (tror jeg? :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
For å gå ned i vekt må jeg ligge i kaloriunderskudd har jeg hørt, men jeg har også hørt at man ikke skal gå sulten mellom måltider. Jeg har en tendens til å bli veldig fort sulten, selv om jeg spiser næringsrik og proteinfull mat. Hvordan skal jeg da balansere det sammen?

Hva legger du i næringsrik og proteinfull mat da? Hvor mye får du av kcal+makroene?(fett/karbs/proteiner?)

Evt: spiser du til faste tider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også noe man venner seg til over tid. Jeg var rimelig sulten de første ukene på diett, men etterhvert går det bort ettersom magesekken "krymper" (tror jeg? :p)

Det er sant, men jeg har liten tro på at man ikke har sultfølelse store deler av dagen om man er i nærheten av konkurranseform. For å nå målet mitt ser ikke jeg noen annen utvei enn "sulting" ihvertfall. Jeg hadde betalt godt for å fått et opplegg der jeg kunne være god og mett hele dagen og fortsatt hatt blodårer struttende over hele kroppen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri hatt store problemer med sult og jeg går rundt i over gjennomsnittet god form året rundt. Klart man kjenner at man er litt sulten når det nærmer seg mat, men utover det null og niks. Jeg tror en lett måte å bekjempe sult er å droppe bruk av proteinpulver og heller spise proteinrik mat. 200g kjøtt/fisk/fugl metter mye mer en 3dl med proteinshake. Dette høres nok rart ut når det kommer fra en som lever av å selge proteiner men det er uansett en bra strategi å bruke skulle man virkelig slite med sult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Stig over her. Det å få mat gjennom fast føde er ganske vesentlig. Fordelingen av makroene er også verdt å ta en titt på, deretter måltidsrytme. Det psykiske er også ganske sentralt. Forskjellen på å spise et stort måltid med kylling, ris og grønnsaker som dekker en hel talerken og å innta en skyr og en shake har faktisk en del å si. Volum på måltidet, særlig i form av mye grønnsaker, kan gi bedre metthet. Og noen få store måltider hvor du blir god og mett er ofte å foretrekke fremfor mange små hvor du aldri blir helt tilfredstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri hatt store problemer med sult og jeg går rundt i over gjennomsnittet god form året rundt. Klart man kjenner at man er litt sulten når det nærmer seg mat, men utover det null og niks. Jeg tror en lett måte å bekjempe sult er å droppe bruk av proteinpulver og heller spise proteinrik mat. 200g kjøtt/fisk/fugl metter mye mer en 3dl med proteinshake. Dette høres nok rart ut når det kommer fra en som lever av å selge proteiner men det er uansett en bra strategi å bruke skulle man virkelig slite med sult.

Jeg tåler ikke melkeprotein, så jeg slipper lett unna shaker;)

Når du sier at du kjenner at du er litt sulten er jo det en subjektiv følelse, så det er vanskelig å vite hva det vil si. Men sånn du beskriver det høres det ut som om du ikke plages av sultfølelse. Et spørsmål som kan klargjøre litt; ville du klart å leve sånn du gjør nå i flere år? Da mener jeg altså om det er så lettvint som det høres ut, at dietten/livsstilen er så enkel at du ikke ser noen grunn til å la være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke melkeprotein, så jeg slipper lett unna shaker;)

Når du sier at du kjenner at du er litt sulten er jo det en subjektiv følelse, så det er vanskelig å vite hva det vil si. Men sånn du beskriver det høres det ut som om du ikke plages av sultfølelse. Et spørsmål som kan klargjøre litt; ville du klart å leve sånn du gjør nå i flere år? Da mener jeg altså om det er så lettvint som det høres ut, at dietten/livsstilen er så enkel at du ikke ser noen grunn til å la være?

Jeg har vært på det folk flest kaller "diett" siden 1999, veid og målt maten daglig. Har selvfølgelig vært på både kalorioverskudd og underskudd i løpet av de årene, men hatt et kontrollert kosthold hele tiden. Har vært bra definert de siste 4 årene og veldig definert de siste 2 årene. Så ja, dette er en livstil jeg kan leve med og har planer om å leve med det til jeg ikke lever mer.

Det krever nok en dedikasjon og detaljeorientasjon som folk flest ikke har mulighet eller kapasitet til å gjennomføre. Derfor tror jeg også at for de som sliter mye med sult så kan det være mange forbedringer i kosten som kan resultere i like god form, om ikke bedre og reduksjon eller total fjerning av ubehageligheter. Men det er MYE arbeid og man må prøve å feile en del før det sitter skikkelig.

For meg har det vært best med store måltid sjelden. Periodisk faste passer meg perfekt, 3-4 store måltider hvor jeg spiser meg god og mett og forblir mett i mangfoldige timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på det folk flest kaller "diett" siden 1999, veid og målt maten daglig. Har selvfølgelig vært på både kalorioverskudd og underskudd i løpet av de årene, men hatt et kontrollert kosthold hele tiden. Har vært bra definert de siste 4 årene og veldig definert de siste 2 årene. Så ja, dette er en livstil jeg kan leve med og har planer om å leve med det til jeg ikke lever mer.

Det krever nok en dedikasjon og detaljeorientasjon som folk flest ikke har mulighet eller kapasitet til å gjennomføre. Derfor tror jeg også at for de som sliter mye med sult så kan det være mange forbedringer i kosten som kan resultere i like god form, om ikke bedre og reduksjon eller total fjerning av ubehageligheter. Men det er MYE arbeid og man må prøve å feile en del før det sitter skikkelig.

Der har vi det jeg var "redd" for ;) Du er så dedikert og målretta at smådetaljer som litt sult ikke biter på deg :cool:

Jeg har ikke et ekstremt problem med sult selv, noen ganger er det selvfølgelig fare for litt sprekk, men det er jo ingen problem.

Jeg prøver å holde trening og mat på et normalt plan, det skal ikke være hovedfokus i livet. Dermed er det ikke gunstig å gå sulten hele tiden heller, da vandrer tankene fort inn på mat og trening igjen.

Det er vel derfor jeg prøver å forstå hvordan andre har det ved kaloriunderskudd og hvordan de takler det.

Der jeg trener har er det en kar som kjører et temmelig hardt løp også. Målet hans er å bli griserippa før sommeren og han beskriver det som plankekjøring(Han hadde en syk form i fjor). Når jeg derimot snakket med en kollega av han viste det seg at han var sykt streng og disiplinert, selv om han selv ikke ga uttryk for det. Så jeg må vel nesten akseptere at enkelte rett og slett ser forbi sult og fornekter seg en del for det å komme i form :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...