Gå til innhold

Lavkalori vs. Lavkarbo


Maesp

Anbefalte innlegg

Lurer rett og slett hva folk mener er best i forhold til vektnedgang/livsstil? Personlig har jeg prøvd lavkarbo og gikk ned mye, men slet med at så mye blir forbudt. På lavkalori kan jeg velge å spise noe godteri, bare jeg holder det innenfor ukes inntaket. Likevel spiser jeg ikke mye karbohydrater, maks 150,men som regel i underkant av hundre.

Lurte rett og slett på hva folk her mener? Føler det er mye fordommer mot begge deler, utfra hvem man spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener man burde se over livvstilen sin nå..Spiser du høyt med karbs og lite fett nå? funker det? Har du prøvd å spsit mer fett enn karbohydrater for å se om kroppen føles bedre da? Vell..

Poenget mitt er at man ikke helt vet før man har prøvd. Men beste tipset mitt er å ikke snu opp ned på hverdagen..Spiser du karbs og brød til vanlig kan du fint mulig gå ned i vekt med det, istede for å plutselig droppe karbohydrater i 3mnder..Enklere å fortsette livsstilen hvis mna ikke må snu opp ned på ting i hver endre av dietten..

Har man tid..Test ut åssn kroppen reagerer best mtp høyt fett/lav karb, høy karb/lav fett (la det gå noen uker, kroppen reagerer normalt negativt de første dagene hvis forandringene er store)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slow and steady wins the race, ekstremdietter funker bare i korte perioder, og faren for å ødelegge/senke metabolismen og å gå brutalt opp i vekt igjen etter dietten er stor.

Anbefaler å regne ut kalorier og makroer du trenger pr. døgn, og ha et 300-500kcal underskudd. Anbefaler også flexible dieting, det gjør livet enklere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer rett og slett hva folk mener er best i forhold til vektnedgang/livsstil? Personlig har jeg prøvd lavkarbo og gikk ned mye, men slet med at så mye blir forbudt. På lavkalori kan jeg velge å spise noe godteri, bare jeg holder det innenfor ukes inntaket. Likevel spiser jeg ikke mye karbohydrater, maks 150,men som regel i underkant av hundre.

Lurte rett og slett på hva folk her mener? Føler det er mye fordommer mot begge deler, utfra hvem man spør.

For det første: Skal du ned i vekt må du være i kaloriunderskudd.

Hva kaloriene består av bestemmer, sammen med type og mengde aktivitet, om helsa er god og om kroppen består av mest flesk eller biff. Spiser du dønn feil eller alt for lite kan du forkrøple kroppen din såpass at du i værste fall pådrar deg type 2 diabetes, lav forbrenning (hypotyreose), insulinresistens, og andre ukoselige greier. Dette er dog ekstremtilfellene, men en mer moderat setting som stadig dukker opp her på forumet er at man inntar alt for lite energi og kjører kroppen på dunken. Resultatet kan være så mangt, deriblant vekt som stagnerer, lite energi, dårlig nattesøvn, fordøyelsesproblemer, større sjanse for å bli syk, og masse annet utrivelig.

For det andre: Du sier du ligger på 100-150g karbohydrat om dagen. Det er per definisjon "lavkarbo".

Som sagt må man innta mindre kalorier enn man bruker for å gå ned i vekt akkurat som man må innta mer for å bygge. Fordelen lavkarbo gjerne har over lavfett er økt metthetsfølelse, slik at man inntar mindre kalorier selv om man spiser mye. Andre fordeler er vel begrenset til folk som sliter med insulinresistens og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror helt definitivt at lavkarbo vil gi det beste resultatet ikke bare vektmessig men også helsemessig. Lavkarbo betyr ikke nullkarbo, og det er et kosthold du kan leve på. Du kan derimot ikke leve livet på kaloriunderskudd.

My opinion.

Helt enig! Moderat lavkarbo/"middehalvskost" er livsstiler som gjør det enkelt å få i seg riktig mengde mat. Man trenger ikke telle kalorier eller gå sulten for å gå ned i vekt da maten metter nok til at man ikke overspiser, og man får i seg masse gode proteiner, fett, og karbohydrater fra gode kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...