Gå til innhold

Helsefarlig olje skjules. VG


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enda sjukere at vita hjertego inneholder solsikkeolje som nesten bare er omega 6. Lave kolesterolverdier er ikke alt som betyr noe for helsa selv om det virker som Drevon mener det.

Palmitinsyre bør selvsagt ikke utgjøre for stor del av kosthold da det ikke er gunstig at den utgjør for mye av fettsyrene i blodet da den har dårlig viskositet, men samtidig lagrer kroppen selv alt overskuddsfett som palmitinsyre, så det er en 100% naturlig fettsyre for kroppen vår.

Vegard har sikkert litt mer om dette. Dette kan han 1000 ganger bedre enn meg :)

Ser gjerne at produsentene erstatter palmeolje med f.eks olivenolje, smør eller kokosolje. Men dessverre ser det ut til at de fleste velger å bruke solsikkeolje. Denne oljen tåler heller ikke den varmebehandlingen som trengs for å lage f.eks sprø potetchips uten at den oksiderer.

Hemmelighold er selvsagt også en uting uavhengig av hviliken ingrediens som hemmeligholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arghle - drivel er ute med våset sitt igjen. Det eneste jeg har betenkelighet med når det gjelder palmeolje er at utvinnelsen av den ikke er videreførbar, og at den truer regnskoghabitatet til bl.a en av våre nærmeste slektninger orangutangen. Det er vel også grunn til å tro at de ikke bruker kaldpresset olje i industrien, som er problematisk.

Når det er sagt så er mettet fett uproblematisk. Kroppsfettet vårt er for det meste mettet fett. Mettet fett er grunnlag for kolesterol, kolesterol er grunnlag for bl.a. testosteron. Om du vil gå rundt som en kjønnsløs kylling så værsågod - hold deg unna mettet fett.

Jeg kjenner jeg blir provosert. Les denne postingen http://forum.fitnessbloggen.no/threads/palmeolje.1469/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet har nettopp gått ut med nye krav om bedre merking av mat. Et av punktene i dette skrivet er:

Bruk av samlebetegnelser i ingredienslisten, som ” vegetabilsk olje eller fett”, vil endres noe. Heretter må også opprinnelsen oppgis, som eksempelvis ”palmeolje”

Så det skal bli interessant å se hva som skjer. Hele skrivet kan dere lese her:

http://www.mattilsynet.no/portal/page?_pageid=54,40083&_dad=portal&_schema=PORTAL&_piref54_40088_54_40083_40083.artSectionId=1871&_piref54_40088_54_40083_40083.articleId=97301&navigation1_parentItemId=2629&navigation2_parentItemId=2629&navigation2_selectedItemId=2650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vita Hjertego har omega-3 (ALA) fettsyrer fra raps- og solsikke-olje. Disse vegetabilske oljene har ikke samme dokumenterte helseeffekt som marine omega-3 fettsyrer, og er mye mindre nyttig enn EPA og DHA. EPA og DHA er såkalte marine fettsyrer med litt ulik virkning. Det synes som om EPA er viktigst for hjerte- og karsykdommer, mens virker som om DHA er viktigst for hjerne- og synsfunksjoner.

Med andre ord bruk smør, olivenolje, koskosolje eller palmeolje og spis heller mer fisk, eller ta tran. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig foruroliggende at selv om det stadig dukker opp flere og flere forskningsrapportert som viser at det ikke er mettet fett som har skylden i overvektsproblemer og hjerte og karsykdommer mens helsemyndighetene fortsetter med økt tempo å oppfordre til økt bruk av flerumettet plantefett. Dette er et stort eksperiment som går veldig på tvers av hva mennesket er vant til å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vita Hjertego har omega-3 (ALA) fettsyrer fra raps- og solsikke-olje. Disse vegetabilske oljene har ikke samme dokumenterte helseeffekt som marine omega-3 fettsyrer, og er mye mindre nyttig enn EPA og DHA. EPA og DHA er såkalte marine fettsyrer med litt ulik virkning. Det synes som om EPA er viktigst for hjerte- og karsykdommer, mens virker som om DHA er viktigst for hjerne- og synsfunksjoner.

Med andre ord bruk smør, olivenolje, koskosolje eller palmeolje og spis heller mer fisk, eller ta tran. :)

Inneholder smør EPA og/eller DHA?

Er det ikke sånn at EPA omdannes til DHA ved behov dersom det er tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inneholder smør EPA og/eller DHA?

Begge deler, SVJV, men smør inneholder også CLA, Vitamin E og betakaroten. Noe annet som er verdt å merke seg er at smør fra kyr på gressbeite inneholder mer av disse substansene enn kyr som står på bås. Smør fra kyr på gressbeite er også mye gulere og mykere enn kyr som står på bås og spiser korn.

Er det ikke sånn at EPA omdannes til DHA ved behov dersom det er tilgjengelig?

Jo, derfor bør du velge tilskudd med høyere andel av DHA enn EPA om du bruker omega-3 tilskudd. Jeg brukte Triomar Memorex inntil jeg hørte at de bruker fiskeoljer fra Peru. Nå spiser jeg heller noen kilo laks i løpet av en uke. Smaker mye bedre gjør det også. :p

Årsaken til at jeg valgte en olje med høyere andel DHA var fordi kroppen har vanskeligere for å konvertere EPA til DHA når man blir eldre. Ihvertfall er det slik det ser ut hos folk som spiser et kosthold anbefalt av myndighetene.

Forøvrig, man kan ikke snakke om omega-3 uten å snakke om omega-6 og balansen i mellom de to. Problemet i dag er at de aller fleste får i seg O3:O6 i et forhold som er nærmere 1:15 eller sågar enda høyere. De aller fleste anbefaler at Omega-3 og Omega-6 balanseres i forholdet 1:1 eller 1:2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...