Gå til innhold

Hva skal jeg spise for å legge på meg


Khjemaas

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en mann på 28år, veier 65kg og er 187cm høy.

Sliter litt med dette å pakke i meg masse mat for å legge på meg!

Er ganske ny i dette gamet, så kalorier pr måltid sier meg svært lite.for ca 1mnd siden startet jeg med trening (fyrstikk programmet) men er ikke så flink når det kommer til maten. Vet at dette er like viktig som treningen for å legge på meg.

Det jeg leter etter er et "matprogram" som jeg kan følge. hva, når og hvor mange ganger bør jeg spise pr dag. Er en av de som sliter med å spise frokost. Må gjerne ha ett par timer før jeg klarer å spise. Er det noen som kan hjelpe meg med akkurat dette, komme med tips til hva jeg burde og spise og når på dagen og hvor mye! Mange sliter med å gå ned i vekt men det med å gå opp i vekt er for meg sykt tungt og vanskelig! Tar i mot all hjelp fra dere som kan dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

For å gå opp i vekt må man generelt sett spise mer enn man forbrenner, men dersom man ikke har så god greie på hvor mye kalorier en matvare inneholder m.m. er jo ikke dette barebare!

siden du veiet "såpass lite" for høyden din hadde jeg bare kjørt på med mat.

Hold deg til proteinkilder som også inneholder litt fett, som laks, kjøttdeig, koteletter, kyllinglår, entrecote, osv.

Les på pakningen og velg de som inneholder >10gfett pr 100 g.

Av karbohydrater kan du kjøre på med ris, pasta, potet, frukt, grønt.. +++

Fett må man ha i seg, så ta en spiseskje tran om dagen og stek maten i raps/kokosolje.

Ellers er det lurt å velge de litt mer kaloritette matvarene, som..

Hmelk i stedenfor skummet

Kjøttdeig > karbonadedeig

Kyllinglår >>> kyllingfilet

Vaniljekesam > mager vaniljekesam

Osv.

Spis til du er mett, og spis når du er sulten. Kanskje litt oftere enn bare når du er sulten også hvis du sjeldent er dette ;)

Om du ikke liker å spise frokost spiser du heller bare mer senere på dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk munnen mindre til å prate om hvordan du skal gå opp i vekt, og mer til å putte mat i prate-hullet. Så enkelt er det.

Utover det er såkalt rene matvarer en grei tommelfingerregel. Kjøtt, fisk, grønnsaker, (seter)rømme, sauser med (krem)fløte, osv. Styr unna alt av lettprodukter.

Spis mer. Går du fortsatt ikke opp..? Da spiser du fortsatt for lite, så spis mer. Rinse and repeat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en dessert hver dag også?:D Ikke usunn en da men kanksje en sånn svær proteinbar medmasse kcal,de er jo ikke så store som et måltid er og de rommer mye kcal og proteiner i lite magefyll:D Evt kan du jo prøve deg på gainer shake også. Men ville blandet med fløte ikke melk jeg da om jeg hadde såppas mye vanskeligheter for å legge på meg:D Dette er seff bare en lettere utvei enn god gammeldags mat,noe som du bør prøve å få mest av før du prøve slike tiltak da:) Mat er alltid best og har nok næring! Sikkert masse andre triks som mange vet av her som du kan bruke som ekstra måte å få mer kcal inn på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis mat med mye fett. Drikk kaloriholdige drikker. Spe på med junkfood for å få opp kalorimengden: potetgull, pommes frites, godteri, sjokolade.

Spiser su for få kalorier, vil alle proteinene og andre såkalt sunne matvarer brukes som drivstoff for din daglige aktivitet. Har du naturlig lav appetitt vil du slite mye med å gå opp i vekt av bare "rene" matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...