Gå til innhold

Kokt ris - karb mengde


Theeae

Anbefalte innlegg

Hei!

Her i huset koker vi opp masse ris også veies det når det er ferdig kokt. Jeg begynte plutselig å lure på om jeg regner totalt feil næringsinnhold. Vet at det beste egentlig er å veie før man koker, men det er jo så mye lettere å bare koke masse også veie det.

Så spørsmålet mitt er om det stemmer at 100 g KOKT ris tilsvarer ca 30 karb? Eller er jeg på ville veier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er litt merkelig da. For eks kjøttdeig, som det står at er 400 g før det stekes, og er 270 g etter at det er ferdig stekt...? Altså da kan man jo ikke beregne riktig proteinmengde da? Da får man jo i seg mindre enn det man tror.

Vannet trekker jo ut og gjør kjøttet "lettere" om du skjønner? Er ikke 100% sikker, men virker jo litt logisk :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannet trekker jo ut og gjør kjøttet "lettere" om du skjønner? Er ikke 100% sikker, men virker jo litt logisk :p

Ja, det er det jeg også tenkte :p Men det blir jo ikke riktig da, hvis du skal veie det FØR du steker det, og så tror du du får i deg 400 g, når det i realiteten er bare 270g?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er det jeg også tenkte :p Men det blir jo ikke riktig da, hvis du skal veie det FØR du steker det, og så tror du du får i deg 400 g, når det i realiteten er bare 270g?

Du steker 100 g rå kjøttdeig. Der er det 20 g proteiner. Du steker kjøttet og vann fordamper fra kjøttet. Det er nå bare 70 g kjøtt når det er ferdigstekt. Det inneholder fremdeles 20 g proteiner, ettersom det kun er vannet som forsvinner, ingen næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du steker 100 g rå kjøttdeig. Der er det 20 g proteiner. Du steker kjøttet og vann fordamper fra kjøttet. Det er nå bare 70 g kjøtt når det er ferdigstekt. Det inneholder fremdeles 20 g proteiner, ettersom det kun er vannet som forsvinner, ingen næringsstoffer.

det betyr at det blir like mye proteiner men mindre kcal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du steker 100 g rå kjøttdeig. Der er det 20 g proteiner. Du steker kjøttet og vann fordamper fra kjøttet. Det er nå bare 70 g kjøtt når det er ferdigstekt. Det inneholder fremdeles 20 g proteiner, ettersom det kun er vannet som forsvinner, ingen næringsstoffer.

Bra svar :p hehe. Men det er fortsatt ikke 100 g da, hvis det bare for eks veier 70 g etterpå pga vannet, og det er jo mindre næringsstoffer i 70 enn 100, if you know what I mean. Får det bare ikke til å stemme. Så skjønner godt hvorfor folk veier maten etter at det er stekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herrefred. Det er VANN som fordamper. Karbohydratene, fettet og proteinet forsvinner ikke. 100 g kjøtt inneholder 20 g proteiner og 80 kcal. Du steker det, og det veier 70 g etterpå. Det inneholder fortsatt 20 g proteiner og 80 kcal.

Næringsinnholdet øker RELATIVT sett. Før steking: 80 kcal/100 g. Etter steking: 80 kcal/70 g. Derfor man veier maten før steking, da det er dette næringsinnholdet som angitt på pakningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herrefred. Det er VANN som fordamper. Karbohydratene, fettet og proteinet forsvinner ikke. 100 g kjøtt inneholder 20 g proteiner og 80 kcal. Du steker det, og det veier 70 g etterpå. Det inneholder fortsatt 20 g proteiner og 80 kcal.

Næringsinnholdet øker RELATIVT sett. Før steking: 80 kcal/100 g. Etter steking: 80 kcal/70 g. Derfor man veier maten før steking, da det er dette næringsinnholdet som angitt på pakningen.

Okei, hvis dette stemmer skal jeg alltid ha med meg dette i bakhodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg fikk fortsatt ikke svar på det med ris. Er det helt UMULIG å regne på ferdig kokt? Fordi på health and fitness koncept så skriver børge at man skal få i seg 30-40 gram tørr ris eller 100 gram ris veid kokt. FrkHoel eller Vegard Lysne, innspill? :p

100 g kokt ris vil jo avhenge av hvor tørr du koker risen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet
Men jeg fikk fortsatt ikke svar på det med ris. Er det helt UMULIG å regne på ferdig kokt? Fordi på health and fitness koncept så skriver børge at man skal få i seg 30-40 gram tørr ris eller 100 gram ris veid kokt. FrkHoel eller Vegard Lysne, innspill? :p

Er vel ikke så vanskelig? Han skriver jo 30-40g ukokt eller ca 100g kokt... Vei før med 30-40g da... Aint worse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...