Gå til innhold

Usunn kylling?


Velvet

Anbefalte innlegg

Er det sånn at dagens kylling er usunn?

Havnet i diskusjon med noen om kylling og han hadde på hjertet at kyllingen ikke var sunn om jeg trodde det. Dagens kylling fores på kraftfor som ødelegger omega3/omega-balansen, samt at den inneholder mye mer fett enn for 30-40 år siden. Dette på bekostning av proteinet.Dagens kyllinger inneholder noe sånn som 23 gram fett pr hundre gram, mot 5-6 gram for noen tiår siden.

Jeg er ikke redd for fett så jeg mener at dette ikke er så farlig, og dessuten får man vel ikke feil fettsyrebalanse av ett moderat inntak kylling? Tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har et poeng - de fleste slaktedyr fôres for å oppnå høyere slaktevekt, med fôr som ikke gir optimal kjøttkvalitet for konsumenten. I Paleo-kretser (steinalderkost) understrekes viktigheten av av dyret (storfe) skal være fôret på gress og ikke korn bl.a. Jeg vil tro at å velge økologisk vil sikre en bedre kvalitet på kyllingkjøttet - men jeg vet ikke dette sikkert. Selv forsøker jeg å velge økologisk, kortreist mat når økonomien tillater det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har et poeng - de fleste slaktedyr fôres for å oppnå høyere slaktevekt, med fôr som ikke gir optimal kjøttkvalitet for konsumenten. I Paleo-kretser (steinalderkost) understrekes viktigheten av av dyret (storfe) skal være fôret på gress og ikke korn bl.a. Jeg vil tro at å velge økologisk vil sikre en bedre kvalitet på kyllingkjøttet - men jeg vet ikke dette sikkert. Selv forsøker jeg å velge økologisk, kortreist mat når økonomien tillater det :)

Her tror jeg ikke økologisk eller ikke har så mye å si, i allefall økologisk gris föres på kraftför i bortimot like stor grad som konvensjonell gris, eneste forskjellene er andre dyrkingskrav til kornet som males til kraftför. Men det er altså fremdeles korn/kraftför som benyttes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er utdrag på reglene for foring av dyr for at de skal kunne kalles økologisk:

Fôringen må være allsidig og tilpasset behovene til det enkelte dyreslag. Husdyrene skal ha rikelig tilgang til fôr, men gjennom fôringsopplegget skal dyrene ikke presses til unormal høy ytelse, og fôringen bør også være innrettet for å minske behovet for spesielle mineral- og vitamintilsetninger

61. Gården bør i størst mulig grad være selvforsynt med økologisk fôr.

Dyrene skal oppdrettes med økologisk fôr. Dyrene skal fortrinnsvis fôres med fôr fra egen driftsenhet. I mangel av slikt fôr, kan fôr fra andre virksomhet som driver økologisk benyttes

62.

For drøvtyggere og hester skal minst 50 % av fôret komme fra egen gård eller være produsert i samarbeid med andre gårder som driver økologisk. Utmarksbeite inngår ikke ved utregning av selvforsyningsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er påstanden om at kyllingen er direkte USUNN jeg reagerer på. Ingen husdyr for slakt i dag fores vel optimalt, og det gjelder nå kylling, såvel som klekkehøner, griser, kyr og geit. Skjønner jo også at det er bedre å spise vilt som har levd av naturen, og at det i ett større perspektiv er bedre, men fortsatt..den er ikke direkte usunn er den vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er påstanden om at kyllingen er direkte USUNN jeg reagerer på. Ingen husdyr for slakt i dag fores vel optimalt, og det gjelder nå kylling, såvel som klekkehøner, griser, kyr og geit. Skjønner jo også at det er bedre å spise vilt som har levd av naturen, og at det i ett større perspektiv er bedre, men fortsatt..den er ikke direkte usunn er den vel?

Dette er jeg helt enig i. Man kan finne noe usunt med praktisk talt alle matvarer - og sånn kommer det sikkert til å være "bestandig". Jeg spiser iallefall kylling uten angst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse dyra som er fôra opp økologisk ser ut som stakkarslige tynne fæle slakt der de henger når de kommer inn. De ser neste ut som sultefora dyr i mine øyne. Greit de er nok ikke så tynne, men delikate det er de ikke :(

De andre dyra er flotte muskuløse dyr :D

Jeg tenker ikke på kylling da, så det var litt utenfor trådens overskrift :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...