Gå til innhold

Bachelor i idrett?


Sjensen

Anbefalte innlegg

Hei! Er en gutt på 19 som har et brennende ønske om å bli PT. I tillegg til kosthold og trening, så har jeg også interesse for andre relaterte ting som f.eks ernæring, massasje osv.

Har veldig lyst på en "dypere" utdanning som gir bredere kompetanse.

- Vil en bachelor i idrett (og kanskje videre en master) gi meg noen fordel som PT? Eller er det bare bortkastet tid?

- Ville dere anbefalt denne veien?

Har gjerne lyst å bygge på med massør utdannelse i tillegg til PT, eventuelt andre veier også. Tanker?

Takk på forhånd for svar, kommenter gjerne med andre tanker rundt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Er selv nyutdannet pt, og går nå årsstudium i idrett.. Personlig er jeg veldig glad for at jeg bestemte meg for å studere idrett, ettersom man lærer mye nyttig om kroppen som er veldig greit å ha med seg som pt..

Selv så kommer jeg ikke til å ta en bachlor i idrett, men kommer heller til å velge flere pt-relaterte kurs etterhvert.

Har jobbet litt som pt og merker at det man lærer under studiet på Bali holder ikke til å kunne hjelpe kunder med alle deres ønsker/problemer osv.

Så jeg vil nok anbefale å bygge på med andre typer kurs som vil kunne hjelpe deg fremover, f.eks. styrkecoach kurset til Eirik Sandvik, eller andre kurs som Akademiet For Personlig Trening tilbyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror i alle fall du gjør et veldig godt valg i å bygge på med mer enn bare en enkelt PT-utdannelse. Som PT med mer i bunn (fysioterapi, ernæring, idrett...) vil du være langt mer ettertraktet enn etter noen uker på Bali. Ikke at det er noe galt med det heller, men desto bredere kompetanse, jo bedre. Hva du velger å gå for handler jo mest om dine personlige preferanser. Det er tross alt du som skal studere noen år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er en gutt på 19 som har et brennende ønske om å bli PT. I tillegg til kosthold og trening, så har jeg også interesse for andre relaterte ting som f.eks ernæring, massasje osv.

Har veldig lyst på en "dypere" utdanning som gir bredere kompetanse.

- Vil en bachelor i idrett (og kanskje videre en master) gi meg noen fordel som PT? Eller er det bare bortkastet tid?

- Ville dere anbefalt denne veien?

Har gjerne lyst å bygge på med massør utdannelse i tillegg til PT, eventuelt andre veier også. Tanker?

Takk på forhånd for svar, kommenter gjerne med andre tanker rundt dette!

Sjensen - Jeg har tatt en bachelor som faglærer i kroppsøving, idrett og friluftsliv. Videre har jeg bygget på med en master i idrettssosiologi (her kunne man også velge fysiologi). Jeg fikk pedagogikk som en del av faglærerstudiet, og samtidig en bredere innsikt i ulike idretter. På masterstudiet var det primært oppgaveskriving som stod på programmet, men man har da muligheten til å fordype seg i et emne man syns er spesielt interessant.

Personlig mener jeg dette gir en bredere kunnskapsbase, og mer innsikt i hvordan man skal trene for å bli bedre i en respektiv idrett. Det holder ikke å ha generell kunnskap om trening og kosthold, hvis man ikke kjenner arbeidskravene en idrett stiller. Ved å få førstehåndserfaring, vil man stå mye sterkere.

Før jeg startet på studiene, tok jeg treningsveiledersertifisering ved Norges idrettshøgskole, og kunne da tatt PT etterpå. Jeg syns imidlertid det er altfor lett å få den tittelen, og den burde være forbeholdt personer med en større akademisk bakgrunn enn tre mnd på skolebenken. Det handler om å være best mulig rustet til å hjelpe mennesker med et ønske om å gjøre noe med sin fysiske tilstand. De betaler tross alt en del kroner for det som skal være kyndig veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Jeg lurer litt på hva forskjellen er på vanlig idrett bachelor og idrettsvitenskap?

Idrettsvitenskap er fellesbetegnelsen på idrettsstudiet. Under idrettsvitenskap har du ulike områder. Dette kan f. eks være fokus på kropp og helse, trenerutdannelse eller administrativt fokus innenfor idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer dette selv. Har et ønske om og jobbe innen idrett, men ser ikke helt for meg et liv som PT. Derfor synes jeg bachelor/master i Idrett høres bra ut. Det gjør at du kan velge mellom flere forskjellige yrker og har en skikkelig utdannelse (ingen kritikk til de som velger 3måneders kurs og satser alt på det, men de har ikke så mye å gå tilbake på )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eg kunne gått tilbake å velge nå etter vgs så hadde valget havnet på fysioterapaut, kiropraktor, eller naprapat (så PT oppå dette).

Da kan du ha 2 jobber som går inn i hverandre, + god mulighet til å skaffe kundebase på tvers av de to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...