Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Så, long story short - jeg har alltid vært elendig i pull-ups. Brukte 6mnd i fjor på å trene meg opp fra et trippelsett på bare negs, til tre sett på hhv 7, 6 og 5 pull-ups. Strålende fornøyd, og begynte å trene igjen i år med gode forutsetninger.

Fredag for to-tre uker siden skulle jeg prøve et nytt treningsprogram; bare baseøvelser og bodyweight. En del av treningsplanen bestod i 3xPull-Ups, etterfulgt av 3xChin-Ups. Var nokså dau i kroppen etter pull-upsene (tok vel ca. 3x5 eller noe tilsvarende, har hatt en treningspause etter jul), så jeg kjørte mye negs på Chin-upsene. Jeg fullførte treninga, merka jeg ble veldig gåen i armene, så strakk godt ut som vanlig før jeg heiv meg i dusjen. Da begynte det.

En slags muskelkrampe som gjorde at armene mine hele tiden stod "i spenn". Ikke selve musklene, men jeg klarte på en måte ikke å strekke ut armene uten at det føltes som om jeg strekte ut langt forbi kapasitet. Forsøkte å mykne opp armene og strekke litt ut i løpet av helgen som gikk, men det var direkte smertefullt. Etter som sagt 3-4 dager så gikk altså disse strekkesmertene over.

Og nå kan jeg ikke ta en eneste pull-up, selv om jeg gir ALT. Fatter ikke hva som har skjedd. Noen som har en idé? Er det bare psykisk, eller er det en fysisk reaksjon som jeg bare ikke forstår? De fleste andre øvelser klarer jeg meg fremdeles bra i.

Fortsetter under...

Hello Sir!

Har jeg forstått det riktig om den økta du beskriver over er første hardøkt med chins/pullups på en stund? Om så er tilfelle, og du har kjørt hardt med negativer er det rimelig forventet at bicepsene blir sinte. At du er skamøm og ikke klarer å strekke ut albuene er helt forventet. Det er like forventet at det henger i en god stund, si en uke eller så.

Nå har det gått to uker, og det litt lenge. Likevel er det sånn at jeg har vanskelig for å se for meg hva som skal ha skjedd av alvorlige skader som gjør at du ikke klarer pullups. De i praksis to eneste mulige scenarioene er nerveskade og en muskelavrivning. Begge deler burde du kjent umiddelbart, og gitt et helt annet symptombilde. Det skulle være fult mulig å strekke ut armen (sett bortsett fra en delvis avrivning, men det merker du svært godt når skjer). En samtidig perifer og symmetrisk nerveskade er i beste fall hypotetisk. Like hypotetisk er det å se for seg at du skal ha en sentral skade eller et prolaps med dette symptombildet.

Jeg tror dette rett og slett er så enkelt som at du har trent den økta alt for hardt og bicepsene dine ikke har hentet seg inn igjen. Har du forsøkt å kjøre pullups igjen? Har du noen andre symptomer nå enn at du ikke klarer å gjøre øvelsen?

Hei Ole-Mats,

Yep, var første hardøkt, og det at kroppen blir sint etter en slik økt er egentlig bare moro. Det at jeg ble støl og at jeg ikke klarte å strekke ut bekymret meg litt, men så fort det gav seg så gav også bekymringen seg.

Som du sier så er det ikke noen typiske tegn på at jeg har skadet noe mer enn stoltheten. Jeg har ingen andre symptomer. Det er allikevel et par uker siden nå, og jeg har forsøkt å kjøre både pull-ups og chinups etter dette - uten hell. Enten har jeg lagt på meg 10kg fett og mistet 4-5kg muskelmasse i en sving, eller så har noe rart skjedd.

Jeg har påbegynt gjenopptrening med negs og nedtrekksøvelser - men klarer fremdeles ikke en eneste positiv. Det irriterer meg, og forvirrer meg - spesielt med tanke på at det var en av de øvelsene jeg gledet meg mest over fremgangen på.

Ettersom det nok er litt vanskelig å si noe konkret om hva som kan være galt, har du noen andre forslag til hva jeg kan gjøre for å gjeninnhente meg? :)

Takk for svar btw!

Om du har gått fra 7 til null pullups etter en økt og det fortsatt ikke er på plass etter en måned ville jeg reagert litt. Og det har ikke skjedd noe voldsomt med vekta? Om det fortsatt er like ille ville jeg nesten vurdert å få noen til å se på deg, men har likevel litt vanskelig for å se for meg hva man skulle klare å finne som forklarer en såpass voldsom utvikling. Med nedtrekk og negativer har du vel det meste av opptreninga brukbart på plass. Uansett synes jeg det er såpass merkelig at det kunne være verdt en undersøkelse.

Annonse

Dette blir bare ren gjettning fra min side. Men prøv litt; Band pull aparats og shoulder dislocations? Kommer nok ikke til å hjelpe så mye med biceps, men de er fine for å få litt ting på plass bak der.

Det er rimelig greit å være god å varm før du tar pull-ups også, evnt kjøre litt foam rolling først også.

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...