Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper at noen kan hjelpe meg med dette.

Frem til for 3 måneder siden så hadde jeg nesten bare trent styrke i 2 år sammenhengende utenom 1-2 spenst økter/spurte økter i uka. Satt meg som mål om for 3 måneder om å starte og spille fotball igjen og har derfor å trent masse intervaller med fokus på start og stopp( fotballrelatert) og masse trappeløping. Har løpt hver eneste dag, enten i trappene eller korte spurter på 5-10 m med stopp og vending, har rett og slett kjørt til "failure" nesten hver gang og rett og slett gått 100% inn som vanlig. Skal sies at jeg har hatt diagnosen overtrent et par ganger, noe en ck som har variert mellom 2600-3991 de to siste årene kan være en indikator på. Nå har det seg sånn at jeg har har vanvittig vondt i forside lår og føler at uansett hva jeg gjør så hjelper det ikke. Det kjennes ut som noen vanvittige muskelknuter som ikke går an å løse opp og det er vanvittig stramt, ruller på rumble roller hver dag men det hjelper faktisk ikke. Venstre lår er faktisk ganske hovent på innsiden og ned mot kneet.

Noen forslag på hva dette kan være? Har prøvd å lese rundt på nettet, men har ikke helt funnet ut om det er en betennelses reaksjon eller hva det er.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17771-overbelastning-av-l%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal sies at jeg får et skikkelig "søkk inn" fra taggene på rumble rolleren som bruker veldig mye lenger tid på å gå tilbake til siden opprinnelige posisjon enn før dette inntraff.

Takk for svar :)

Håper likevel noen kan gi meg noen tips og div som jeg kan gjøre på egenhånd, har rett og slett ikke penger for tiden.

Liker ikke helt sykdomshistorien og symptomene her, og synes egentlig dette burde undersøkes andre steder enn over et nettforum. Lyst på litt mer informasjon før jeg uttaler meg:

- Hvordan er smerteintensiteten på en skala fra 1-10 om du forsøker å løpe, gå mange trapper fort, høyreps knebøy e.l.

- Hvor fort roer smertene seg ned om du stopper aktiviteten

- Har du noe prikking/stikking/brenning/nummenhet/svakhet i leggen på samme ben?

- Hvordan kjennes muskulturen ut sammenliknet med frisk side? Hard/spent/pløsete/slapp osvosv?

- Er muskulaturen vond å presse på?

Vil si at det ligger på en 4-5, men når jeg ruller så går den veldig fort oppover. Er vant til å ikke kjenne så godt etter når det gjelder smerter. Leggene er ganske numne og såre for tiden. Det er ikke så stor forskjell på venstre og høyre side, forskjellen er bare at det er hardere og vondere på venstre,sannsynligvis fordi jeg har brukt det benet mest. Det er smerter når jeg presser på det og jeg har faktisk ikke trent ben på nesten en uke. Prøver å kjøre R.I.C.E metoden for tiden men det har ikke hjulpet spesielt. Muskelaturen har forandret seg ganske mye i benene på denne tiden, leggene har nesten forsvunnet og lår muskelaturen har definitivt blitt mindre. Har sannsynligvis spist alt for lite i forhold til at jeg har startet å løpe mye, har ligget på ca det samme kalori inntaket som før jeg startet å løpe(alt for lite). Har vondt i knær og hofter for tiden også.

Er ikke meningen å klage eller syte her, men et sted må jeg må ut frustrasjonen/syte. Vil egentlig bare bli ferdig med dette og sette i gang med trening igjen:)

Annonse

Synes absolutt dette burde sjekkes opp av fagpersonell jeg. Dette kan enten matche overtreningssymptomer eller en bestemt annen diagnose som matcher bra med dine plager og CK-verdier. Dette er greier som i verste fall kan skape ganske mye faenskap, og jeg har ikke lyst til å bevege meg ut på den stien over nett.

Beklager at jeg ikke kan komme med noe mer spesifikt, men noen ting må man nesten undersøke skikkelig før man gir særlige råd. Skjønner at situasjonen mtp økonomi osv er vanskelig og håper at dette ordner seg for deg! :)

Annonse

Jeg har selv vært hos lege og fysioterapeut. Er fint lite man kan gjøre med overbelastning. Eneste du kan gjøre er å kutte ned på det du driver med og så trene låret gradvis opp igjen etter du har blitt kvitt smertene. Ikke ta pause og så begynn med full kjør igjen når smertene har avtatt.

• 2 uker senere...

Hei igjen. I dag rullet jeg på rumble rolleren og tenkte at jeg skulle tøye litt på det verste benet. Flere ganger kom det knirkelyder fra låret og det føltes ut som om noen muskel fibre knakk eller noe sånt. Smerten/lyden kom fra eksakt de punktene som er mest smertefulle til vanlig. Hva kan det være?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...