Gå til innhold

Britiske leger tar til orde for "cola-skatt"


SlayerDad

Anbefalte innlegg

Kostrådene blir i større og større grad matvarebaserte, så det går i riktig retning :) Folk forholder seg, som du sier, ikke til næringsstoffer men til matvarer.

At kostrådene langt ifra er perfekte er jeg enig i, men det henger sammen med at ernæringsforskning er utrolig vanskelig, og det å få konklusive svar nært sagt er umulig. Når vi så stadig finner ut mer av genetiske årsaker til individuell respons, så kompliserer det bildet ytterligere. I tillegg kommer det også ny kunnskap om de individuelle mettede fettsyrene, som også nyanserer det store bildet.

Om 100 år har vi sikkert ikke generelle kostråd lenger i det hele tatt, men individuelle basert på gentester ;)

Som figuren jeg postet i forrige svar viser, så nærmer vi oss stadig Frankrikes forekomst av hjertedødelighet, så noe riktig skjer hvertfall, uansett om dette kan tilegnes kostrådene eller andre ting.

Nå er jeg ikke med i det heletatt her. Hele poenget mitt med å nevne asiatiske immigranter i USA var nettopp det å belyse at de etter så lite som en generasjon lider av nøyaktig samme livsstilssykdomer og i like stor grad som resten av USA. (Antar det var dette du mente, ikke økt inntak av mettet fett i Asia generelt. Det vet jeg lite om, annet enn at McDonald's og andre vokser i Asia i takt med hvor pengesterk befolkningen er.)

Jeg tenkte mest på at forekomsten av livsstilssykdommer øker sterkt i Asia etter at kostholdet stadig blir mer likt det vestlige. Asiatiske immigranter til USA går da virkelig fra veldig lavt til høyt inntak av mettet fett (+ masse annet, deriblant sukker), parallellt som de øker sykdomsrisikoen som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kostrådene blir i større og større grad matvarebaserte, så det går i riktig retning :) Folk forholder seg, som du sier, ikke til næringsstoffer men til matvarer.

At kostrådene langt ifra er perfekte er jeg enig i, men det henger sammen med at ernæringsforskning er utrolig vanskelig, og det å få konklusive svar nært sagt er umulig. Når vi så stadig finner ut mer av genetiske årsaker til individuell respons, så kompliserer det bildet ytterligere. I tillegg kommer det også ny kunnskap om de individuelle mettede fettsyrene, som også nyanserer det store bildet.

Om 100 år har vi sikkert ikke generelle kostråd lenger i det hele tatt, men individuelle basert på gentester ;)

That, I can like! Uansett bør rådene ikke ta for seg ting alle tror de vet hva er men ingen egentlig vet hva er, som mettet fett. De bør heller anbefale folk å spise sånt man kan anta alle er tjent med å spise. Fisk, nøtter, egg, grønnsaker, bær, frukt, osv. Dette var også poenget som startet hele diskusjonen, nemlig at jeg ser store problemer med å innføre en "Cola-skatt" så lenge Staten bruker så enkle kriterier som "innhold av fett, sukker og salt" for å dele ut Nøkkelhullsmerket som skal hjelpe folk å gjøre sunnere valg. Vel og merke innenfor en gitt matvaretype, som du har presisert, slik at man kan velge den minst råttne frossenpizzaen når man først vil ha frossenpizza, ikke så man skal tro Grandiosa er likestilt med brokkoli og kyllingfilét.

Som figuren jeg postet i forrige svar viser, så nærmer vi oss stadig Frankrikes forekomst av hjertedødelighet, så noe riktig skjer hvertfall, uansett om dette kan tilegnes kostrådene eller andre ting.

Av nysgjerrighet, er denne grafen justert for forbedringene i behandling av hjertesykdom, og hvor godt kan en slik justering eventuelt gjøres? At færre dør som følge av HKS nå enn for 40 år siden er nok helst takket være den enorme utviklingen på behandlingssiden. Verdens første bypass-operasjon ble utført bare 10 år før den grafen startet. I dag er hjerteinfarkt og slag relativt små plager å regne så lenge man får rett behandling raskt nok.

Jeg tenkte mest på at forekomsten av livsstilssykdommer øker sterkt i Asia etter at kostholdet stadig blir mer likt det vestlige. Asiatiske immigranter til USA går da virkelig fra veldig lavt til høyt inntak av mettet fett (+ masse annet, deriblant sukker), parallellt som de øker sykdomsrisikoen som du nevner.

Igjen er det vanskelig å si at dette skyldes mettet fett. At Asiatiske land adopterer et mer Vestlig kosthold betyr så veldig mye mer enn at de får et økt inntak av mettet fett. Mer korn (havre, hvete og bygg, ikke ris xP), mer energi totalt, mer ferdig-/hurtigmat, og antagelig en mer Vestlig livsstil med stillesittende jobber og stressende hverdager.

Helseplagene kan selvsagt skyldes mettet fett, men gitt at andre befolkninger så vel som en lang rekke intervensjonsstudier viser bedrede helseparametre ved økt inntak av animalsk fett tror jeg ikke det i seg selv er den avgjørende faktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nysgjerrighet, er denne grafen justert for forbedringene i behandling av hjertesykdom, og hvor godt kan en slik justering eventuelt gjøres? At færre dør som følge av HKS nå enn for 40 år siden er nok helst takket være den enorme utviklingen på behandlingssiden. Verdens første bypass-operasjon ble utført bare 10 år før den grafen startet. I dag er hjerteinfarkt og slag relativt små plager å regne så lenge man får rett behandling raskt nok.

Den grafen er total dødelighet. Jeg er villig til å tro at behandlingen er av lik kvalitet i Norge og Frankrike :)

Men sykeligheten har også falt, insidensraten er klart synkende hos menn, men tenderer til økt hos kvinner. Mer om dette kan du finne i presentasjonen til Dag Thelle fra LHL-konferansen.

Ernæringspolitikk og hjerte- og karsykdommenes epidemiologi i Norge - LHL

Igjen er det vanskelig å si at dette skyldes mettet fett. At Asiatiske land adopterer et mer Vestlig kosthold betyr så veldig mye mer enn at de får et økt inntak av mettet fett. Mer korn (havre, hvete og bygg, ikke ris xP), mer energi totalt, mer ferdig-/hurtigmat, og antagelig en mer Vestlig livsstil med stillesittende jobber og stressende hverdager.

Helseplagene kan selvsagt skyldes mettet fett, men gitt at andre befolkninger så vel som en lang rekke intervensjonsstudier viser bedrede helseparametre ved økt inntak av animalsk fett tror jeg ikke det i seg selv er den avgjørende faktoren.

Nettopp, det samme gjelder for endringene hos inuittene, det er mange parametre som endres når man endrer kostholdsmønster. :)

Jeg tror heller ikke at mettet fett har en direkte årsakssammenheng med HKS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg synes vi burde hatt treningsavgift på 50% oppå MVA på abonnomenter på treningssentere.

Dvs koster et medlemskap med mva 300 kr/mnd med mva så ville det kosta 450kr.

Denne avgiften begrunner jeg i at noen overtrener seg og blir skadet. Dette bør være god nok grunn til å ilegge avgifter for alle som trener på et treningsenter eller er medlem i en eller annen klubb der det drives med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo faktisk si at legene i Storbritannia kommer med dette forslaget med god grunn. Etter å ha flyttet hit er jeg mildt sagt sjokkert over mengden helseproblemer briter sliter med.. Med fare for litt overdrivelse så ser jeg knapt noen som ser veldig sunne ut.. Hver dag møter jeg minst en som halter, rusmisbrukere og alkoholikere, folk som henger utenfor den lokale puben hver dag. Det er overflod av overvektige og utrolig stort utvalg av kaloritette matvarer og junk food. Stadig vekk på vei til butikken får jeg spørsmålet "unnskyld, kan du fortelle meg hvor nærmeste Mc Donalds er?

Jeg går på en skole som utdanner kiropraktorer, som tilsier at det da er ett helsefag. Størstedelen av britene i klassen vet ikke hva karbohydrater, protein og fett gjør med kroppen. Hverken hva som er bra eller dårlig. Vi har to PT-er i klassen som rett og slett har blitt oversvømt av spørsmål om hva de kan spise osv, har selv hørt på samtalene, og de har ikke en anelse om et generellt sunt kosthold som ofte er almenn vitenskap. Frokosten er speilegg og bacon, og når vi nordmenn klager over at det kun er fine baguetter i kantina og potetgull, så skjønner de ingenting. De har knapt sett en brødskive i hele sitt liv, og synes det er latterlig å skulle spise slikt til frokost. Oppegående mennesker er de fleste av de, men at de har hatt undervisning i kosthold og har generell viten om hva man skal spise til daglig, det er sterkt under tvil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...