Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har et kjapt spørsmål som jeg håper å få bekreftet eller avkreftet.

Har hørt at ZMA mister sin effekt om man inntar et meieriprodukt like før. Var noe med at magnesiumet mistet sin effekt tror jeg.

Er dette riktig? Isåfall vil jo ikke smoothie av mager kesam være en så god kveldsmat lengre!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17596-zma-og-meieriprodukter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Dosering: 2 tablett ved leggetid. Ikke sammen med kalsium. Kosttilskudd eller melkeprodukter som inneholder Kalsium bør tas 1 time før eller 1 time etter inntak av Anabolic ZMA"

Kilde: Gymgrossisten (http://gymgrossisten.no/6/no/artiklar/anabolic-zma-120-kapsler)

Gjest Slettet
Så om jeg dropper det blir jeg like svær som deg? Da skal det droppes!

Hmm! Men 4 realz. Ta ZMA når du legger deg du! Null prob! Da har du ihvertfall pusset tenner osv osv før du legger deg ;)(hvis du har kapsel da)! Tror ikke du skal være redd for at effekten forsvinner 100%, det er sikkert snakk om marginale forskjeller!

Annonse

Blir nok å fortsette med en sen kveldsmat ja. Gymgrossisten sier man ikke skal innta meieriprodukter en time før/etter, men dem sier og man skal ta 30g kreatin daglig..

Men om noen har lest noen forsknings artikler om temaet, er det fint om dere deler:)

Biotilgjengeligheten til magnesium reduseres drastisk av annen mat, og sink benytter seg av samme transportprotein som kalsium. Det er god dekning for påstanden :)

Kan du komme med referanse til studiene som bekrefter dette? Vet at det er dekning for påstanden men er litt nysgjerrig på hvor signifikant påvirkningen er.

Kan du komme med referanse til studiene som bekrefter dette? Vet at det er dekning for påstanden men er litt nysgjerrig på hvor signifikant påvirkningen er.

Har det fra boken Modern Nutrition, men det er en griselang referanseliste for hvert kapittel, skal klippe og lime litt etterpå :)

Har det fra boken Modern Nutrition, men det er en griselang referanseliste for hvert kapittel, skal klippe og lime litt etterpå :)

Et lag en liten tldr med vekt på hvor mye dette egentlig betyr. Det må jo nevnes at mange ZMA-produkter også inneholder kalsium.

Magnesium er ganske spesielt, siden biotilgjengeligheten blir veldig redusert, spesielt når man spiser fettrik mat av en eller annen grunn. Derfor anbefales det at man tar magnesiumtilskudd lengst mulig vekk fra måltid. Skal finne en kilde på dette, så får det være tldr :)

Annonse

Magnesium er ganske spesielt, siden biotilgjengeligheten blir veldig redusert , spesielt når man spiser fettrik mat av en eller annen grunn. Derfor anbefales det at man tar magnesiumtilskudd lengst mulig vekk fra måltid. Skal finne en kilde på dette, så får det være tldr :)

Dette blir et jævlig teit spørsmål, but here it goes: Kan man ta magnesium sammen med annet tilskudd? Som i multivitaminer og collagen tablett?:whistle:

Skriver av avsnittet fra boken jeg :)

Bioavailability; Influence of other dietary factors

The fractional absorbtion of ingested Mg by healthy persons is influenced by its dietary concentration, as discussed earlier, as well as by the presence of dietary components inhibiting or promoting Mg absorption. Long-term balance studies in healthy persons, for the most part, indicated that increasing oral Ca intake does not significantly affect Mg absorption or retention (85-87). Increased amounts of Mg in the diet have been associated with either decreased Ca absorbtion (88), or no effect (81, 89). Althoug increased Mg intake may not affect intestinal Ca absorption, renal tubular mechanisms may increase Ca excretion (81) as discussed later.

Some reports indicated decreased Mg absorption at high levels of dietary phosphate, whereas others found no consistent effect (90-92). Increased amounts of absorbable oral Mg have been noted to decrease phosphate absorption, perhaps secondary to formation of insoluble Mg phosphate (81). Decreased absorption of Mg associated with high phosphate intake did not change Mg balance because of associated decreased urinary excretion of Mg (81).

A major increase in Zinc intake (from 12-142 mg/day) decreased Mg absorption and balance very significantly (93). Vitamin B6 depletion induced in young women was associated with negative Mg balace because of increased urinary excretion (94). The presence of excessive amounts of free fatty acids and oxalate may also impair Mg absorption (95).

Increased intakes of dietary fiber have been reported to decrease Mg utilization in humans, presumably by decreasing absorption. However, the introduction of uncontrolled variables, including multiple differences among dietary components in addition to fiber contents, complicates interpretation of the data (92, 96, 97). When isolated fiber was added to a basal diet, the effects of fiber per se were negative for dephytinized barley fiber (98) and positive for cellulose. (99).

Noen utvalgte kilder (har ikke lest noen av disse, spør om det er noen som vil ha noen av de andre, det er av ren latskap at jeg ikke gidder å skrive ned alle)

81.Fine KD et al, J Clin Invest 1991

85. Spencer H, Osis D. Magnesium 1988

93. Spencer H et al, Am Coll Nutr 1994

95. Franz KB et al. Magnesium in health and Disease 1989

Dette blir et jævlig teit spørsmål, but here it goes: Kan man ta magnesium sammen med annet tilskudd? Som i multivitaminer og collagen tablett?:whistle:

Jeg ville ikke tenkt så veldig mye på det. Men primært ville jeg tatt magnesiumtilskudd før sengen, hvertfall om man ikke pleier å spise rett før man legger seg.

Jeg hiver alltid innpå med en god dose melk før jeg legger meg, har aldri tenkt på at det demper effekten av ZMA. Skulle aldri ha lest rundt på forumet. Anyhow, når jeg tenker meg om så tror jeg at effekten har vært merkbart lav i kombinasjon med melk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...