Gå til innhold

optimale lengdeforhold på kroppen?


Gjest noen123

Anbefalte innlegg

Gjest noen123

heisann, vet ikke om det er helt rette plassen å plassere tråden, menmen.

lurer litt på hva som er de optimale lengdeforholdene på kroppen/normale lengdeforhold. prøvde å google antropometri, men fant ikke noe som gjorde god nytte for meg.

tenker hovedsaklig på hvilke forhold det skal være mellom armer/overkropp/lårben/leggben osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noen123
Asle vil jeg tro kan si en del om dette :)

Men det blir vel slik at lengdeforhold som gir deg fordeler i en øvelse, vil gi deg ulemper i en annen øvelse. Lange armer er veldig kjekt i markløft, men veldig crap i benkpress. Etc :)

det er nettopp derfor jeg spør, har selv funnet ut at jeg har lange armer, men er usikker når det kommer til slikt som lårbeina osv. ønsker å finne optimale teknikker iforhold til min kropp.

såklart, vet jo at prøving og feiling gjelder her, men hadde vært interessant å finne ut uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My man Da Vinci vet:

441px-Da_Vinci_Vitruve_Luc_Viatour.jpg

The drawing is based on the correlations of ideal human proportions with geometry described[4] by the ancient Roman architectVitruvius in Book III of his treatise De Architectura. Vitruvius described the human figure as being the principal source of proportion among the Classical orders of architecture. Vitruvius determined that the ideal body should be eight heads high. Leonardo's drawing is traditionally named in honor of the architect.... /Wiki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nettopp derfor jeg spør, har selv funnet ut at jeg har lange armer, men er usikker når det kommer til slikt som lårbeina osv. ønsker å finne optimale teknikker iforhold til min kropp.

såklart, vet jo at prøving og feiling gjelder her, men hadde vært interessant å finne ut uansett :)

Lurer på de samme tinga selv, så følger med her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ihvertfall fått beskjed av PT om at siden jeg har lange bein må jeg bøye meg mer fremover med kroppen i knebøy. Det ser ikke riktig ut (noen få har kommentert), men ifølge han er det slik jeg må gjøre det pga proporsjoner.

Elixia-pt? ;)

Hvis du har lange bein og står med for smal beinstilling, vil du måtte bøye deg langt fremover for å klare å holde tyngdepunktet og ikke gå på ræva.

Hvis du derimot velger en bredere beinstilling med mer vinkel på beina utover, vil du kunne "lage" deg kortere bein sett fra siden. Derfor vil du kunne holde en mer nøyral rygg og skyve rett oppover i bøy uten at du detter på ræva.

Er du generelt lang vil det gjerne hjelpe med lavere stangplassering også, men er vanskelig å si noe mer om det uten å ha sett på deg bøye.

Se fra 1:00 ca..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elixia-pt? ;)

Hvis du har lange bein og står med for smal beinstilling, vil du måtte bøye deg langt fremover for å klare å holde tyngdepunktet og ikke gå på ræva.

Hvis du derimot velger en bredere beinstilling med mer vinkel på beina utover, vil du kunne "lage" deg kortere bein sett fra siden. Derfor vil du kunne holde en mer nøyral rygg og skyve rett oppover i bøy uten at du detter på ræva.

Er du generelt lang vil det gjerne hjelpe med lavere stangplassering også, men er vanskelig å si noe mer om det uten å ha sett på deg bøye.

Ingen Elixia-PT nei. Ganske erfaren og jeg har hørt utelukkende positivt om han. Men ja, jeg står med så bred benstilling jeg klarer, men det kan selvfølgelig hende at jeg gjør det feil eller at han tar feil. Jeg lener meg litt forover, men ikke så altfor mye tror jeg, men det er litt vanskelig for meg å bedømme :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen Elixia-PT nei. Ganske erfaren og jeg har hørt utelukkende positivt om han. Men ja, jeg står med så bred benstilling jeg klarer, men det kan selvfølgelig hende at jeg gjør det feil eller at han tar feil. Jeg lener meg litt forover, men ikke så altfor mye tror jeg, men det er litt vanskelig for meg å bedømme :p

Godt mulig lavere stangplassering vil hjelpe deg ytterligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr det? :p:)

Du holder noe bredere og plasserer vektstangen litt lengre ned på ryggen. Det vil gi deg en "kortere" rygg slik at tyngrepunktet kommer lengre bak. Ganske typisk at folk som er lange greier å bøye bedre slik siden tyngdepunktet blir mye riktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest noen123
Du holder noe bredere og plasserer vektstangen litt lengre ned på ryggen. Det vil gi deg en "kortere" rygg slik at tyngrepunktet kommer lengre bak. Ganske typisk at folk som er lange greier å bøye bedre slik siden tyngdepunktet blir mye riktigere.

prøvde faktisk ut dette på dagens økt. tror jeg har noe lange lårben ettersom jeg har en tendens til å dette frampå og ende opp med å ta en hybridversjon av knebøy og good mornings.. dette virker å funke veldig bra for min del, hadde riktignok ikke noe vekter på, så det er vanskelig å si hvordan det er i praksis.

anbefaler forøvrig alle å sette seg ned å se på disse filmene, det var de som fikk meg til å åpne øynene for lengdeforholdene på kroppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye har egentlig lengdeforhold å si?

Det virker jo ikke akkurat som at det varierer så altfor mye fra person til person. Jeg vil anta at to mennesker av samme høyde ikke varierer mer enn noen cm i arm- og benlengde. Eller tar jeg feil der? Finnes det noe statistikk på dette, for eksempel hva som er gjennomsnittlige lengder på kroppsdeler ift høyde osv? Hadde vært interessant å finne ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar kjempefeil. Det varierer mye. Et enkelt eksempel: Jeg er 180 cm. Hilde Topland er 183 cm. Når vi står er hun høyere enn meg. Når vi sitter er jeg 10 cm høyere enn henne. Ditto med Vegard Lysne Dette opplever jeg med mennesker helt opp til 190 cm - selv om de også sitter rett i ryggen. Hva skjer her?

Hehe okei da har jeg vel bare ikke vært så altfor observant! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...