Gå til innhold

Legaliseringsdebatten


Anbefalte innlegg

Hyggelig å høre! Kanskje litt cop-out av Støre å gjøre et sånt lite tiltak fremfor å faktisk ta grep? Men steg i riktig retning ihvertfall!

Leste en kommentar på aftenposten her: Ett skritt nærmere lovlig heroin -Aftenposten som kommer med noen gode poeng.

I denne artikkelen står det også "De færreste ville tatt sjansen på å bruke syntetisk cannabis dersom de lovlig kunne bruke den naturlige varianten. Dersom cannabis ble legalisert, ville sannsynligvis bruken av de syntetiske variantene synke kraftig." Noen som vet hva hun refererer til? Jeg har aldri hørt om syntetiske former for Cannabis..

Er forskjellige varianter av jwh-018/jwh-122 hun mener. Har visstnok tatt flere liv i Sverige allerede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BMC Medical Ethics | Full text | Current anti-doping policy: a critical appraisal

Current anti-doping strategy is aimed at eradication of doping in elite sports by means of all-out repression, buttressed by a war-like ideology similar to the public discourse sustaining international efforts against illicit drugs. Rather than striving for eradication of doping in sports, which appears to be an unattainable goal, a more pragmatic approach aimed at controlled use and harm reduction may be a viable alternative to cope with doping and doping-like behaviour.

Doping: Supervision Instead of Bans - All Things Gym

The authors took a look at common anti-doping arguments:

  • the level playing field argument
  • protecting the athlete’s health
  • the concern for professional integrity
  • the concern about unnecessary risk taking

and come to the conclusion that:

We believe that current anti-doping does not adequately prevent damage from doping in sports, that it creates health problems of its own, and diverts health-care resources from more worthwhile pursuits. In addition, the role of the physician in sports and in doping control poses serious ethical dilemmas.
We believe that allowing medically supervised doping rather than absolute bans would provide a sounder foundation for sports physicians to exercise their responsibility and maintain their health care obligations.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiforbundet la frem norske blodverdier i dag. Det de ikke snakker så høyt om, er at disse målingene er gjort i sesongoppkjøringen. Altså ikke i konkurranser når det skal presteres. Her prøver de å skjule noe. Klart de dopet seg, hvordan skulle de ellers ha pisset på russere, østerrikere, italienere og finner som vi vet var gjennomdopede på 90-tallet? Det fantes ingen test for EPO heller, så valget var lett.

Kan vi ikke bare gjøre doping lovlig slik at vi slipper dette tullet? For å bli en nasjonalhelt som Bjørn Dæhlie så må man dope seg allikevel. Sånn har det alltid vært, og sånn kommer det alltid til å være. Det er veldig enkelt å bestå en dopingtest selv om man bruker 6-7 dopingmidler. Hva er da poenget med å være dopingfri idrettsutøver i dag hvis det er umulig å vinne uten? For oss med litt vinnerinstinkt er ikke det viktigste å delta. Krigen mot doping er som krigen mot narkotika, man har ikke oppnådd noenting på 40 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
For oss med litt vinnerinstinkt er ikke det viktigste å delta.

Konkurrerer du selv aktivt i noen form for idrett hvor dine problemstillinger er relevante? Grunnen til at jeg spør er jo siden du sier du har vinnerinstinktet, men har gått meg hus forbi hva du konkurrerte i?

For om du konkurrerer aktivt tolker jeg deg slik at du da vil dope deg for å prøve å vinne, eller ikke være med i det hele tatt...? Om ikke så ser jeg ikke hvorfor du sitter på sidelinja å bryr deg så hardt om at det må legaliseres. Men resten av den argumentasjonsrekken om ren idrett, holdninger, breddeidrett osv har vi og mange andre vært igjennom så mange ganger nå at det har jeg gitt opp. Men var nyskjerrig ang. din idrettskarrière :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro

Vi må ikke glemme å spekulere litt rundt Johan Olav Koss heller. Skøytemesteren med egen reseptblokk og lår som Ronnie Coleman og godt inn i miljøet på Haralds Gym i sin tid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkurrerer du selv aktivt i noen form for idrett hvor dine problemstillinger er relevante? Grunnen til at jeg spør er jo siden du sier du har vinnerinstinktet, men har gått meg hus forbi hva du konkurrerte i?

For om du konkurrerer aktivt tolker jeg deg slik at du da vil dope deg for å prøve å vinne, eller ikke være med i det hele tatt...? Om ikke så ser jeg ikke hvorfor du sitter på sidelinja å bryr deg så hardt om at det må legaliseres. Men resten av den argumentasjonsrekken om ren idrett, holdninger, breddeidrett osv har vi og mange andre vært igjennom så mange ganger nå at det har jeg gitt opp. Men var nyskjerrig ang. din idrettskarrière :)

Konkurrerte aktivt i teknikk- og konsentrasjonskrevende idrett da jeg var yngre. Hadde sikkert fått utbytte av betablokkere som brukes av skyttere, men det hadde jeg ikke hørt om uansett :). Spilte litt fotball også som de fleste andre, men ga meg tidlig i tenårene.

Altså, breddeidrett for moro skyld er fint og sunt det, men jeg synes at unge syklister skal vite hva som foregår i profflagene. Intellektuelt uærlige utsagn fra respekterne navn i idretten som "nå har vi ryddet opp" og "nå er det nesten ingen som doper seg lengre" liker jeg ikke, da det alltid kommer nye "skandaler" med et par års mellomrom. Festina, US Postal, Operasjon Puerto osv. Jeg skjønner hvorfor Kaggestad og gjengen sier det, for å få barn ut på sykkelen og for å ivareta interessen. At det skal være nødvendig å jukse og ikke fortelle sannheten er trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må ikke glemme å spekulere litt rundt Johan Olav Koss heller. Skøytemesteren med egen reseptblokk og lår som Ronnie Coleman og godt inn i miljøet på Haralds Gym i sin tid:)

Han hadde vel to kjærester som ble tatt for doping? Men det visste han selvfølgelig ingenting om.

Og Stian Grimseth hadde vært så uheldig å få nandrolon i kosttilskuddet sitt. Også var det Trine Hattestad som hadde spist kylling forurenset med veksthormoner. Minner litt om clenbuterol-biffen til Contador :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde vel to kjærester som ble tatt for doping? Men det visste han selvfølgelig ingenting om.

Og Stian Grimseth hadde vært så uheldig å få nandrolon i kosttilskuddet sitt. Også var det Trine Hattestad som hadde spist kylling forurenset med veksthormoner. Minner litt om clenbuterol-biffen til Contador :)

hehehe! Nå ble hvertfall grimseth frifunnet da. Jeg vil tro dette er riktig, for han hadde vel ikke midler til å smøre hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Konkurrerte aktivt i teknikk- og konsentrasjonskrevende idrett da jeg var yngre. Hadde sikkert fått utbytte av betablokkere som brukes av skyttere, men det hadde jeg ikke hørt om uansett :). Spilte litt fotball også som de fleste andre, men ga meg tidlig i tenårene.

Altså, breddeidrett for moro skyld er fint og sunt det, men jeg synes at unge syklister skal vite hva som foregår i profflagene. Intellektuelt uærlige utsagn fra respekterne navn i idretten som "nå har vi ryddet opp" og "nå er det nesten ingen som doper seg lengre" liker jeg ikke, da det alltid kommer nye "skandaler" med et par års mellomrom. Festina, US Postal, Operasjon Puerto osv. Jeg skjønner hvorfor Kaggestad og gjengen sier det, for å få barn ut på sykkelen og for å ivareta interessen. At det skal være nødvendig å jukse og ikke fortelle sannheten er trist.

Om man ser bort i fra den lille promillen som faktisk ender opp med å livnære seg av sporten sin, så tror jeg de resten ønsker en dopingfri idrett som de kan bedrive på hobbybasis uten ambisjoner om å bli best i verden. Derfor er det viktig å bedrive forebyggende arbeid i hele kjeden fra topp til bunn, uansett hva de på toppen måtte bedrive. Holdningskapende arbeid og vektlegging av sunne verdier er uansett ikke bortkastet. Og Uansett hva du måtte mene er Johan Olav Koss like dopet som du er frem til en av dere blir tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man ser bort i fra den lille promillen som faktisk ender opp med å livnære seg av sporten sin, så tror jeg de resten ønsker en dopingfri idrett som de kan bedrive på hobbybasis uten ambisjoner om å bli best i verden. Derfor er det viktig å bedrive forebyggende arbeid i hele kjeden fra topp til bunn, uansett hva de på toppen måtte bedrive. Holdningskapende arbeid og vektlegging av sunne verdier er uansett ikke bortkastet. Og Uansett hva du måtte mene er Johan Olav Koss like dopet som du er frem til en av dere blir tatt.

lance armstrong ble aldri tatt! Han ble vitnet ut pga cash og annet propeganda til han innrømmet det, men dog ingen positive tester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Han hadde vel to kjærester som ble tatt for doping? Men det visste han selvfølgelig ingenting om.

Og Stian Grimseth hadde vært så uheldig å få nandrolon i kosttilskuddet sitt. Også var det Trine Hattestad som hadde spist kylling forurenset med veksthormoner. Minner litt om clenbuterol-biffen til Contador :)

Jepp, en produsent hadde utviklet oral deca for å forurense en batch med d-ribose:) Hattestad ble vel også tatt for nandrolon, eller var det vekst i tillegg?:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
lance armstrong ble aldri tatt! Han ble vitnet ut pga cash og annet propeganda til han innrømmet det, men dog ingen positive tester

Jeg vil bare poengtere at min interesse i dette er anti-dopingarbeid og hvorfor jeg føler det er galt å bare gi opp, samt mane om litt selvbeherskelse når man svinger "dopingmistanke-staven" sin. Utover det er lance og gjengen for meg likegyldige eksempler på et dopingproblem i toppidretten vi vet eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Jepp, en produsent hadde utviklet oral deca for å forurense en batch med d-ribose:) Hattestad ble vel også tatt for nandrolon, eller var det vekst i tillegg?:D

Hører vell med til historien at Hattestad ble frikjent og labratoriet som i første omgang flagget prøvene som positive ble for ettertiden fratatt akkrediteringene slik at de ikke lengere kunne analysere dopingprøver. Hun ble ganske solid frifunnet. (Uavhengig av hva man selv måtte mene Konstantinovs så er hun frikjent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Hører vell med til historien at Hattestad ble frikjent og labratoriet som i første omgang flagget prøvene som positive ble for ettertiden fratatt akkrediteringene slik at de ikke lengere kunne analysere dopingprøver. Hun ble ganske solid frifunnet. (Uavhengig av hva man selv måtte mene Konstantinovs så er hun frikjent)

På grunn av saksbehandlingsfeil eller at testene faktisk ikke viste funn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser bort i fra den lille promillen som faktisk ender opp med å livnære seg av sporten sin, så tror jeg de resten ønsker en dopingfri idrett som de kan bedrive på hobbybasis uten ambisjoner om å bli best i verden. Derfor er det viktig å bedrive forebyggende arbeid i hele kjeden fra topp til bunn, uansett hva de på toppen måtte bedrive. Holdningskapende arbeid og vektlegging av sunne verdier er uansett ikke bortkastet. Og Uansett hva du måtte mene er Johan Olav Koss like dopet som du er frem til en av dere blir tatt.

Man må gjerne drive holdningsarbeid om antidoping i breddeidretten, ingen uenighet der.

Men å forvente at de som kan tjene 100 millioner i jobben sin ikke skal ta et dopingmiddel som ikke lar seg spore er dødfødt. Det er helt meningsløst å utestenge 2 av 20 vektløftere fra OL hvis de 18 andre er like dopet. Man oppnår absolutt ingenting! Vi kommer ikke noe nærmere utopien dopingfri toppidrett.

Dette antidopingarbeidet i toppidretten forteller bare ungdommen at man er nødt for å jukse og lyve for å komme seg opp og frem. Er det dette vi vil? Nei. Man skal være ganske naiv som ung syklist hvis man tror at man kan komme på pallen i Tour de France uten ulovlige midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
På grunn av saksbehandlingsfeil eller at testene faktisk ikke viste funn?

Det vet jeg ikke så om du vet så må du gjerne dele:) Men om de fratar labratoriet akkrediteringen så er vell i det minste saksbehandligen av en slik art at den ikke kan brukes som bevis for noe. Ergo er hun fortsatt frikjent uavhengig av hva laberatoriet måtte ha påvist i prøven. Og jeg mener i allefall at en bør ha tilitt til systemet og behandle folk utifra den status de har "lovlig" sett. Jeg ønsker i allefall å vite at kontrollorganet av de som faktisk tester er av en sånn art at om de utviser graverende feil i saksbehandligen så skal ikke det gå ut over utøveren. Det hører uansett til sjeldenhetene såvidt jeg har skjønt at slike feil begås, så doperne blir tatt så lenge prøvene blir behandlet etter gjeldende standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...