Gå til innhold

Hvordan trene for å stramme opp lår og mage, samt gå ned i vekt?


gaiiiiiin

Anbefalte innlegg

Heii! Jeg er en jente på 17 år som har bestemt meg for å stramme opp kroppen litt. Jeg er 164 høy og veier 53 kg. Jeg er nybegynner når det kommer til slik trening og det er frustrerende til tider. Jeg ønsker å stramme opp det meste igrunn. Men til å starte med sitter fokuset på mage og lår. Jeg har viljestyrken i meg og er motivert til å gjøre dette, men jeg aner ikke hvordan jeg skal gjøre det. Kostholdet mitt er helt greit tror jeg! Ligger på rundt 1800kcal hver dag, og føler jeg får i meg riktig med proteiner og de tingene der.

Jeg trener cheerleading fra to til fire ganger i uken, i 2-3 timer hver gang. Dette er god trening, men ikke god nok til å få de resultatene jeg ønsker. Jeg har da fått for meg at det å trene spinning 2-3 ganger i uken vil hjelper meg å få opp forbrenningen og stramme opp lårene mine - spesielt på innsiden. Jeg ønsker muskler i bena, men ikke så veldig mye - mest å få vekk litt overflødig fett. Vil det da være riktig av meg å holde farten man har på spinning, men ikke ha fullt så mye tyngde (altså, når jeg tråkker, vet ikke hvordan jeg skal forklare det), for å få slankere lår, og å få litt muskler?

Ville vært kjekt om noen her inne også kunne hjulpet meg med et program for å stramme opp magen? Ønsker markert mage, som i muskler. Jeg har virkelig ingen tanker om hvordan jeg skal få til dette.

Håper på å få noen svar og litt hjelp her, da jeg virkelig er ny på dette og veldig sårt trenger litt råd og hjelp :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Veldig fin artikkel hvor det er lett å få et raskt innblikk i hva dette dreier seg om. Finn det programmet som passer deg best og varier ofte, variasjon er veldig viktig. Det hjelper også på motivasjonen, spesielt for meg ihvertfall.

Tror du allerede har et veldig bra utgangspunkt siden du driver med cheerleading, dette kommer du til å klare :) Lykke til, skal følges ;)(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Veldig fin artikkel hvor det er lett å få et raskt innblikk i hva dette dreier seg om. Finn det programmet som passer deg best og varier ofte, variasjon er veldig viktig. Det hjelper også på motivasjonen, spesielt for meg ihvertfall.

Tror du allerede har et veldig bra utgangspunkt siden du driver med cheerleading, dette kommer du til å klare :) Lykke til, skal følges ;)(y)

Problemet er at jeg ikke vet noenting om dette, annet enn at jeg leser på nettet dag ut og dag inn for å prøve å finne ut mest mulig om trening, men står jo sååå mye forskjellig... Finner vel ut av det jeg, som de fleste andre gjør :)

Jaa, men skal nok mer til for å bli fit hos meg! Kanskje personlig trener er tingen... Selvom dette virker som en mindre klein måte å finne ut av ting på hehe. Kommer seg vel det! Tusen takk for det! (y):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at jeg ikke vet noenting om dette, annet enn at jeg leser på nettet dag ut og dag inn for å prøve å finne ut mest mulig om trening, men står jo sååå mye forskjellig... Finner vel ut av det jeg, som de fleste andre gjør :)

Jaa, men skal nok mer til for å bli fit hos meg! Kanskje personlig trener er tingen... Selvom dette virker som en mindre klein måte å finne ut av ting på hehe. Kommer seg vel det! Tusen takk for det! (y):)

Tror den letteste måten på å sette seg inn i alt dette er enten å bruke noen timer på å lese eller betale en formue for PT. Smør deg med talmodighetskremen så blir nok dette bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høyde og vektmessig er du helt i nedre delen av "normalvektig" siktet, så det du trenger er:

a) tålmodighet og faktisk orke å lese artiklene de du spør foreslår

B) mer mat

c) trene styrke

Vektnedgang kan du bare se bortifra, eneste som vil bli stramt da er strekt hud over bein, så om man ønsker å se ut som et gammelt telt så gjerne det. Utover det så gjelder det å få deg et treningsprogram, og følge det opp. Siden du allerede trener 3 ganger cheeleading så tror jeg du hadde hadd stort utbytte av et helkroppsprogram du kan kjøre 2-3 ganger i uka etter hva du rekker.

Dette skjer ikke fortere av at du ber en PT gjøre det du ikke orker, men du må gjerne gjøre det, om du er 17 år og råd til flere tusenlapper i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, det er kjekt å vite. Men, i forhold til mat, jeg legger veldig fort på meg, og har gått opp fem kilo siden nyttår, på å prøve å spise riktig og trene. Mange mener og tror det er i muskler, men når buksene mine ikke passe rundt hoftene lenger tilsier det jo noe annet hehe, tror du da jeg har trent feil?

Ikke slik jeg tenkte meg PT, men at jeg ville forstå ting litt lettere enn å lese. Kan godt tenkes jeg forstår det like godt bare jeg tar meg tid som du sier, til å lese disse artiklene!

Tusen takk for svar!! :)

Det gjør ingenting at du går opp i vekt - det har du bare godt av. Når det kommer til buksene dine; slapp av! Du er i en alder av 17 år, du er ikke ferdig utvokst. Etter at jeg begynte med styrketrening, så la jeg også på meg mange kg. Jeg tror kanskje jeg veide rundt 56 kg da jeg var 18 år (jeg er 168 høy). Jeg hadde et helt normalt kosthold - men jobbet mye (skolearbeid og jobb ved siden av). Siden den gang har vekta mi økt med 10 kg. Det betyr ikke at jeg har blitt feit - snarere tvert imot. Jeg syns jeg ser mye bedre ut nå enn det jeg gjorde før. Mye er muskler - og litt ekstra på hoftene. Men vi jenter skal ikke se ut som strekmenn heller og ha en fettprosent på 10 %. Jeg foreslår at du kjøper deg nye bukser, så slipper du å tenke så mye på det.

Jeg brukte lang tid på å bli vant til tanken på at jeg ikke lenger bruker xs/s i klær, fordi overarmene mine/leggene er for store. I dag bruker jeg M/L og er særdeles fornøyd med hvordan jeg ser ut. Alt handler om å omstille hjernen - noe som kan være en stor utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har gått opp 5kg siden nyttår var du grovt undervektig før nyttår. Altså, grovt som i helseskadelig, farlig undervekt. At buksa ikke passer rundt hoftene er da ikke et mål på noen verdens ting, annet enn at deler av deg har blitt større. Sist jeg sjekket var det musker rundt bukselinningen, ikke bare bein og hud. :)

Rådene til eirich og jntdrm er solide. Spis nok, tren hard styrke med et fullkroppsprogram. Blir du sterkere blir du også fastere i fisken, det er ikke til å unngå.

"For store muskler" trenger du heller ikke bekymre deg for, med mindre du er villig til å dedikere hele livet 110% til dønn korrekt kosthold og trening, eventuelt ta anabole steroider (mannlige kjønnshormoner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør ingenting at du går opp i vekt - det har du bare godt av. Når det kommer til buksene dine; slapp av! Du er i en alder av 17 år, du er ikke ferdig utvokst. Etter at jeg begynte med styrketrening, så la jeg også på meg mange kg. Jeg tror kanskje jeg veide rundt 56 kg da jeg var 18 år (jeg er 168 høy). Jeg hadde et helt normalt kosthold - men jobbet mye (skolearbeid og jobb ved siden av). Siden den gang har vekta mi økt med 10 kg. Det betyr ikke at jeg har blitt feit - snarere tvert imot. Jeg syns jeg ser mye bedre ut nå enn det jeg gjorde før. Mye er muskler - og litt ekstra på hoftene. Men vi jenter skal ikke se ut som strekmenn heller og ha en fettprosent på 10 %. Jeg foreslår at du kjøper deg nye bukser, så slipper du å tenke så mye på det.

Jeg brukte lang tid på å bli vant til tanken på at jeg ikke lenger bruker xs/s i klær, fordi overarmene mine/leggene er for store. I dag bruker jeg M/L og er særdeles fornøyd med hvordan jeg ser ut. Alt handler om å omstille hjernen - noe som kan være en stor utfordring.

Du har et veldig godt poeng i det du sier, bare dette fikk meg til å se annerledes på ting! Tenker jeg drar og kjøper meg nye bukser allerede i dag hehe. Jeg ser selv at jeg ser bedre ut nå enn før, etter jeg har gått opp de kiloene, selvom det for meg er en vanesak når jeg alltid har ligget på rundt 48-50 kg. Men jeg er helt klart innstilt på å gå opp i vekt/bli fit.

Som du sier, det er nok en stor utfordring ja, men er villig til å legge om! Motiverende å høre din "historie" når det kommer til størrelser og vekt :) Tusen takk for flott svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et veldig godt poeng i det du sier, bare dette fikk meg til å se annerledes på ting! Tenker jeg drar og kjøper meg nye bukser allerede i dag hehe. Jeg ser selv at jeg ser bedre ut nå enn før, etter jeg har gått opp de kiloene, selvom det for meg er en vanesak når jeg alltid har ligget på rundt 48-50 kg. Men jeg er helt klart innstilt på å gå opp i vekt/bli fit.

Som du sier, det er nok en stor utfordring ja, men er villig til å legge om! Motiverende å høre din "historie" når det kommer til størrelser og vekt :) Tusen takk for flott svar!

Så bra :D !! Hvis du følger rådene som du har fått - så kommer du til å se helt smashing ut!! Drit i baderomsvekta - kast den ut av huset. Den forteller deg ingenting (muskler veier mer enn fett). På generell basis, trenger du ikke å ha noe fokus på vekt i det hele tatt.

Kos deg med treningen, pass på at du får i deg nok mat i forhold til aktivitetsnivået og nyt livet!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja men det jeg da synes er merkelig er at før 2013 spiste jeg absolutt alt jeg hadde lyst på! Blir helt dårlig av å tenke på hvor mye usunt jeg stappet i meg hehe, og det påvirket ikke vekten min. Jeg begynte med cheerleading i september, og det er da den eneste faste treningen jeg hadde i uken. Men etter nyttår når jeg begynte å legge om kostholdet mitt og treningen, så har jeg gått opp og ser ikke noe muskler på meg selv hehe.

Nei det er ikke planen, men litt muskler trenger jeg da, så må nok skje noen endringer hehe :) Tusen takk for svar, hjelper meg mye!!

Kan nok virke merkelig ja, men det er en kjennsgjerning at folk er notorisk dårlige på å estimere hvor mye de faktisk spiser. Vet om mange, da spesielt damer, som føler de trykker i seg mat til alle døgnets tider, men som etter logging og opptelling ligger på under halvparten av det de hadde hatt behov for om de lå i koma.

Energibehovet til en komapasient regnes forøvrig ut som kroppsvekt*30. Det vil si at dersom livet ditt hadde bestått av å ligge helt stille hele døgnet, hadde du trengt ~1600kcal bare for å overleve. Derfor folk påpeker at du må være påpasselig med å få i deg nok mat, for med treningsmengden din oppå de 1600kcal du trenger for å leve og være frisk ligger nok dagsbehovet et godt over 1800kcal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok virke merkelig ja, men det er en kjennsgjerning at folk er notorisk dårlige på å estimere hvor mye de faktisk spiser. Vet om mange, da spesielt damer, som føler de trykker i seg mat til alle døgnets tider, men som etter logging og opptelling ligger på under halvparten av det de hadde hatt behov for om de lå i koma.

Energibehovet til en komapasient regnes forøvrig ut som kroppsvekt*30. Det vil si at dersom livet ditt hadde bestått av å ligge helt stille hele døgnet, hadde du trengt ~1600kcal bare for å overleve. Derfor folk påpeker at du må være påpasselig med å få i deg nok mat, for med treningsmengden din oppå de 1600kcal du trenger for å leve og være frisk ligger nok dagsbehovet et godt over 1800kcal. :)

Dette var interessant!! Ser selv at jeg da må øke inntaket av mat, kan ikke trene som jeg gjør og ligge litt over en kcal mengde jeg trenger bare for å overleve. Får opp øynene dette her, hehe :) Men jeg lurer på en ting, vet ikke om du kan svare på det men tenker jeg skal høre mens jeg først er i gang! Har hørt om det å måle fettprosent ogsånt. Er det gunstig av meg å kjøpe en fettklype selv? Vet du om det gir riktig målinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant!! Ser selv at jeg da må øke inntaket av mat, kan ikke trene som jeg gjør og ligge litt over en kcal mengde jeg trenger bare for å overleve. Får opp øynene dette her, hehe :) Men jeg lurer på en ting, vet ikke om du kan svare på det men tenker jeg skal høre mens jeg først er i gang! Har hørt om det å måle fettprosent ogsånt. Er det gunstig av meg å kjøpe en fettklype selv? Vet du om det gir riktig målinger?

For å være brutalt ærlig.. nei, jeg kommer ikke til å anbefale fettklype til noen som veier så lite som du gjør, og som inntil nylig veide enda mindre. Tror det blir feil fokus uten at jeg vet noe særlig om deg. En fettklype gir gode målinger om den som utfører målingen er dyktig, ellers dårlige. Av prinsipp vil jeg si det er bortkastede penger for deg (som for folk flest), for hvilken reell nytte har du av å vite hvor mange mm underhudsfett du har?

Få i deg nok god, naturlig mat, tren hele kroppen skikkelig tungt 2-3 dager i uka, slapp av og sov nok så kroppen får hente seg inn. Om du spiser bra og blir sterkere blir kroppen fastere. :)

Edit: Og vær klar over at trivselsvekt for kroppen din antagelig ikke er det samme som din mentale trivselsvekt. Dette gjelder mange som har hatt for vane å spise for lite. De legger på seg noen kg, og friker ut. Når kroppen får bra fór (kjøtt, grønnsaker, fisk, egg, osv.) og bra med aktivitet vet den utmerket godt selv hva den skal veie for at ting skal være mest mulig på stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være brutalt ærlig.. nei, jeg kommer ikke til å anbefale fettklype til noen som veier så lite som du gjør, og som inntil nylig veide enda mindre. Tror det blir feil fokus uten at jeg vet noe særlig om deg. En fettklype gir gode målinger om den som utfører målingen er dyktig, ellers dårlige. Av prinsipp vil jeg si det er bortkastede penger for deg (som for folk flest), for hvilken reell nytte har du av å vite hvor mange mm underhudsfett du har?

Få i deg nok god, naturlig mat, tren hele kroppen skikkelig tungt 2-3 dager i uka, slapp av og sov nok så kroppen får hente seg inn. Om du spiser bra og blir sterkere blir kroppen fastere. :)

Edit: Og vær klar over at trivselsvekt for kroppen din antagelig ikke er det samme som din mentale trivselsvekt. Dette gjelder mange som har hatt for vane å spise for lite. De legger på seg noen kg, og friker ut. Når kroppen får bra fór (kjøtt, grønnsaker, fisk, egg, osv.) og bra med aktivitet vet den utmerket godt selv hva den skal veie for at ting skal være mest mulig på stell.

Okei. Jeg tenkte mer sånn, istedenfor å tenkte badevekt måling, hvor man ikke kan skille på muskler og fett, men heller en fettklype da dette gi meg ca svar på hvordan jeg ligger ann. Men jeg har absolutt ingen erfaring innenfor disse temaene, så jeg tenker jeg hører på det som blir sagt hehe.

Ja det er vel det som skal til!(y) Veien virker veldig lang nå da hehe, men får vel bare smøre meg med tålmodighet.

Det er sant! Min vane har vært å spise veldig usunt, men heller ikke gått opp i vekt, så skjønte ikke helt greia med at sunn mat fikk meg til å legge på meg. Men dette finner jeg nok ut av :-) Det siste der synes jeg var en fin ting å vite, det høres veldig bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Jeg tenkte mer sånn, istedenfor å tenkte badevekt måling, hvor man ikke kan skille på muskler og fett, men heller en fettklype da dette gi meg ca svar på hvordan jeg ligger ann. Men jeg har absolutt ingen erfaring innenfor disse temaene, så jeg tenker jeg hører på det som blir sagt hehe.

Ja det er vel det som skal til!(y) Veien virker veldig lang nå da hehe, men får vel bare smøre meg med tålmodighet.

Det er sant! Min vane har vært å spise veldig usunt, men heller ikke gått opp i vekt, så skjønte ikke helt greia med at sunn mat fikk meg til å legge på meg. Men dette finner jeg nok ut av :) Det siste der synes jeg var en fin ting å vite, det høres veldig bra ut :)

Går fint å legge på seg med sunn mat, man må bare spise mer enn man bruker. Kroppen bruker grovt sett energi til 2 ting, og det er bevegelse og å holde kroppstemperaturen på 37,5 grader. Spiser man for lite vil man bli slapp og kald, og spiser man overskudd vil man bli passe varm og oppleve det som kalles "spontan aktivitet" (f.eks. at man rister på beina når man sitter eller plutselig har energi til oppvaska). Overskudd utover dette går til vektøkning.

I tilfeller der man veier for lite i forhold til den muskel- og fettmassen kroppen vet at den trenger for å være trygg vil overskudd kunne gå til vektøkning før det går til spontan aktivitet. Antagelig er det derfor du har gått opp litt selv om du spiser relativt lite, fordi du veide så lite at kroppen prioriterte å kravle seg nærmere en trygg vekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...