Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg er ei jente på 27 år, som etter 2 svangerskap ikke har den kroppen jeg vil ha.

Per dags dato er jeg 166 cm lang og 79 kg tung o_O

Jeg har trent litt i 2 år nå, men mest sal timer som step, zumba osv.

Nå er jeg klar for å tilføre litt styrketrening.

Torsdag og fredag skal bli mine faste styrketrenings dager....så da lurer jeg på om noen har forslag til ett program så jeg kan få trent hele kroppen på de to dagene?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17402-nei-n%C3%A5-er-det-nok/
Del på andre sider

Fortsetter under...

siden du skal trene 2dager rett etter hverandre så ville jeg ha trent en 2 splitt. og at du er nybegynner på styrkerommet så ville jeg gjort ting enklest mulig. dag1 knebøy, benkpress, militærpress, planke. dag2 markløft, stående stangroing, pullups/nedtrekk, rygghev.kjøre dette 3x10-12 i ca. 2mnd tid så legge på litt flere øvelser vis du føle på det:)

er vell flere her som har litt mere peiling men jeg har villet gjort det slik :)

Annonse

Har du ingen mulighet for å ha en hviledag mellom treningene? Må de være etter hverandre? Kan du ikke trene for eksempel torsdag og søndag? Hvis du ikke er vant til å drive med styrketrening, ville jeg anbefalt deg et helkroppsprogram. Etter min erfaring, så har de som kjører splitt-program trent en god stund og vet hva de driver med. Et helkroppsprogram vil inneholde baseøvelser som berører de større musklene i kroppen, samt noen av de mindre musklene. Da trenger du for eksempel ikke å kjøre biceps og triceps. Det blir bare å kaste bort tid, når du heller kan kjøre øvelser som berører disse musklene: for eksempel benkpress og chins.

I forhold til kostholdsrådet til IAmaBro - så tenker jeg at det må tas med en klype salt. Jeg fikk ikke inntrykk av at du ba om kostholdsråd, men for å få tips er det vel en forutsetning at vi vet mer om hva du spiser, hvor mye du spiser osv.

på mandag pleier jeg å ha en crossfit time, så da er det kanskje dumt å trene på søndag.

Har du et helkroppsprogram å anbefale? (Sorry, må ha ting inn med teskje)

Jeg kan jo gi et eksempel på hvordan mitt kosthold ser ut:

06.00: kaffe med melk eller te

09.30: en frukt og kaffe med melk

11.00: 3 knekkebrød med makrell eller skinke

14.00: frukt, grønsaker og solsikkekjerner

17.00: 150-200g kyllingfilet 100g ris og mye grønnsaker

20.00: vaniljekesam med bær eller omelett med kyllingkjøttdeig og grønsaker

Har vel kanskje litt å jobbe med her ;)

på mandag pleier jeg å ha en crossfit time, så da er det kanskje dumt å trene på søndag.

Har du et helkroppsprogram å anbefale? (Sorry, må ha ting inn med teskje)

Jeg kan jo gi et eksempel på hvordan mitt kosthold ser ut:

06.00: kaffe med melk eller te

09.30: en frukt og kaffe med melk

11.00: 3 knekkebrød med makrell eller skinke

14.00: frukt, grønsaker og solsikkekjerner

17.00: 150-200g kyllingfilet 100g ris og mye grønnsaker

20.00: vaniljekesam med bær eller omelett med kyllingkjøttdeig og grønsaker

Har vel kanskje litt å jobbe med her ;)

Jeg, personlig, anbefaler helkroppsprogram. Men det vil selvfølgelig være forskjellige meninger her inne. Du må jo egentlig finne ut hva som passer deg best. Jeg tror du må fortelle litt mer når du trener, hva du trener og hvor lenge du trener. Dette kommer ikke frem i det første innlegget ditt, og da blir det vanskelig å gi en god tilbakemelding. Jeg ville ikke kjørt styrke to dager etter hverandre, med tanke på restitusjon.

Når det kommer til kosthold, fins det folk her på forumet som har mye mer kunnskap om dette enn det jeg har. Ved første øyekast ser det ut som om du spiser for lite. Jeg vet ikke om du har en kostholdsplan eller oversikt over hvor mange kalorier du spiser i løpet av en dag?

I forhold til kostholdsrådet til IAmaBro - så tenker jeg at det må tas med en klype salt. Jeg fikk ikke inntrykk av at du ba om kostholdsråd, men for å få tips er det vel en forutsetning at vi vet mer om hva du spiser, hvor mye du spiser osv.

Ja, for all erfaring viser at folk blir knallharde av å spise masse sukker? Du kan heller si hvorfor hun må ta det med en klype salt at sukkerreduksjon i kosten vil bidra til at hun kommer i form.

Annonse

Ja, for all erfaring viser at folk blir knallharde av å spise masse sukker? Du kan heller si hvorfor hun må ta det med en klype salt at sukkerreduksjon i kosten vil bidra til at hun kommer i form.

Når du sier at hun skal spise minst mulig karbohydrater, uten å spesifisere at det er sukker du mener, så bør hun ta det med en klype salt. Da må du nesten spesifisere at du ønsker at hun skal spise mindre sukker, på bakgrunn av din manglende kunnskap om hennes kosthold.

Når du sier at hun skal spise minst mulig karbohydrater, uten å spesifisere at det er sukker du mener, så bør hun ta det med en klype salt. Da må du nesten spesifisere at du ønsker at hun skal spise mindre sukker, på bakgrunn av din manglende kunnskap om hennes kosthold.

Jeg sa at hun burde sikte etter et kosthold preget av lite karbohydrater. Karbohydrater = sukker.

Jeg vet at hun er en 27 år gammel jente med BMI på 28.7 som fra klinisk hold er definert som overvekt, og bare det tallet gir meg en del indirekte kunnskap om hennes kosthold. Jeg tror også at jeg kan med trygghet kan påstå at ingen i denne kategorien har et veldig reservert eller kritisk forhold til sitt sukkerkonsum.

Kostholdet er åpenbart den største utfordringen her. Det er selvfølgelig viktig at trådstarter iverksetter et adekvat treningsregime men skal det skje noe store estetiske forbedringer er kostholdet første prioritet. I stedet for å komme med kritikk mot mine forslag så kan du heller komme med bedre alternativ selv. Trådstarter kommer ikke i drømmeformen sin av at du sitter her og rakker ned på de som kommer med gode tips.

Det er dessverre en utstrakt myte blant de uopplyste at trening alene vil gjøre underverker, dette er det viktig at vi som kunnskapsbase forebygger og korrigerer.

Jeg står fast på at en markant reduksjon av karbohydrater(sukker) i kostholdet, sammen med et styrketreningsprogram med fokus på baseøvelser (hvor jeg i denne sammehengen anbefaler SS) vil gjøre underverker, og om det bare gjennomføres med 70% innsants vil bidra til synlig forbedring (reduksjon i BMI, økt styrke og velvære) i løpet av to måneder.

Det eneste som som er fast i min treningsplan akkurat nå er en 60 min crossfit på mandager, det er trening av hele kroppen med høy intensitet.

Jeg spiser nok sikker litt lite ja (ser ikke akkurat sånn ut i speilet men :wtf:)

Jeg kommer til å spise karbohydrater i form av brød, ris, pasta osv...men skal prøve å holde meg mest mulig unna sukker (y)

Jeg sa at hun burde sikte etter et kosthold preget av lite karbohydrater. Karbohydrater = sukker.

Jeg vet at hun er en 27 år gammel jente med BMI på 28.7 som fra klinisk hold er definert som overvekt, og bare det tallet gir meg en del indirekte kunnskap om hennes kosthold. Jeg tror også at jeg kan med trygghet kan påstå at ingen i denne kategorien har et veldig reservert eller kritisk forhold til sitt sukkerkonsum.

Kostholdet er åpenbart den største utfordringen her. Det er selvfølgelig viktig at trådstarter iverksetter et adekvat treningsregime men skal det skje noe store estetiske forbedringer er kostholdet første prioritet. I stedet for å komme med kritikk mot mine forslag så kan du heller komme med bedre alternativ selv. Trådstarter kommer ikke i drømmeformen sin av at du sitter her og rakker ned på de som kommer med gode tips.

Det er dessverre en utstrakt myte blant de uopplyste at trening alene vil gjøre underverker, dette er det viktig at vi som kunnskapsbase forebygger og korrigerer.

Jeg står fast på at en markant reduksjon av karbohydrater(sukker) i kostholdet, sammen med et styrketreningsprogram med fokus på baseøvelser (hvor jeg i denne sammehengen anbefaler SS) vil gjøre underverker, og om det bare gjennomføres med 70% innsants vil bidra til synlig forbedring (reduksjon i BMI, økt styrke og velvære) i løpet av to måneder.

Du kødder nå ikke sant???? Karbohydrater = sukker?? Du vet det er forskjell på raske og trege karbohydrater? Og den forenklede måten din å snakke om karbohydrater på, blir rett og slett for dumt. Trådstarteren kommer med et eksempel på kostholdet hennes, som tilsier at hun ikke får i seg så mye sukker. Jeg har sagt at jeg ikke er noen kostholdsekspert, og lar derfor andre som faktisk har peiling komme med råd. Vegard Lysne

Du har ikke grunnlag for å si noe av dette. Du vet bare noe om hennes vekt og høyde akkurat nå, du vet for eksempel ikke noe om hvordan vektutviklingen hennes har vært. Kanskje hun har gått fra BMI 35 til 28,7. At ingen i denne kategorien har et kritisk forhold til sitt sukkerkonsum er enkelt og greit feil.

Kostholdet er åpenbart den største utfordringen her.

På ingen måte åpenbart, hvertfall ikke mtp hva hun selv skriver at hun spiser på en typisk dag.

Det er jeg enig i at vil fungere for veldig mange :)

Greit jeg trekker alle mine tidligere svar. Fortsett med det du gjør sana. Det ser ikke ut som du trenger å forandre på noe. Du spiser åpenbart akkurat passe og en styrketreningsøkt eller to i tillegg til zumbaen får deg dit du vil:)

Lykke til og beklager at jeg kom med svar som åpenbart var misvisende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...