Gå til innhold

Isolasjonsøvelser for forbedring baseøvelser


Skjella

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Etter min mening er det ikke behov for å kjøre isolasjonsøvelser for å få bedre maksløft i baseøvelsene. De fleste som kjører isolasjonsøvelser, gjør det fordi de ønsker mer markert muskulatur i disse gitte områdene, tør jeg å påstå. Hvis du vil øke maksløft så handler det om variasjon i øvelsen. Ta benkpress for eksempel. Øvelser som hjelper kan være flies, skråbenk, flatbenk, decline benk. Ellers er det greit med variasjon mtp. antall repetisjoner, antall serier osv. Jeg har for eksempel aldri kjørt triceps for å bli bedre i benken, men jeg har allikevel gode resultater. Mulige noen er uenige mtp. isolasjonsøvelser. Jeg snakker bare av egen erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige variasjoner av baseøvelsene.

Benkpress:

-strikk oppe/nede

-bredt/smalt grep til kloss

-Bredt/smalt grep med stopp

osv..

Knebøy:

-Rask/sakte eksentrisk/konsentrisk fase

-Med stopp

-strikk oppe/nede

osv..

Markløft:

-På/fra kloss

-bredt grep

-med/uten strikk

osv...

Det finnes mange på trainingblog.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs hvilken vinkel du har på kroppen. Holder du smalt og holder kroppen rett går det mest på triceps f.eks.

Joda, men det er allikevel ikke ansett som en isolasjonøvelse. Men det spiller egentlig ingen rolle. Tror ikke vi skal henge oss så mye opp i det egentlig. Det viktigste er å komme med forslag til øvelser som kan hjelpe på for eksempel benkpress, og dips kan være en bra øvelse. Øvelser som går på triceps (isolasjonsøvelse) - er etter min mening unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det er allikevel ikke ansett som en isolasjonøvelse. Men det spiller egentlig ingen rolle. Tror ikke vi skal henge oss så mye opp i det egentlig. Det viktigste er å komme med forslag til øvelser som kan hjelpe på for eksempel benkpress, og dips kan være en bra øvelse. Øvelser som går på triceps (isolasjonsøvelse) - er etter min mening unødvendig.

Sånn sett er jeg enig. Hvis du setter opp f.eks. dips vs. pushdowns er jeg enig i at du bruker flere muskler på dips, inkludert skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også sjekke ut programmene som ligger på styrkeloft.no og se på de forskjellige variasjonene som brukes der. I treningsloggene til styrkeløfterne som bruker fitnessbloggen kan du jo også se hva slags variasjoner de kjører. Tenker da på Andre Midtby, Stian Walgermo, Bo Bergan, Marte Elverum osv.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke (isolasjons)øvelser som vil bidra til å gjøre deg sterkere i de tre store kommer an på svakhetene dine.

Sliter du i lockout i benkpress? Pin-press og benk til kloss kan være fint. Svak i bunnen i benk? Benk med stopp kan være fint. Lockout i mark? Mark fra kloss. Første del av marken? Mark til knær med stopp/mark på kloss. Tungt ut av stickypoint i bøy? Bøy med stopp i bunn/pin press kan være fint.

Osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...