Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1. Om man legger disse funnene til grunn, og også andre studier på både lengre intervaller og tabata-intervaller, så ser det ut som man får en slags ”peak” etter 3 uker med intervalltrening.
  2. Det blir også helt feil å kalle trening for tabata, om den ikke gjennomføres med tilstrekkelig intensitet fra første sekund på intervalldragene.
  3. Det er heller ingenting som tyder på at tabata er mer effektivt enn andre former for intervalltrening når det gjelder fettforbrenning – slik som det ofte hevdes.
  4. Jeg vil også understreke at jeg ikke kjenner til studier som viser at tabata gir noe større fettforbrenning en andre treningsformer. Så selv om studien viser en betydelig økning i anaerob kapasitet (viktig når konkurransen er av kort varighet; Anaerob kapasitet er utøverens evne til å frigjøre energi ved hjelp av de anaerobe energiprosessen) – er det viktig at denne typen trening kombineres med trening av lengre varighet.

Jesus for noen jalla svar.

Intervalltrening er for å samle tid i et tempo man ikke klarer å holde over tid. Hvor godt trent er du? Kvantifiser i detalj pls!

Tabata er ikke å anbefale for folk som vil prestere i en spesifikk aktivitet. Det gir en ok effekt på kort sikt, men blir for lite i lengden. Arbeidsøkonomi bygge det heller ikke.

Annonse

Eksempel på pyramideintervall (slik jeg kjører det):

5-10 minutter oppvarming

1 min - 14 km/t

1 min - 10 km/t (aktiv pause)

2 min - 13 km/t

1 min - 10 km/t (aktiv pause)

3 min - 12 km/t

2 min - 10 km/t (aktiv pause)

4 min - 11 km/t

3 min - 10 km/t (aktiv pause)

3 min - 12 km/t

3 min - 10 km/t (aktiv pause)

2 min - 13 km/t

2 min - 10 km/t (aktiv pause)

1 min - 14 km/t

5-10 minutter jogging/gå

Hatigheten må selvfølgelig tilpasses en selv. Man må som regel gjennomføre pyramideintervallet et par ganger for å se hvor mye energi man faktisk har igjen i siste halvdel. Jeg syns iallefall pyramideintervaller er mer motiverende enn 4x4.

Et annet intervall kan være:

Oppvarming 3 min på nr 6 speed

min 4: speed 7, incline 4

min 5: speed 8, incline 4

min 6: speed 9, incline 4

min 7: speed 10, incline 4

min 8: speed 7, incline 4

min 9: speed 8, incline 4

min 10: speed 9, incline 4

min 11: speed 10, incline 4

min 12: speed 7, incline 4

min 13: speed 8, incline 4

min 14: speed 9, incline 4

min 15: speed 10, incline 5

min 16: speed 11, incline 6

min 17 - 19: speed 6, incline 2

min 20: speed 4, incline 0 :D

Kjørte den på mannen her om dagen, hadde blodsmak i munnen da han var ferdig :) 20 effektive minutter.

Trening | Haugesund Triathlon Klubb (HTK)

Her er det mange gode intervalltyper. Alle har en effektiv arbeidtid på ca 20 min, og så bør du ha en god oppvarming på 10-15 min pluss litt fartslek før du begynner intervallene. Lykke til! :D

Annonse

Når jeg løp så kjørte jeg 4*4 intervaller og syntes det funket superbra.

5 minutter oppvarming

4 minutter "spurt" på nesten maks puls

3 min rolig løping, men ikke for rolig

4 minutter spurt

3 minutter rolig

4 minutter spurt

3 minutter rolig

4 minutter spurt

5 minutter cool down

Tilsammen 35 minutter, men du kan jo bruke mer eller mindre tid på oppvarming og cool down.

2-3 ganger i uken gir deg veldig raskt resultat. En gang i uka for vedlikehold.

Når jeg løp så kjørte jeg 4*4 intervaller og syntes det funket superbra.

5 minutter oppvarming

4 minutter "spurt" på nesten maks puls

3 min rolig løping, men ikke for rolig

4 minutter spurt

3 minutter rolig

4 minutter spurt

3 minutter rolig

4 minutter spurt

5 minutter cool down

Tilsammen 35 minutter, men du kan jo bruke mer eller mindre tid på oppvarming og cool down.

2-3 ganger i uken gir deg veldig raskt resultat. En gang i uka for vedlikehold.

den förstå det jag hur det görs så skal prøve det :D.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...