Gå til innhold

Buttwink: Veien til skade eller en naturlig ting?


Sondre Aalbotsjord

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest rundt på nettet om dette med buttwink så ser jeg at det har vært veldig mye diskusjon rundt det.

Noen av dere her inne mener det er fyfy, mens erfarne personer der ute som treneren på 'Average Broz gym' Som mener det er en helt naturlig ting. Ser på videoer av Pat Mendes hvor han løfter 300kg+ med buttwink på bunnen av løftet.

Spørsmålet mitt: Er buttwink så farlig som noen mener det er eller kan man løfte uten noen skader?

Kom med innspill. :)

Edit: Mener ikke at dere ikke er erfarne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Buttwink er ikke noe å hige etter, men det har fått et rykte på seg på forumet til å nærmest bety dødsdom for ryggen om man har en liten tilt, noe som ikke stemmer. Flere erfarne styrkeløftere, selv på landslagsnivå, får iblant buttwinks uten at det skaper kroniske smerter eller akutte skader som holder dem utenfor trening over lang tid. Også trenere sier at det ikke er noe farlig.

Men det er så klart forskjell. Smyger hele nedre del av ryggen under tyngdelinjen til stanga er det så klart ikke helt sunt for ryggen, men et lite vink på bunnen skal ikke ha noe å si. Uansett er det best å jobbe seg mot en bevegelighet som eleminerer tilten, som Pinglo sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til denne angsten kommer jo stort sett fra en del høylytte "treningsautoriteter" som har innprentet i store deler av den trenende befolkning at dersom man ikke har vinklene til CYC og bevegeligheten til en russisk turner, så er det mest sannsynlig livsfarlig å trene knebøy. Eller i hvert fall dritvanskelig å få til, som igjen gjør at folk overtenker knebøy noe sykt. Det er jo bare å sette seg ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppdaget først i forrige uke at jeg har buttwink...litt treig, gitt. Har deretter droppet å kjøre dype knebøy. Men det er da ikke nødvendig, er det slik å forstå?

Jeg vil selvfølgelig tøye for å forbedre dette, men jeg kan kjøre dypt imens, tross winken??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...