Gå til innhold

Vektløftersko


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg vektløftersko, men blir litt forvirret når jeg leser om de forskjellige modellene. En ting jeg lurer litt på, trenger jeg å investere i vektløftersko når jeg ikke driver med olympiske løft etc? Trener selvfølgelig knebøy, markløft o.l., men er trives best med sko på beina.

Uansett, hvilke merker er å foretrekke? Så langt har jeg sett mest på Adidas.

Aaah, jeg er forvirra :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest johnmf94
Jeg vurderer å kjøpe meg vektløftersko, men blir litt forvirret når jeg leser om de forskjellige modellene. En ting jeg lurer litt på, trenger jeg å investere i vektløftersko når jeg ikke driver med olympiske løft etc? Trener selvfølgelig knebøy, markløft o.l., men er trives best med sko på beina.

Uansett, hvilke merker er å foretrekke? Så langt har jeg sett mest på Adidas.

Aaah, jeg er forvirra :confused:

Du trenger dem ikke, men det er jo en helt annen opplevelse enn å løfte i joggesko:) Mange bruker jo flate sko med flat solid hæl slik som converse også da

Adidas og Nike har de beste skoene etter det jeg har hørt, selv har jeg noen billige fra kina som jeg er fornøyd med da men vil nok velge adidas eller nike neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vektløftersko til knebøy og eventuelt frontbøy. Det gjør det lettere å komme dypere, og gir bedre feste enn å gjøre det i sokkelesten (åpenbart). Adidas og mer kjente merker er dyrere og bedre kvalitet. Har selv et par Mirunz, som er billig, men personlig er jeg veldig fornøyd. Det kan også være forskjellig hvor mye oppbygning de forskjellige skoene har i hælen, har du lange lårbein og/eller sliter mer å komme dypt er noe mer oppbygget hel å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94
Jeg bruker vektløftersko til knebøy og eventuelt frontbøy. Det gjør det lettere å komme dypere, og gir bedre feste enn å gjøre det i sokkelesten (åpenbart). Adidas og mer kjente merker er dyrere og bedre kvalitet. Har selv et par Mirunz, som er billig, men personlig er jeg veldig fornøyd. Det kan også være forskjellig hvor mye oppbygning de forskjellige skoene har i hælen, har du lange lårbein og/eller sliter mer å komme dypt er noe mer oppbygget hel å anbefale.

har selv mirunz og er fornøyd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Mirunz, samme sko som johnmf94 sannsynligvis, jeg er ikke fornøyd.

Sålen går opp i limingen og reimene som skal festes over foten revner. I tillegg er skoen forholdsvis ustabil når man nærmer seg tyngre vekter. Har nå bestilt Romaleos 2 og angrer på jeg ikke kjøpte disse med en gang. Kjøper du kvalitetssko har du trolig de i mange år, Mirunz skoene blir utslitt og dersom du er gutt og løfter og kommer opp på OK vekter vil de fort ikke holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest johnmf94

har selv tenkt å bestille nike romaleos 2 etterhvert, kjøpe du dem fra roguefitness? isåfall hvordan er størrelsene, burde du ta 1 mer eller mindre enn det du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første bud er vel å finne ut om man har behov for sko med oppbygd hæl. Virker for meg som at mange synes det er en enkel løsning for å slippe å jobbe med mobilitet (sier ikke at det gjelder TS) og bare kjøper seg noen sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er vel å finne ut om man har behov for sko med oppbygd hæl. Virker for meg som at mange synes det er en enkel løsning for å slippe å jobbe med mobilitet (sier ikke at det gjelder TS) og bare kjøper seg noen sko.

Ja og nei.

Skal man ha sko til vektløfting er det en fin investering uansett. Jeg har vel til gode å se vektløftere som trener eller konkurrerer i noe annet enn oppbygde sko. Når det er sagt, er det absolutt fint å jobbe med mobiliteten i tillegg, både med tøyinger og med knebøyvarianter som for eksempel knebøy med forfoten på en liten vektskive/planke, eller strakmark med samme type oppbygging.

Vektløfting/styrkeløftsko er ikke en fullstendig fix, men kan være et godt hjelpemiddel på vei mot god teknikk og bedre stabilitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei.

Skal man ha sko til vektløfting er det en fin investering uansett. Jeg har vel til gode å se vektløftere som trener eller konkurrerer i noe annet enn oppbygde sko. Når det er sagt, er det absolutt fint å jobbe med mobiliteten i tillegg, både med tøyinger og med knebøyvarianter som for eksempel knebøy med forfoten på en liten vektskive/planke, eller strakmark med samme type oppbygging.

Vektløfting/styrkeløftsko er ikke en fullstendig fix, men kan være et godt hjelpemiddel på vei mot god teknikk og bedre stabilitet :)

Enig i det du sier her. Innlegget mitt var ikke først og fremst myntet på de som driver seriøst med vekt-/styrkeløft. Det var mer mtp det jeg har observert mer og mer av i det siste, nemlig folk med lite treningserfaring som ukritisk kjøper seg oppbydge sko for å forbedre teknikken (pga dårlig mobilitet) før de i det hele tatt har tatt i bruk noen oppvarmingsrutiner eller annet. Virker som mange tror det bare er en qick-fix.

Men for all del, er på vei til å kjøpe meg løftesko selv, etter å ha jobba en del med mobilitet og teknikk og innsett at jeg faktisk har et behov for sko for å fikse litt på lengdeforholdene i beina for å ha en bedre teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at jeg vurderer å kjøpe vektløftersko er at jeg per i dag trener i vanlige joggesko. Sliter hverken med teknikken eller dårlig mobilitet, men jeg leser stadig at man ikke bør trene i joggesko (med mindre man har en date med mølla). Så det jeg lurte på var i grunn om det er verdt pengene eller om jeg har like så godt kan dra fram et par converse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hovedgrunnen til at jeg vurderer å kjøpe vektløftersko er at jeg per i dag trener i vanlige joggesko. Sliter hverken med teknikken eller dårlig mobilitet, men jeg leser stadig at man ikke bør trene i joggesko (med mindre man har en date med mølla). Så det jeg lurte på var i grunn om det er verdt pengene eller om jeg har like så godt kan dra fram et par converse.

Converse funker finfint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at jeg vurderer å kjøpe vektløftersko er at jeg per i dag trener i vanlige joggesko. Sliter hverken med teknikken eller dårlig mobilitet, men jeg leser stadig at man ikke bør trene i joggesko (med mindre man har en date med mølla). Så det jeg lurte på var i grunn om det er verdt pengene eller om jeg har like så godt kan dra fram et par converse.

Du kan helt fint trene i converse hvis du foretrekker det. Personlig elsker jeg bøyskoene mine, men det handler om personlige preferanser også ;)

Dropp i hvert fall joggeskoene. De gjør deg ustabil, og når det blir litt vekter på stangen kan du risikere å sprenge dem (been there... :p)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger vireklig løftesko, jeg må ha noe høyt bak hælen skal jeg greie og komme meg litt dypt i knebøy uten og velte... Er veldig stiv i ankel osv :/ Noen som har hatt samme problem som meg og fått mye hjelp av løftesko?

Gjorde det under oppvarmingen uten sko, ble kvitt det med skoene.

prøv å få bedre ankelfleksibilitet, kanskje det hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det under oppvarmingen uten sko, ble kvitt det med skoene.

prøv å få bedre ankelfleksibilitet, kanskje det hjelper?

Hehe jobber med det :/, men hvordan er de og gå i på trening? Kan jeg bruke de som vanlig sko gjennom treningsøkta? Jeg har dager hvor jeg trener olympiske løft, må jo passe perfekt til dager som det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jobber med det :/, men hvordan er de og gå i på trening? Kan jeg bruke de som vanlig sko gjennom treningsøkta? Jeg har dager hvor jeg trener olympiske løft, må jo passe perfekt til dager som det

De føles ut som vanlige joggesko når du har gått i de en stund. Kan være litt ubehagelig i begynnelsen.

Du kan bruke de som vanlige sko ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...