Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

klarte å kutte meg i handa på eit glasskår før jul. Såret har grodd fint, men er fortsatt svært vondt om eg trykker rundt såret med ein finger. Det er ca 2 cm under lillefinger. Har mista følelsen i fremste leddet på lillefingeren, så lurer på om eg kan ha skada ei nerve OG muskel/scene sidan det fortsatt gjer vondt. Er ikkje 1,5 månad lenge nok å vente på at dette burde bli bra?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17268-kutt-i-handflatamulig-brudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Annonse

Som du selv nevnte oppi her; dra til legen og finn det ut. :)

Det trenger ikke være infeksjon, men det kan være at noen av nervene i huden fikk seg et kutt i samme slengen, og da tar det litt tid før de kommer seg helt(perifere nerver kan gro ut igjen, men det tar tid) slik at førligheten blir normal igjen. Men uansett er det umulig for noen her inne å gi et fullgodt svar på problemet via internett.

Ganske liten sjanse for at det er en infeksjon. Infeksjonen kommer i slike tilfeller oftest inn sammen med objektet man skjærer seg på. Om infeksjonen når seneskjeden til bøyesenene har du et aldri så lite hælvete foran deg, og man må ofte åpne det kirurgisk for å fjerne infeksjonen. Nå er det jo en gang slik at såret har grodd for ca en måned siden (ved normalt forløp), og ingenting har kommet inn etter dette. Det vil si at du må ha hatt infrksjonen i mange uker, og du hadde nok merket det skikkelig.

Siden du har mista følelse i fingeren har du garantert skadet en nerve. Dette kan gro ut igjen, men tar lang tid, Det opereres stort sett med ca 1 mm om dagen.

Om kuttet er dypt er det vanlig med smerter i arrvevet, dette kan i så fall behandles.

Ta uansett en tur til legen om du er bekymret, hendene dine er verdt å ta vare på.

Var hos legen, blir vidaresendt til nevrolog og plastisk kirurg, for det kunne sjå ut til at det er noko restmateriell frå glasset eg skar meg på igjen i handa. Nerva er også skada, sidan eg har nedsatt følelse i lillefinger, men resten av svaret får eg først når eg blir kalla inn om nokre veker. Takker for svar her på forumet ;)

• 3 måneder senere...

Update: var hos nevrolog, og har påvist litt nedsatt følsomhet i fingeren. Smertene eg har hatt i handa kan vere pga eit brot i leddet før lillefinger. Har tatt røntgen og venter på svar. I helga var eg litt uheldig og klarte å skade handa på akkurat same plass, som førte til ein ekstra stor kul + hevelse. Dagen etter var det langt i frå så vondt som dagen før, men har ein endå tydligare kul no enn før. Blir nok endå ein røntgen ganske snart :p

• 1 måned senere...

Siste update: det var ikkje brot, men 3 glassbitar. 1 av desse kom ut på oppsida av handa, og eg fjerna den med pinsett. Dei to siste skal opererast ut. Kunne skrive ein lang klagetråd ang norsk helsevesen, kort oppsummert så blir det bytte av fastlege samt klage for manglande behandlingstilbod på Haukeland universitetssjukehus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...