Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å slanke meg og har på 3 uker gått ned 3,7 kilo ved hjelp av kaloriunderskudd. Jeg prøver å trene litt, og passer på hva jeg spiser. Har fått shapeup-appen til å regne ut hvor mye kalorier jeg skal ha for å vedlikeholde vekta mi som nå er 73,8kg, jeg er 164cm høy og har lagt inn aktivitetsnivå lav, appen sier at jeg skal spise 2007 kalorier for å vedlikeholde vekta, den siste uka har jeg hatt et kaloriunderskudd på gjennomsnittlig ca kcals per dag, men jeg har gått OPP 400 gram..

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt når jeg har et så stort kaloriunderskudd?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/17097-hvorfor-g%C3%A5r-jeg-opp-i-vekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

oj, ser nå at jeg faktisk ikke skrev underskuddet ja. har hatt underskudd på ca 1000kcals daglig. Hvorfor er det isåfall slik at man ikke går ned i vekt hvis man har for stort underskudd? og har jeg for stort underskudd?

oj, ser nå at jeg faktisk ikke skrev underskuddet ja. har hatt underskudd på ca 1000kcals daglig. Hvorfor er det isåfall slik at man ikke går ned i vekt hvis man har for stort underskudd? og har jeg for stort underskudd?

Ja, det er for mye i underskudd. Kroppen vil kjenne at det er for lite, og kort fortalt begynne å lagre så mye den greier om dette skjer over tid, siden den vil spare på så mye av det som mulig. Med å ligge ca 250-400 kcal i underskudd (dette er litt indviduellt, prøv deg fram) forhindrer du denne "nødrasjonslagringen" og vil kunne gå ned i vekt på en mye sunnere måte :)

Da får jeg prøve å begynne å spise mer da! Vil dette da rette seg opp så fort jeg begynner å spise mer, eller har jeg nå "ødelagt" forbrenningen min?

Forbrenningen din er ikke ødelagt, ta det helt med ro :)

Ting stabiliserer seg ganske fort, i værste fall vil du miste litt muskelmasse om dette pågår over tid.

Spis litt mer du, prøv å finn noe som passer deg, ligg på lett underskudd og spis grønnsaker og proteiner så ska du nok se at du går ned i vekt :)

Annonse

Altså, det er TONNEVIS av ting som påvirker tallet på vekta, og det er sannsynligvis ikke fordi du har lagt på deg fett, det høres usannsynlig ut hvis du har et underskudd på 1000 kalorier hver dag. Det kan være alt fra hvor du er i menstruasjonssyklusen din til om du holder vann pga karbo eller salt.

Med det sagt vil jeg også anbefale deg å spise mer, hvis du ligger på rundt 1000 kalorier om dagen er det ekstremt lite, og vil ikke gjøre noe bra for deg in the long run! Forbrenningen ødelegges ikke, men et så stort underskudd vil tære på musker og være en generell belastning for kroppen.

Tolmodighet er en god krem og smøre seg med;) Nå hørtes jeg ut som ei gammal dame, noe jeg også er:p Men ting tar litt tid:)

vil det si at du mener jeg vil gå ned i vekt etterhvert om jeg fortsetter med samme underskudd og at jeg ikke bør øke inntaket?

Det stemmer at man må ligge i underskudd for å gå ned i vekt,men om man går med for mye i underskudd kan kroppen finne på mye sprell for å forsøke å korrigere på tilstanden, blandt annet ved å begynne å tære på muskelmasse og en god del annet småpjusk,som hormonbalanse og litt sånne greier. Anbefales absolutt ikke.

Det er mye bedre å gå ned med 400 kcal i underskudd på en sunn og trygg måte,enn å gå ned dritfort med -1000 og kræsje skikkelig.

Det stemmer at man må ligge i underskudd for å gå ned i vekt,men om man går med for mye i underskudd kan kroppen finne på mye sprell for å forsøke å korrigere på tilstanden, blandt annet ved å begynne å tære på muskelmasse og en god del annet småpjusk,som hormonbalanse og litt sånne greier. Anbefales absolutt ikke.

Det er mye bedre å gå ned med 400 kcal i underskudd på en sunn og trygg måte,enn å gå ned dritfort med -1000 og kræsje skikkelig.

QTF

vil det si at du mener jeg vil gå ned i vekt etterhvert om jeg fortsetter med samme underskudd og at jeg ikke bør øke inntaket?

Selvfølgelig vil du gå ned i vekt om du ligger 1000kcal under hver dag. Men det blir litt som å komme til en øde øy: Du vil gå ned i vekt, miste masse muskler, du vil bli slapp og du vil ikke fungere i hverdagen.

Så er det jo veldig lurt å legge seg gode vaner når man slanker seg. Sjansen er vel stor for at man går tilbake til de gamle dårlige vanene når man er ferdig med å slanke seg fordi man aldri i verden vil leve på denne "kuren" når man har nådd den rette vekta.

Resultatet med hele slankeopplegget ble at man mistet mye muskler, og lite fett, og man fikk ikke i seg nok næring til å bygge opp muskler etter at man trente. Ikke akkurat optimalt

Annonse

Håper dere ikke ser på meg som e syk,gal kjerring!

Jeg er 23, veier nå 60-60,5 kg... er 156 cm lang...

I jula og før jul veide jeg 58,5-59 kg.. og jeg trente ikke. Spiste ikke så mye, men siden d var advent og jul så kuttet jeg ned på mat og drakk mere alkohol og spiste snop. Etter jul så tenkte jeg at jeg skulle kutte ut snop og brus og spise sunt som jeg alltid har gjort. Men går ikke ned i vekt. Jeg går på vekten 4-5 ganger om dagen. Når jeg står opp, når jeg kommer hjem fra jobb, etter jeg har gått tur, og før jeg legger meg...(jeg vet det er ikke bra)..

Jeg spiser ikke så mye..jeg vill tro jeg ligger på 1000-1500 kalorier om dagen. Jeg gjør ikke noe annet en å telle kalorier..

Jeg går tur..går fort tur, men ingenting skjer. Jeg blir mer og mer lei meg, jeg begynner og gråte nå fordi jeg ikke går ned i vekt. Jeg skjønner ingenting.. :(

Jeg har 2 søstre og en svigersøster, alle er flotte og tynne, mn jeg føler meg ikke bra.. rundt midjen er jeg rundt 68 cm og rundt låret 55, er det bra? Er det vekten min ødelagt kanskje? eller begynner jeg å bli tykk? Jeg vil tilbake til 58 kg...

Det er ikke rart at du syns du går opp i vekt hvis du går på vekten flere ganger om dagen. Hva du veier i løpet av dagen har med sååå mange faktorer å gjøre, at det ikke er sunt. Jeg har gjort det selv, så jeg vet hvordan det er.

Ikke tenk så mye på kiloene, tenk heller på at du liker det du ser i speilet :) Evt bruk målebånd.

Få oversikt over hva du faktisk får i deg, få deg et ordentlig styrkeprogram og legg inn noen gåturer, cardio, intervaller så skal du se at det skjer ting :) Man må jobbe for å klare å komme seg dit man vil her i verden, og det er ikke lett. Dermed er det også viktig å nevne at en goooooooood dose tålmodighet er å ta med seg på veien ;)

I jula og før jul veide jeg 58,5-59 kg.. og jeg trente ikke. Spiste ikke så mye, men siden d var advent og jul så kuttet jeg ned på mat og drakk mere alkohol og spiste snop. Etter jul så tenkte jeg at jeg skulle kutte ut snop og brus og spise sunt som jeg alltid har gjort. Men går ikke ned i vekt. Jeg går på vekten 4-5 ganger om dagen. Når jeg står opp, når jeg kommer hjem fra jobb, etter jeg har gått tur, og før jeg legger meg...(jeg vet det er ikke bra)..

Jeg spiser ikke så mye..jeg vill tro jeg ligger på 1000-1500 kalorier om dagen. Jeg gjør ikke noe annet en å telle kalorier..

Jeg går tur..går fort tur, men ingenting skjer. Jeg blir mer og mer lei meg, jeg begynner og gråte nå fordi jeg ikke går ned i vekt. Jeg skjønner ingenting.. :(

Jeg har 2 søstre og en svigersøster, alle er flotte og tynne, mn jeg føler meg ikke bra.. rundt midjen er jeg rundt 68 cm og rundt låret 55, er det bra? Er det vekten min ødelagt kanskje? eller begynner jeg å bli tykk? Jeg vil tilbake til 58 kg...

1. Kast badevekta

2. Spis mer

3. Tren hardt

4. ?????

5. Profit!

Hør her, vekten din varierer fra time til time, dag til dag, uke til uke. Det har ingen hensikt å veie deg flere gang for dagen, eller hver dag for den sak skyld! Hva du spiser, om du er dehydrert, om du har mensen, om du har stressa, om du har spist salt mat, trening, svetting, om det er tidlig, seint, målt på tom mage eller full mage. Har du vært på do? Alt dette spiller inn!

Det du beskriver er svingninger på 1-2 kg noe som er HELT normalt!

At noe svinger betyr at det går begge veier, om du begynner å legge på deg jevnt over ukesvis da kan du først snakke om at du går opp i vekt!

En annen ting er at du spiser ALT for lite, ALT for lite! Det er tydelig at du trenger kunnskap eller hjelp, så er opp til deg. Men håper du tar til deg dette, så slipper vi å stenge tråden (Denne bakgrunn)

Om ikke så kan du starte med å se litt her FAQ - Kosthold | Fitnessbloggen Forum

For å gi deg konkrete råd:

1. Veie deg MAKS en gang i uka, og det på samme tid, før måltider, samme dobesøk etc. Like variabler hver gang!

2. Spis sunt, variert og IKKE sult deg!

3. Tren og vær aktiv, bruk dagene

4. Sov og hvil med god samvittighet.

Og for å drille det hjem, lest posten igjen.

Det aller beste er egentlig å hive hele vekta på hue og rææva ut i søpla.. Seriøst, jeg har latt livet mitt blitt styrt av et tall som kommer opp om morran, og hvis det er DET som skal avgjøre om jeg skal ha en bra dag eller ikke... Ja, da er det bare en ting å gjøre.

Begynte trening/litt styrke i september '12, men begynte ikke før slutten av november med styrketrening. Gått opp 4 kilo til nå. Eneste grunn til at jeg vet det er fordi jeg måtte veie meg, slik at helsesøstera kunne trekke fra min vekt når toåringen ikke ville gå alene på vekta. SLUTT å vei dere. Mål i stede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...