Gå til innhold

Kontakt med gluteus maximus

Anbefalte innlegg

Gjest banshee

Det slår meg at jeg sjeldent får kontakt med disse musklene i det hele tatt, samme med hamstrings. I går tok jeg en del øvelser som hip thrust, bulgarske utfall (15 kg hver hånd, 8-10 reps), dype knebøy. Kjørte en del oppvarming først med fokus på å stramme baken, og dagen etter kjenner jeg det godt sånn der ved gluteus medius, men ingenting ellers.....har lest en del artikler om dette men klarer fortsatt ikke å bruke musklene riktig....og det er kjiiiipt når jeg har store planer om å bli STERK. Føler jeg bare forsterker muskelimbalanser når jeg fortsetter å trene uten å få ordentlig kontakt. Ja, jeg tar flere repetisjoner med både lett og tung belastning......noen som har hatt det slik og funnet noe som virkelig fungerer? Er ikke interessert i linker til artikler om dette, jeg har mest sannsynlig lest det allerede;)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16480-kontakt-med-gluteus-maximus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

.noen som har hatt det slik og funnet noe som virkelig fungerer? Er ikke interessert i linker til artikler om dette, jeg har mest sannsynlig lest det allerede;)

Jeg vet ikke hvordan hverdagen din ser ut, men hovedproblemet er at folk flest sitter på rumpa nesten hele dagen. Da hjelper det ikke så mye at man trener 1 time 3 ganger i uka. Stikkordet er: Hverdagsaktivitet! Gå mye. Sitter du på data store deler av dagen, bytt posisjon ofte. Eller enda bedre, skaff deg et skrivebord hvor du kan skifte på å stå og sitte.

Jeg liker denne

raise4-300x225.jpg

+

Fire hydrants

fire1-300x225.jpg

Før trening, og når du trener en øvelse der du bruker glutes. Klem dem sammen hardt før og etter du gjør løftet.

Eks, klem sammen før du tar knebøy, gå ned i knebøy, kom opp igjen, vær kraftig i hofteektensjonen og start å bruke gluteus her og klem sammen igjen og hold noen sekunder.

Det samme gjelder toppen av markløft, trekk setet sammen i noen sekunder før du senker stanga.

Og husk å tøye mye på hoftefleksorene (illiopsoas). Kort muskulatur = svak antagonist

Også kan du bare klemme setet sammen når du sitter og går ellers, får å se om du klarer å bruke muskelen

Det har hjulpet meg en del i hvertfall.

Jeg føler heller ikke noe god effekt av hip thrust, kjenner dette mest i hamstringen, så synes ikke at det er den supre øvelsen som alle skal ha det til, etter min mening, så klart :)

Problemet er at ræva di ikke er aktivert og dette er ett vanlig problem hos mange. Du må rett og slett lære deg å bruke ræva i baseløft.

Jeg føler heller ikke noe god effekt av hip thrust, kjenner dette mest i hamstringen, så synes ikke at det er den supre øvelsen som alle skal ha det til, etter min mening, så klart :)

Underutvikla hamstrings, kanskje?. Jobb med dem, du. Kunne heller ikke gjøre glute bridge engang før jeg begynte å jobbe med teknikk og hamstrings.

Annonse

For the obvious reasons....og fordi jeg ikke tror kabelmaskinen på gymmet kan justeres ned slik. Men om jeg noen gang skulle befinne meg på et annet gym, alene, er det mulig jeg ville prøvd det ut;)

Step one for success: Slutt å bry deg om hva andre tror og mener om deg.

Annonse

For the obvious reasons....og fordi jeg ikke tror kabelmaskinen på gymmet kan justeres ned slik. Men om jeg noen gang skulle befinne meg på et annet gym, alene, er det mulig jeg ville prøvd det ut;)

Kjøp deg en strikk og kjør på!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...