Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mulig denne burde vært i tråden for dumme spm, men...:blush:

Hvordan skal fordelingen være for at noe regnes som høykarbo? Og høyfett?

Hvordan er fordelingen ved en diett som er f.eks "LCHPMF": low carb, høy på protein og moderat fett?

Gram er vel høyst individuelt, men prosentfordeling er kanskje mulig å spørre etter?:unsure:

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16476-makrofordeling-i-div-dietter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vil jeg ikke si at jeg følger noen spesiell diett, men har lagd min egen.

ser at forrige uke er på Protein/Karb/Fett : 154/108/80.

I energi blir det ca: 35/25/40 (Basert på et snitt på 1761kcal om dagen over 7 dager)

Kunne sikkert ha vært justerten god del, men det følger med en god del fett i de kjøttrettene jeg har spist i det siste (lammelår etc)

Dette er da en slankediett der jeg baserer meg å hente resterende energi fra kroppsfett

(forklart her)

Hvorfor deler du inn i %????????

Macronutrient Needs

Once you work out calorie needs, you then work out how much of each macronutrient you should aim for. This is one of the areas that is MOST often confused but This should NOT be based on a RATIO of macro intakes. (eg: '30:40:30 or 40:40:20') Your body doesn't CARE what % intake you have. It works based on SUFFICIENT QUANTITY per MASS.

F.eks 1g protein per lbs, 0,45g fett per lbs og resten i karbs for å fylle inn kalorinivået du ligger på.

Anbefaler denne linken for mere informasjon.

Calculating Calorie & Macronutrient Needs - Bodybuilding.com Forums

Annonse

Hvorfor deler du inn i %????????

Macronutrient Needs

Once you work out calorie needs, you then work out how much of each macronutrient you should aim for. This is one of the areas that is MOST often confused but This should NOT be based on a RATIO of macro intakes. (eg: '30:40:30 or 40:40:20') Your body doesn't CARE what % intake you have. It works based on SUFFICIENT QUANTITY per MASS.

F.eks 1g protein per lbs, 0,45g fett per lbs og resten i karbs for å fylle inn kalorinivået du ligger på.

Anbefaler denne linken for mere informasjon.

Calculating Calorie & Macronutrient Needs - Bodybuilding.com Forums

Hvorfor? Jeg var rett og slett bare nysgjerrig på hvor mye karbs som regnes som høykarb-diett, osv med høyfett etc. Hvis det går an å si.

Ikke fordi jeg skal regne ut hva jeg skal spise etter.

Og ettersom gram vil variere etter høyde, vekt m.m tenkte jeg prosent var det man regnet i...derfor innlegget og formuleringen :)

Som sagt, mulig det skulle vært lagt i tråden for dumme spm ;)

Hvorfor? Jeg var rett og slett bare nysgjerrig på hvor mye karbs som regnes som høykarb-diett, osv med høyfett etc. Hvis det går an å si.

Ikke fordi jeg skal regne ut hva jeg skal spise etter.

Og ettersom gram vil variere etter høyde, vekt m.m tenkte jeg prosent var det man regnet i...derfor innlegget og formuleringen :)

Som sagt, mulig det skulle vært lagt i tråden for dumme spm ;)

Hehe, skjønner :)

Men gram varierer ikke etter høyde, bare etter vekt. Vil ikke anbefale å regne i prosent ettersom å regne ut i gram pr kg gir et mye mer nøyaktig bilde på hva kroppen faktisk trenger :)

Men gram varierer ikke etter høyde, bare etter vekt. Vil ikke anbefale å regne i prosent ettersom å regne ut i gram pr kg gir et mye mer nøyaktig bilde på hva kroppen faktisk trenger :)

Ok :)

Takk for svar Ihvertfall, skal lese linken også. Har nettopp begynt å bli bevisst fordeling av makroene, etter noen år med mye protein og altfor lite av de andre, så blir nysgjerrig på en del ting :)

Så lenge du ligger innenfor det som kan kalles normal kroppsvekt. Jo lenger du beveger deg fra normalen jo dårligere blir disse estimatene.

Så lenge du ligger innenfor det som kan kalles normal kroppsvekt. Jo lenger du beveger deg fra normalen jo dårligere blir disse estimatene.

Så man kan egentlig ikke gi noe konkret svar på spm i første innlegget? Heller ikke hvis man tar et eksempel: normalvektig på 58 kg som spiser 1900 kcal: hvor mye karbo/fett ville regnes som LCHF eller omvendt makrofordeling?

Ja, inn med teskje for denna :confused:

Det finnes ikke en helt klar definisjon av hva som er lavkarbo, lavfett osv, så det blir litt tolkning. Fra 150g karbohydrater og nedover så kaller man det vanligvis lavkarbo, men det er en glidende overgang. Du kan imidlertid ikke gå feil med å sikte mot ca 2g/kg protein, rundt 1g/kg fett og resten karbohydrater/fett etter preferanse :)

I mine øyne er det ikke så interessant hva man kaller kostholdet sitt, da det ikke sier noe om hva som faktisk ligger på tallerkenen.

Kom forøvrig over denne nå, i søket på noe helt annet...

Grunn definisjoner av Høy, lav og moderat protein, karbohydrat, fett %

Hva tenker du Vegard Lysne eller andre om det som står her?

Syns tallene der var veldig rare og ser ut som de er hentet rett ut av løse luften. 30-70g karbohydrater er ikke veldig lavt (ketogene dietter brukt medisinsk ligger lavere enn dette), og 40E% fra fett er hvertfall ikke veldig høyt. 25-30E% protein er ikke moderat, det er høyt (gitt normalt energiinntak). Se bort fra denne oversikten ;)

Annonse

Det finnes ikke en helt klar definisjon av hva som er lavkarbo, lavfett osv, så det blir litt tolkning. Fra 150g karbohydrater og nedover så kaller man det vanligvis lavkarbo, men det er en glidende overgang. Du kan imidlertid ikke gå feil med å sikte mot ca 2g/kg protein, rundt 1g/kg fett og resten karbohydrater/fett etter preferanse :)

I mine øyne er det ikke så interessant hva man kaller kostholdet sitt, da det ikke sier noe om hva som faktisk ligger på tallerkenen.

Syns tallene der var veldig rare og ser ut som de er hentet rett ut av løse luften. 30-70g karbohydrater er ikke veldig lavt (ketogene dietter brukt medisinsk ligger lavere enn dette), og 40E% fra fett er hvertfall ikke veldig høyt. 25-30E% protein er ikke moderat, det er høyt (gitt normalt energiinntak). Se bort fra denne oversikten ;)

Den er grei, tusen takk for svar! Tenkte bare det var artig å se ut fra hvordan jeg selv spiser. Spiser nokså "normalt", jeg da, og trives med det. Har lært mye her inne, så det går i de vanlige beregningene du nevner her.

Du kan selvfølgelig gå lavere eller høyere utifra preferanser, men 1g/kg er et fint utgangspunkt som passer for de fleste :)

Yeah, mulig jeg spiser altfor lite..men jeg har jo et nogenlunde greit energinivå. Forbrenner rundt 3500-4000 om dagen, men får sjelden i meg mer enn 2500 totalt. Har jo noen kilo å miste så hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...