Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Driver å leser rundt på nettet hvilken vei man skal gå for å bli ernæringsfyiolog, syntes dette virker veldig spennende! Tenker at det er noen som allerede har begynt på studiet, er midt i eller er ferdige som kan tipse meg litt angående skoler, kometansekrav og utgifter som man MÅ regne med å måtte ut med?

Har generell studiekompetanse, men uten realfag som kjemi og rs matte, er dette nødvendig å ha? Er det ett must, eller kan man klare seg fint uten?

Er ikke helt sikker på hvordan poengsummen fra vgs har blitt enda, men hva er minimumkravet?

Håper dere har noe å anbefale, og gjerne kom med deres erfaringer ut ifra studiet! :D

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16407-hvordan-bli-ern%C3%A6ringsfysiolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

copy paste..

Du kan utdanne deg til klinisk ernæringsfysiolog gjennom et 5-årig masterstudium. Utdanningen finnes ved Universitetet i Bergen og Universitetet i Oslo.

Opptakskrav

Krav til forkunnskaper for å søke bachelor i ernæring (UiO)/human ernæring (UiB) ergenerell studiekompetanse eller realkompetanse. I tillegg må du oppfylle krav omrealfag (MEROD):

• Matematikk R1 eller Matematikk S1+S2
  • Fysikk 1
  • Kjemi 1+2

Oversikt over poenggrenser hos Samordna opptak

Søkere som får tilbud om plass på studiet i klinisk ernæring må legge frem politiattest.

Fra og med studieåret 2011/2012 tas studentene kun opp til vårsemesteret ved Universitetet i Oslo til et integrert 5-årig studium i klinisk ernæring. Bachelor i human ernæring ved Universitetet i Bergen kvalifiserer til opptak til master i klinisk ernæring ved samme universitet. Opptak til bachelor- og masterstudiene i Bergen foregår fremdeles på høstsemesteret.

Etter- og videreutdanning

Det er per i dag ingen formell spesialisering innen klinisk ernæring, men du kan ta endoktorgrad i klinisk ernæring i samarbeid med Universitetet i Oslo eller Bergen. Etterutdanning er mulig i form av kurs og seminarer som er relatert til fagfeltet du jobber innen.

Studerer ernæringsfysiologi :) Trives EKSTREMT godt ! Grunnen til at jeg trives så godt er fordi man hele tiden må holde seg oppdatert på nye studier og forskning ;) Det blir stadig vekk oppdaget nye ting :D Du kan enten ta det privat eller offentlig. Tar du det offentlig er det vel krav om en del realfag, pluss at snittet er relativt høyt. Tar du det privat trenger du bare studiekompetanse. Realfag er anbefalt, men ikke et absolutt krav. Biologi og kjemi er fag du burde ha litt kjennskap til. Det er selvfølgelig ingen krise hvis du ikke har det, blir bare litt mer lesing :) Første året er medisinsk grunnfag. Andre og tredje år går mer spesifikt på ernæring i teori og praksis. Utgifter du kan regne med som privatist er semesteravgift + bøker. I det offentlige er det bøker som vil være den største utgiften.

Dra til Bergen og start med meg til høsten, Sandra :joyful: Jeg tror det er et ufattelig spennende studie, og alle jeg kjenner som går eller har gått det roser det opp i skyene! Men det krever som stokkeland sier at du holder deg oppdatert og er engasjert i det du driver med :)

Tenkte selv prøve meg på å komme inn i København fra høsten av! I år tar jeg R2, KJ2 og FY1 for å oppfylle kravene for å komme inn :) Både i Bergen og Oslo er kravet(når man ikke lenger har førstegangsvitnemål) mellom 6-6,3. Karakterene mine strekker ikke 100% til! Synes forøvrig selv det høres sinnsykt spennende ut :D

Og i 2012 lå førstegangsvitnemål på 5,3-5,4, men hva det vil være i år kan jo være høyere. Får et inntrykk av at interessen for studie har økt betraktelig de siste årene, men det er mulig det bare er fordi jeg henger for mye her inne ;)

Annonse

Og i 2012 lå førstegangsvitnemål på 5,3-5,4, men hva det vil være i år kan jo være høyere. Får et inntrykk av at interessen for studie har økt betraktelig de siste årene, men det er mulig det bare er fordi jeg henger for mye her inne ;)

Har sett det! Men uten realfag kommer man ikke inn med førstegangs. Tenker du å studere på privatskole eller offentlig? :)

Tror du trygt kan si at interessen har økt. Har lenge sett meg ut studiet, men det har kommet meg for øret at søkertallene har vært betydelig høyere de siste årene!

Avhengig av hva du har tenkt å bruke studiet til, så vil jeg absolutt anbefale deg å heller bruke et ekstra år på å skaffe deg realfagene som skal til for å komme inn på UiB eller UiO. Grunnen til dette er at du der får muligheten til å kvalifisere til en master i klinisk ernæring, som er den sterkeste utdannelsen du kan sitte på uten å gå videre med doktorgrad. Du trenger ikke å gå videre med dette, men du har muligheten, og da har du også langt flere jobbmuligheter.

Inntakskravene ble linket til over her.

Ved å studere på en høyskole kan du absolutt bli flink i faget, men på papiret har du langt færre muligheter videre.

Har sett det! Men uten realfag kommer man ikke inn med førstegangs. Tenker du å studere på privatskole eller offentlig? :)

Tror du trygt kan si at interessen har økt. Har lenge sett meg ut studiet, men det har kommet meg for øret at søkertallene har vært betydelig høyere de siste årene!

Veldig sant som Vegard sier, hvorav grunnen til at planen er UiB til høsten. Jeg har alle realfagene i bunn og er ferdig på VG3 til sommeren :) 3 år bachelor og deretter master.

Jeg har selv tatt bachelorgraden min ved Atlantis. Studieplanen deres er mer eller mindre copy + paste av klinisk ernæring på UiO, bakdelen er at man ikke får noen tilknytning til forskermiljø og at det stiller høyere krav dersom man ikke har kjemi og matte ellers. Dersom det er klinisk ernæringsfysiolog du ønsker å bli, holder ikke bachelor fra private høyskoler, og det er forsåvidt greit. Bruk heller et år på å ta opp fag i så fall og forbedre karaktersnittet ditt.

Jeg går selv master i Human Ernæring, tidligere Ernæringsbiologi på UiB nå, mye takket være at jeg tar kjemi, fysikk og matte veldig greit, og biokjemi, fysiologi og statistikk er mine klart beste felt til tross for at jeg ikke har kjemi eller fysikk fra vgs. Jeg har også liten interesse av å jobbe i klinikken så human ernæring passer meg veldig bra, da det går på det basale og analytiske innen ernæring og ikke rettet mot behandlig annet enn livsstilssykdomer.

Jeg vet ikke helt hvor enig jeg er med Vegard om at mulighetene er så mange fler som KEF, men du står definitivt tryggere og sterkere vil jeg tro. Som ernæringsbiolog eller med annen master vil man være ettertraktet i matvareindustri, som hormoningeniør, forskning, marin biologi, og forebygging ellers, samt være involvert i biokjemiske og fysiologiske aspekter ved faget.

Studerer ernæringsfysiologi :) Trives EKSTREMT godt ! Grunnen til at jeg trives så godt er fordi man hele tiden må holde seg oppdatert på nye studier og forskning ;) Det blir stadig vekk oppdaget nye ting :D Du kan enten ta det privat eller offentlig. Tar du det offentlig er det vel krav om en del realfag, pluss at snittet er relativt høyt. Tar du det privat trenger du bare studiekompetanse. Realfag er anbefalt, men ikke et absolutt krav. Biologi og kjemi er fag du burde ha litt kjennskap til. Det er selvfølgelig ingen krise hvis du ikke har det, blir bare litt mer lesing :) Første året er medisinsk grunnfag. Andre og tredje år går mer spesifikt på ernæring i teori og praksis. Utgifter du kan regne med som privatist er semesteravgift + bøker. I det offentlige er det bøker som vil være den største utgiften.

Takk for mye nyttig informasjon, Andreas! :) Om jeg velger denne studieretningen så blir det nok privat, det som frister mest i alle fall! :) Om ikke så er det jo utlandet da, der er det mye bra har jeg lest! (y)

Annonse

Dra til Bergen og start med meg til høsten, Sandra :joyful: Jeg tror det er et ufattelig spennende studie, og alle jeg kjenner som går eller har gått det roser det opp i skyene! Men det krever som stokkeland sier at du holder deg oppdatert og er engasjert i det du driver med :)

Najs! :D Er ikke sååå keen på bergen! haha, spørs hvor the better half vil begynne også! Ikke så lett :) Tror det er et veldig bra studie, og så spennende :D

Avhengig av hva du har tenkt å bruke studiet til, så vil jeg absolutt anbefale deg å heller bruke et ekstra år på å skaffe deg realfagene som skal til for å komme inn på UiB eller UiO. Grunnen til dette er at du der får muligheten til å kvalifisere til en master i klinisk ernæring, som er den sterkeste utdannelsen du kan sitte på uten å gå videre med doktorgrad. Du trenger ikke å gå videre med dette, men du har muligheten, og da har du også langt flere jobbmuligheter.

Inntakskravene ble linket til over her.

Ved å studere på en høyskole kan du absolutt bli flink i faget, men på papiret har du langt færre muligheter videre.

Takk for nyttig info, Vegard! :)

Jeg studerer samfunnsernæring ved HiOA. Da trenger du generell studiekompetanse og snittet er ikke uoppnelig (ca 4,5 for førstegangssøkere). Går 2.året nå og trives godt!

Skjønner :) Jeg fikk 4,4 i snitt, haha!

Jeg har selv tatt bachelorgraden min ved Atlantis. Studieplanen deres er mer eller mindre copy + paste av klinisk ernæring på UiO, bakdelen er at man ikke får noen tilknytning til forskermiljø og at det stiller høyere krav dersom man ikke har kjemi og matte ellers. Dersom det er klinisk ernæringsfysiolog du ønsker å bli, holder ikke bachelor fra private høyskoler, og det er forsåvidt greit. Bruk heller et år på å ta opp fag i så fall og forbedre karaktersnittet ditt.

Jeg går selv master i Human Ernæring, tidligere Ernæringsbiologi på UiB nå, mye takket være at jeg tar kjemi, fysikk og matte veldig greit, og biokjemi, fysiologi og statistikk er mine klart beste felt til tross for at jeg ikke har kjemi eller fysikk fra vgs. Jeg har også liten interesse av å jobbe i klinikken så human ernæring passer meg veldig bra, da det går på det basale og analytiske innen ernæring og ikke rettet mot behandlig annet enn livsstilssykdomer.

Jeg vet ikke helt hvor enig jeg er med Vegard om at mulighetene er så mange fler som KEF, men du står definitivt tryggere og sterkere vil jeg tro. Som ernæringsbiolog eller med annen master vil man være ettertraktet i matvareindustri, som hormoningeniør, forskning, marin biologi, og forebygging ellers, samt være involvert i biokjemiske og fysiologiske aspekter ved faget.

Takk for nyttig informasjon! Som nevnt over så fikk jeg 4,4 i snitt fra videregående! Mulig det er verdt å ta kjemi, realfag osv på ett år for så søke meg inn på studiet, får se an litt tror jeg.

Det kan gå bra det! :) det er jo en del som slutter de første ukene, så mange som står på venteliste får muligheten også ^^ anbefaler å søke der!

Sweet! men du? Nå spør jeg kanskje veldig dumt, hvor er HiOA?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...