Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da ville jeg prøvd kosthold uten gluten også, er ganske vanlig å reagere på det. I tillegg er det mange som reagerer på matvarer med mye fiber, så der har du også et tips. Uansett ville jeg tatt en tur til legen, du, så får du en profesjonell vurderin før du gjør en totalendring på kostholdet. Lykke til :)

Da ville jeg prøvd kosthold uten gluten også, er ganske vanlig å reagere på det. I tillegg er det mange som reagerer på matvarer med mye fiber, så der har du også et tips. Uansett ville jeg tatt en tur til legen, du, så får du en profesjonell vurderin før du gjør en totalendring på kostholdet. Lykke til :)

Har vært hos legen, venter på svar på prøvene. Så venter nok til da til jeg gjør noen dratiske endringer ;) Takk for det :)

• 1 måned senere...

Jeg har hatt oppblåst og irritert mage hele livet. Har prøvd "alt"- helt ned til vegansk kosthold- bare for å se. Har også testet mye fiber, lite fiber, lavkarbo med grove kornprodukter, glutenfritt, melkefritt, eggefritt.

Det eneste som hjalp meg var når jeg gikk over til lchf/paleo (med melk). Null korn, null belgfrukter, null sukker. Sannsynligvis var det kornet som var den værste synderen. Nå i dag er jeg helt fin i magen, men kjenner det om jeg får i meg for mye kunstig søtning eller litt for mye melk.

Annonse

Sjekk ut FODMAP-dietten beskrevet i artikkelen Elise G linket til. Ganske hard å følge, men klarer du det er det store sjanser for at problemene går bort. Selv har jeg funnet ut at sorbitol, xylitol, erythirol, mannitol osv, altså søtstoffer, ikke fungerer for meg. Aspartam går greit. Men her gjelder det å prøve og feile, så finner du nok ut av det til slutt :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...