Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Okei, jeg prøver chins, men får det ikke til. Kanskje en på en god dag. Derfor lurer jeg på et oppsett jeg har tenkt ut her.

Hva om jeg kjører 4x4 to ganger i uka, på en chinsmaskin som hjelper meg opp, også går ned på vekthjelpen etter 2 og 2 uker?

Noen som har samme problemet? Eller andre gode løsninger til hjelp? Jeg har lest denne Slik blir du råsterk i chins - Fitnessbloggen men den gir meg ikke såå mye hjelp ettersom min maks er 1.... Hjelp vær så snill!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16038-hjelp-vedr%C3%B8rende-chins/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan jeg gjøre også!

Nei enig, får ikke akkurat god motivasjon til å trene chins heller :) Da kjører jeg på med nedtrekk og negative hvertfall, så får vi se når jeg klarer flere! Noen forslag til antall reps og sett med nedtrekk, for raskest økning?

Annonse

Noen forslag til antall reps og sett med nedtrekk, for raskest økning?

Du kan kjøre en periode med 5x5. F.eks.: 20 - 30 - 40 - 45 - 50, med 5 reps på hvert sett. Øk gradvis i vekt fra uke til uke. Kjør dette 6-8 uker, og prøv deg på chins igjen. Hvis du da greier 3-5 stk, så kan du varme opp med nedtrekk og trene chins som toppsett.

Jeg startet med maskin hvor man kan bruke motvekt. Funket veldig bra. Ellers er også negative veldig bra, hvis du har mulighet, start i øverste posisjon (Haka over) og hold så lenge du klarer.

Når du ikke klarer mer, senk deg litt ned og hold igjen. Fortsett til du er helt nede. Husk lang hvile, dette er en ekstremt tung øvelse. Har en mistanke om at for de fleste er det noen små muskler som ikke er sterke nok i starten :)

Alle øvelser som du drar noe ned mot deg (eller deg opp mot noe) i, er egnede øvelser. Bruk en øvelse som du kan måle progresjon på en objektiv måte i.

Personlig mener jeg chins med strikk/hjelp føles unaturlig og kronglete. Nedtrekk (den varianten du liker best) gir nok stimuli til å komme opp på det nivået at man klarer ordentlige chins.

For min del var det (seige, lange og vonde) negativer, etterhvert med ekstravekt da jeg var stuck på to reps en stund, som hjalp! Sluttet å ta pullups med motvekt og gikk over til flere negativer (med vekt i beltet) og økte fra to til seks reps på noen uker :)

Annonse

Hvordan er det med strikk? har ikke helt skjønt det :eek:

Fester strikk i håndtakene og kravler oppi fra en kasse :) Enig at det er litt kronglete. Negativer er enkelt. Artigere å øve på chins ved å gjøre chins (jaja, negativer da) enn den kjipe nedtrekkskabelen synes jeg da ;)

Fra 0 til 9 pullups på 12 uker - Fitnessbloggen

dette er jo sikkert en bra oppskrift =)

Den har jeg ikke sett! Den må da være flotters! Om jeg kjører nedtrekk i tillegg så må da dette gå fremover :D

Takk folkens! Da skal jeg gå på klare chins veldig snart!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...