Gå til innhold

Anbefalte innlegg

På slutten av fjoråret bestemte jeg meg for å begynne å trene. Det er vel ca. 7 år siden sist jeg trente styrketrening og ca. 3 år siden jeg sluttet å sykle og løpe.

Målet er å bli veltrent og opplegget har fått navnet "Operasjon Fit, Fast and Furious" (FFF). Presterte jo da å legge ut denne målsetningen på FB, og fikk tilbakemelding om at FFF står for "Førti, feit og ferdig". :(

Nå er målet å bevise at dette ikke er tilfellet. At man som førtiåring kan bli Fit, Fast and Furious selv om utgangspunktet ikke er verdens beste.

Er det noen som kan gi tips om et treningsopplegg (program) som egner seg for en nybegynner som har som mål å bli atletisk på sine gamle dager. Det vil da si godt synlig og definert muskelatur jevnt fordelt over hele kroppen. Synlige magemuskler er også et mål. Men det må være litt kraft i disse musklene også. :) Ikke bare luft...

Pr.d.d. er jeg en småfeit, uproposjonert førtiåring på 180cm med ca 80kg som er totalt feilplassert. Lite muskler og mye valker.

Jeg kunne også trengt et godt basis kostholdsprogram som ivaretar at kroppen får i seg det nødvendige.

Tar imot all hjelp og tips jeg kan få, og ønsk meg lykke til!

Begynner på 3T i Trondheim denne uka!!!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/16017-f%C3%B8rti-feit-og-ferdig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen hit :) Ta en titt på Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen, og masse lykke til (y)

Takk for det Synan! Fant nybegynnerprogrammet til Børge Fagerli og begynner der. Legger igjen egoet hjemme og satser på å gjøre ting riktig fra starten av. Å få avbrudd pga. skader ser jeg for meg vil være svært demoraliserende. :)

Følg programmet, sørg for fremgang (før loggbok (y) ) spis bra mat og vær tålmodig, så kommer resultatene etterhvert! Ta gjerne formbilder og evt mål, så har du håndfaste bevis på at ting skjer. Og husk at ting tar tid, hvis dette er en ny livsstil for deg må du gi deg selv muligheten til å finne ut hva som faktisk funker (og ikke funker) for nettopp deg. Det finnes ingen fasitsvar når det gjelder hverken kosthold eller trening, så bare les deg opp og følg med på de signalene kroppen din gir deg. Og still spørsmål underveis :) Blir bra det her!

Annonse

Største problemet merker jeg er usikkerheten rundt hvorvidt man går frem riktig med både trening og kosthold. Man ønsker jo fortløpende best mulig resultater ut fra det potensialet man har i seg.

Make a plan, and stick to it!:)

På 180cm og 80 kilo er du vel muligens litt tynnfeit :D, viktig at du får i deg nok mat, og ikke tror du skal slanke deg til en awesome kropp. Den skal du nemlig bygge, ikke redusere.

Er ikke noe hokus pokus med det. Tren på faste dager med et fast program, spis sunn mat (jeg veit....) og gled deg over alle de små seirene, som å legge på 2,5kg i benken, løpe mila 5 sekunder raskere, eller ha redusert magemålet med en centimeter. Det blir mange sånne seire fremover :-)

Det avhenger selvsagt fra person til person, men motivasjon er en viktig faktor for å lykkes. Hvis man har flere målsetninger på en gang kan det føre til at man fort blir umotivert.

Sett deg derfor delmål. For eksempel at du skal klare å løfte x antall kilo om 8 uker på de ulike øvelsene.

1.80 og 80kg høres jo ikke ille ut, og da blir jo ikke ditt mål å redusere antall kalorier, men heller å spise mer sunt. Start enkelt, bytt ut ferdigmat med proteiner, som for eksempel kalkun/svinekoteletter/skinke/fisk/kylling.

Og hvis du samtidig har andre endringer /røyking/snus osv. Dropp et av målene, :p

Å tro at man skal både klare å slutte å røyke samtidig som man skal spise sykt sunt + trene regelmessig er bare tull, de færreste har nok motivasjon til å klare det.

Jeg verken røyker eller drikker, så den biten er enkel. Jeg har allerede kuttet ned på brus, søtsaker og snacks, dvs. redusert det med 95%. Brødmat og poteter er redusert med 1/3. Proteinkilder som fisk, kylling og egg har økt, og det samme har andelen med sundt pålegg. Jeg har ikke tenkt å telle kalorier. Og jeg skal ikke ned i vekt (kanskje litt opp), MEN jeg må få omplassert den vekten jeg har. Nå ligger jeg vel litt i underskudd på kostholdet, men det har jeg planer om å endre på ved å tilføre noe proteintilskudd som mellommåltid og etter trening. (Litt frem i tid?).

Målet mitt er at jeg har gitt meg 6 mnd til å bli noenlunde fit. Dvs. at det til en viss grad skal være en definert kropp med muskeler i steden for fett. Magemusklene må vises. Jeg har ingen vektmål... kun visuelt kroppsmål og selvsagt et sunnhetsmål. Men det finnes masse tilskudd for de som skal opp i vekt (Gainere osv) og til de som skal ned i vekt... men hva med de som bare skal omplassere litt og gjøre om fett til muskler? ;)

Bare spis nok protein og nok mat generelt, så holder i grunnen det :) Bruk bare kosttilskudd dersom du ikke får i deg det du trenger gjennom maten.

Ville forresten anbefalt deg å sette et mer konkret "treningsmål", som feks x antall push ups, chins el.l., ettersom dette både er morsommere å jobbe mot og lettere å måle enn vage visuelle målsettinger (som ofte endres underveis og er vanskelige å observere siden man ser seg selv i speilet hver dag). Utseendet endrer seg uansett, men er deilig å ikke måtte tenke på det hele tiden :)

Ville forresten anbefalt deg å sette et mer konkret "treningsmål", som feks x antall push ups, chins el.l., ettersom dette både er morsommere å jobbe mot og lettere å måle enn vage visuelle målsettinger (som ofte endres underveis og er vanskelige å observere siden man ser seg selv i speilet hver dag). Utseendet endrer seg uansett, men er deilig å ikke måtte tenke på det hele tiden :)

Jeg kommer vel dit også... men når man har en bleikfeit kulemage, fuglebryst og fyrstikkarmer, så er min største motivasjon å kunne se endringer. I allefall er det slik akkurat nå.... ;p Det er nå eller aldri...! .) Det visuelle målet må være noe slikt: http://omgtoptens.com/wp-content/uploads/2012/09/fit-body.jpg (Trynet får man ikke gjort så mye med :D )

Annonse

Jeg kommer vel dit også... men når man har en bleikfeit kulemage, fuglebryst og fyrstikkarmer, så er min største motivasjon å kunne se endringer. I allefall er det slik akkurat nå.... ;p Det er nå eller aldri...! .) Det visuelle målet må være noe slikt: http://omgtoptens.com/wp-content/uploads/2012/09/fit-body.jpg (Trynet får man ikke gjort så mye med :D )

Opp til deg, men butter motivasjonen innen du kommer helt dit (noe jeg setter penga mine på, sorry for saying) vet du hva du har å gjøre ;)

post-5892-14440915730158_thumb.jpg

Går fint å bli fit over førti...

Men det er nok svært lurt av deg å ikke ha for store mål her da... Kroppen som vises over her er en som heter NICK AUGER og han er 192 cm - 95-100 kg og fett prosent under 10. Han har vunnet flere priser innen fitness model konkurranser (Model of the Universe f.eks) og er en av verdens mest ettertraktede mannlige (fitness) modeller. DET er et enormt mål på 6 måneder...

Med din høyde tenker jeg det utgjør ca 85 kg på 8-10 % kroppsfett. Dersom du ikke skal telle kalorier og følge en særdeles nøye måltidsplan og bare ta det litt som det kommer, vil dette ikke la seg gjøre. Er ikke for å være altfor negativ, men store mål trenger detaljerte og tydelige planer. Failing to plan IS planning to fail...

Er enig i at det ikke er nødvendig med et vekt mål, men motivasjonsmessig er nok målebåndet det lureste her. Ifht høyden din antar jeg et midjemål på rundt 80-85 cm før rutene på magen begynner å synes skikkelig.

Hvis det er fit-kropp for resten av livet som er langtidsmålet ditt ville jeg anbefale deg å bruke det første halve året til å finne ut hva du trives med av trening og kost og deretter begynne å jobbe mot mere konkrete mål etterhvert.

Litt inspirasjon til slutt...

Bodybuilding.com - Over 40 Transformation Articles!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...