Gå til innhold

En seriøs diskusjon om bikini fitness


lyspæra

Anbefalte innlegg

For å gå fra helt noob til å plassere i norway open trenger man:

-trene litt styrke med fokus på hypertrofi i ca. 6 mnd

-deffe i tre mnd

-vente på at hevelsen fra implants skal gå ned. 3 mnd.

-skrive blogg (hver dag!)

....du har nå brukt ett år på å nå toppen i bikini fitness. kan noen forklare hva greia med dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å gå fra helt noob til å plassere i norway open trenger man:

-trene litt styrke med fokus på hypertrofi i ca. 6 mnd

-deffe i tre mnd

-vente på at hevelsen fra implants skal gå ned. 3 mnd.

-skrive blogg (hver dag!)

....du har nå brukt ett år på å nå toppen i bikini fitness. kan noen forklare hva greia med dette er?

Synses du virkelig at dette er en seriøs diskusjon? De jentene som har bruker "et år" på slik, har vanligvis trent i flere år i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det fra nybegynnerstadiet til man har en bikini-kropp på linje med de man ser i konkurranser da?

-Det kommer mye an på genetiske anlegg og utgangspunkt, men har man gode anlegg for dette, så er det fullt mulig å bruke bare 6-12 måneder fra man er helt nybegynner til man står på scenen.

-Gunnar Jacobsen-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Gunnar Jacobsen-

Det er fullt mulig ja, men hvis du leser begynnelsen av den setningen så er det ganske avgjørende hva utgangspunktet er. Så selv om f.eks Veronica80 hadde et veldig godt utgangspunkt og strengt talt var heldig genetisk sett, så kom hun uheldigvis ikke alt for høyt på plassering til tross for en god sceneform. Så det er mange faktorer som spiller inn.

EDIT: Christina som vant VM nå nettopp hadde f.eks lagt inn en del år med trening, før hun i det hele tatt valgte å stille for å teste seg selv. Hva er tankene dine rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å nevne noen så var det maange som skulle trent i noen år før de gikk på scena og debuterte i bikinifitness i høst.

Nå har jo norge gjennomsnittlig ett lavt nivå, enda. (selv om hu Christine vant VM).

Men er litt skuffa over hvor mange som ikke har trent lengre. Mange coacher burde vært MYE strengere med hvem de lar stille for sin klubb. Syns det er flott at så mange vil prøve seg og mange gjør det bra. Men veldig mange har også utrolig lite grunnlag og aner ikke hva som befinner seg under fettet, og ofte er det veldig lite.

Men man må jo få lov å stille (opp til klubbene ofc), men litt krav burde man kunne stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste som irriterer meg er de som skal stille og ikke vet hvorfor de trener den spesifikke øvelsen.

Å i tillegg bare følger den kostholds planen som er satt opp for dem,uten å vite hvorfor. Om det så skulle være sei og brokkoli 4-5 ganger om dagen.

Som i de fleste(alle`?) andre sporter, er jeg keen på at man skal brenne for det man gjør.

Men for all del, er flotte jenter å se på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et par ting som vi må huske på her. Det var første gang det ble avholdt konkurranse i bikini fitness her denne høsten. Så det var veldig stor splid (og det er visst det fortsatt utifra hva jeg kan se på VM i dag) på hvordan en utøver skal se ut. Så derfor fikk vi se litt forskjellig på scenen.

Bikini fitness er en klasse som er laget for å trekke interessen til "mannen i gata", som ikke allerede har noe interesse for fitness og bygging. Derfor er fysikkene som blir presentert slanke og veltrente. Det skal ikke være nødvendig for bol og annet dritt for å oppnå disse fysikkene, noe som resulterer i at de med litt over normalt mengde muskelmasse gjerne blir dømt ned for å ikke skremme vekk denne mannen i gaten. OG for å prøve å fremme en gren innen IFBB som man faktisk kan si er sunn og trygg å drive med.

Det er heller ikke uvanlig å se utøver i både bygging, Cbb og bodyfitness som kanskje burde ha trent litt mer eller deffet litt hardere før de gikk på scenen. Det er ikke unikt for bikini fitness. Det er bare klubber og coacher som ikke klarer å stille høye nok krav til utøverne sine, eller rett og slett vil gi dem scene erfaring selv om de ikke vil få noe plassering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit at jentene kanskje må trene litt indre enn gutta før de får stå på noe scene rett og sett fordi det er flere gutter som trener styrke enn jenter, så hadde de hadd en konkuranse for menn som har mindre muskler og høyere fett% enn af gutta hadde det bare blitt teit, rett og slett fordi alt for mange kunne ha stilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig ja, men hvis du leser begynnelsen av den setningen så er det ganske avgjørende hva utgangspunktet er. Så selv om f.eks Veronica80 hadde et veldig godt utgangspunkt og strengt talt var heldig genetisk sett, så kom hun uheldigvis ikke alt for høyt på plassering til tross for en god sceneform. Så det er mange faktorer som spiller inn.

EDIT: Christina som vant VM nå nettopp hadde f.eks lagt inn en del år med trening, før hun i det hele tatt valgte å stille for å teste seg selv. Hva er tankene dine rundt dette?

Christina er i mine øyne ett veldig godt eksempel på hvordan bikiniklassen skal se ut her til lands. Hun har en godt trent kropp som er oppnåelig uten hjelpemidler. Genetisk sett har jeg hatt ett godt utgangspunkt, men jeg hadde altfor lite utviklede muskler da jeg stod på scenen, samt jeg har fått tilbakemelding på at jeg var litt for hard. Jeg synes personlig at det var veldig bra at denne klassen nå er kommet til Norge. Og selv om det er jenter som stiller etter 6 mnd trening synes jeg at man ikke skal eksludere disse jentene fordi de ikke har trent lenge nok. Da det er viktig å fremme ett sunt kroppsbilde.

I tillegg til muskler er det jo mange andre ting man blir vurdert ut i fra, som sceneopptreden, sminke osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bikini fitness skal i hvert fall ha for at man shower litt. Gjør jo noe for publikumsvennligheten. Om man ønsker noe som har en litt høyere terskel for å delta i, og som kunne vært morsomt å se på, så kunne man jo reintrodusert hopp-og-sprett-fitnessen som de har i bla. USA og som jeg tror fantes i Norge før også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...