Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Det har tatt meg litt tid i forhold til studier å komme tilbake i et treningsrituale som fungerer for meg og begynte derfor først mitt faste treningsopplegg for ca. 6 uker siden. Jeg så allerede resultater etter 14 dager, motivasjonen kom derfor raskt til topp. Dette har resultert i kjøp av både fres og sjokoladeprotein.

På grunnlag av fremgangen tenkte jeg lenge at jeg kunne fortsette med det jeg gjorde, å spise det jeg ville ved siden av treningen. Naivt, jeg vet det. Jeg ser jo selvfølgelig nå at det vil forhindre videre fremgang, det vil hvertfall gå rimelig sakte. Først hadde jeg en pangstart, men nå går det i sneglefart..

Derfor har jeg kikket litt på forskjellige kostholdsopplegg, her har jeg møtt et par-tre problemstillinger jeg trenger råd og hjelp med.

- kjæresten min får alt gratis, han er naturlig muskuløs og har særlig høy forbrenning. Derfor får jeg lite forståelse for mitt behov for å spise annereldes. Her møter jeg motgang, og tar gjerne imot råd for å få til et kosthold som han ikke henger seg for mye opp i. Til frokost går det fint ann for meg å spise noe annet enn han, så det går greit. Den største utfordringen er helgene og middagsmåltidet. Her tar jeg gjerne imot forslag på hvordan jeg kan lage middager/måltider som begge kan spise uten at han griner på nesa. Eller ting jeg kan si eller gjøre for at han ikke skal merke så godt at jeg takker nei til sjokoladen han tilbyr meg. Heldigvis står jeg for det meste av innkjøp og planlegging av måltider, dette gir meg fordelen i å kunne kjøpe det jeg trenger og vil. MEN, jeg er student, dette gjør at jeg hele tiden må tenke på hva jeg har råd til å kjøpe. Dette bringer meg videre til neste problemstilling:

- I mange kostholdsforslag står det at man skal spise karbonadedeig, det har jeg ikke råd til. Jeg kan bare ikke velge pakken med karbonadedeig som koster minst 40,-, når jeg kan kjøpe svinekjøtt til 21,-. Går det greit å velge denne istedenfor, eller bør jeg velge noe helt annet da? den har også lav fettprosent.

- Siste problemtstilling jeg kan komme på dreier seg om det jeg skal spise i forhold til vekt og fettprosent. I følge vekten min, TANITA, hadde jeg idag tidlig en vekt på 54,9 og fettprosent på 17,2. Jeg er ikke helt sikker på om jeg stoler på TANITA, men, målet mitt er uansett å få lavere fettprosent. Det er ikke så viktig å gå ned i vekt, men jeg kan tåle 3-4 kg, vil ikke under 50kg.

Jeg håpet kanskje dette kunne gjøre det lettere å gi råd til hva jeg bør spise og hvor mye :-)

Håper noen har noe å bidra med :-)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15593-karbonadedeig-er-for-dyrt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Først og fremst så skiver du ikke noe om hvor høy du er ?

Om tanita vekten viser rett eller ikke er ikke så godt å vite, men dersom du har en fettprosent på 17% vil det ikke være særlig lurt å gå lavere, ettersom dette er veldig lavt for en jente.

Så mitt spm blir da hvorfor ønsker du å gå ned i fettprosent?

Jeg er 1,63m høy.

Ønske om å få lavere fettprosent handler om å bli mer definert, særlig på rumpe og lår. På nåværende tidspunkt ser man tydelig mer fett enn muskler i dette området. Det er det som er utfordringen min, som de fleste andre jenter. Den ujevne fordelingen, jeg er veldig slank på overkroppen, mens det er på underkroppen alt legger seg.

For det første..Spiller absolutt ingen rolle om du spiser karbonadedeig eller svinekjøtt. Kjøp det du har råd til!

For det andre... om du har en fettprosent på 17 så bør du absolutt IKKE prøve å komme noe lavere. 54kg på 163cm er ekstremt lite!!

Det er ikke fettprosenten som bestemmer om du ser bra ut, det er det som finnes under fettet. En jente med fettprosent på 20 og bra med muskelmasse ser mye bedre ut og er mye sunnere enn en jente med fettprosent på 17 minus som kanskje ikke har like stor muskelmasse.

Lavere fettprosent enn 17 ikke normalt for jenter og resulterer i at hormoner kommer i ubalanse, som kan ha meget uheldige konsekvenser.

Lav fettprosent kan tilgis i kortere perioder, da om du er så gal å konkurrerer i fitness, men det tar faktisk langt tid før kroppen er tilbake til normalen etterpå.

Så ha det i tankene....

Annonse

Jeg forstår at jeg har utelatt mye viktig informasjon i innlegget mitt, jeg jobber med å øke muskelmassen.

Da foreslår jeg at du heller gir litt faen i fettprosent og konsentrerer deg om å spise fornuftig og trene styrke for å ha noe som former kroppen.

For det første..Spiller absolutt ingen rolle om du spiser karbonadedeig eller svinekjøtt. Kjøp det du har råd til!

For det andre... om du har en fettprosent på 17 så bør du absolutt IKKE prøve å komme noe lavere. Det er ikke fettprosenten som bestemmer om du ser bra ut, det er det som finnes under fettet. En jente med fettprosent på 20 og bra med muskelmasse ser mye bedre ut og er mye sunnere enn en jente med fettprosent på 17 minus som kanskje ikke har like stor muskelmasse.

Lavere fettprosent enn 17 ikke normalt for jenter og resulterer i at hormoner kommer i ubalanse, som kan ha meget uheldige konsekvenser.

Lav fettprosent kan tilgis i kortere perioder, da om du er så gal å konkurrerer i fitness, men det tar faktisk langt tid før kroppen er tilbake til normalen etterpå.

Så ha det i tankene....

Der kan du se, mangel på kunnskap fra min side..

Nå er jeg som sagt noe usikker på om jeg stoler på vekten min, men jeg kan vel ikke ligge så langt unne det den viser?

Så da vil jeg si at jeg trener 3 ganger i uken. Da kjører jeg markløft, strake markløft, goblet squat, bulgarsk utfall, sittende roing, nedtrekk og bryst. Her avslutter jeg med interval. Mitt fokus er å øke muskelmassen for å bli mer definert. Det er godt mulig jeg er helt på ville veier..

Der kan du se, mangel på kunnskap fra min side..

Nå er jeg som sagt noe usikker på om jeg stoler på vekten min, men jeg kan vel ikke ligge så langt unne det den viser?

Så da vil jeg si at jeg trener 3 ganger i uken. Da kjører jeg markløft, strake markløft, goblet squat, bulgarsk utfall, sittende roing, nedtrekk og bryst. Her avslutter jeg med interval. Mitt fokus er å øke muskelmassen for å bli mer definert. Det er godt mulig jeg er helt på ville veier..

Spis godt og mye av bra mat så får du de resultatene du ønsker deg. Slanke jenter får 10x bedre resultater av å fokusere på å bygge muskler istedet for å henge seg opp i fettprosenten. :)

Og jo mer muskler man har, jo lavere ser fettprosenten ut, uten at den kryper mot grensa til usunn.

For å øke muskelmassen er det viktig at du spiser nok mat først og fremst, så ligg i vedlikehold eller litt over vedlikehold. Dersom du er usikker på hvor mye dette er, så ser du det raskt på vekten. Dersom du spiser for lite vil du gå ned i vekt( du kan eventuelt bruke en kalorikalkulator, ligger en på fitnessbloggen sin facebook side) . Å telle kalorier skal ikke måtte være nødvendig. Men det kan være lurt å loggføre noen dager med mat inntak for å se hvor mye du spiser spesielt på proteinsiden, og dermed vite ca menge mat du trenger for å ikke droppe i vekt. :)

Da foreslår jeg at du heller gir litt faen i fettprosent og konsentrerer deg om å spise fornuftig og trene styrke for å ha noe som former kroppen.

Stryketreningen er jeg i gang med, det er derfor jeg ønsker å spise mer fornuftig for å få mer ut av treningen og forhåpentligvis effektivisere fremgangen. Forslag til kostholdsplan tas gledelig imot :-)

Spis godt og mye av bra mat så får du de resultatene du ønsker deg. Slanke jenter får 10x bedre resultater av å fokusere på å bygge muskler istedet for å henge seg opp i fettprosenten. :)

Og jo mer muskler man har, jo lavere ser fettprosenten ut, uten at den kryper mot grensa til usunn.

Om jeg ikke misforstår helt så virker det som om jeg bør ha mer fokus å spise riktig ved siden av treningen jeg alt er igang med, så vil resten mest sannsynligvis gå av seg selv?! det skal jeg klare :-)

Om jeg ikke misforstår helt så virker det som om jeg bør ha mer fokus å spise riktig ved siden av treningen jeg alt er igang med, så vil resten mest sannsynligvis gå av seg selv?! det skal jeg klare :)

Høres bra ut :)

Bare pass på at du har fokus på å spise nok og ordentlig fremfor slanking^^

Annonse

Om jeg ikke misforstår helt så virker det som om jeg bør ha mer fokus å spise riktig ved siden av treningen jeg alt er igang med, så vil resten mest sannsynligvis gå av seg selv?! det skal jeg klare :)

Nettopp! :)

Skulle ønske noen fortalte meg hvor viktig kostholdet var når jeg begynte å trene for noen år siden.

Kostholdet er alfa og omega (y)

For å øke muskelmassen er det viktig at du spiser nok mat først og fremst, så ligg i vedlikehold eller litt over vedlikehold. Dersom du er usikker på hvor mye dette er, så ser du det raskt på vekten. Dersom du spiser for lite vil du gå ned i vekt( du kan eventuelt bruke en kalorikalkulator, ligger en på fitnessbloggen sin facebook side) . Å telle kalorier skal ikke måtte være nødvendig. Men det kan være lurt å loggføre noen dager med mat inntak for å se hvor mye du spiser spesielt på proteinsiden, og dermed vite ca menge mat du trenger for å ikke droppe i vekt. :)

Det virker som du forstår hva jeg ønsker, som altså er å holde vekten jeg har nå. Jeg er veldig fornøyd både med størrelse og vekt, jeg føler meg sunn og frisk. Det jeg ønsker er å stramme opp, for selvom jeg er slank, så blir jeg raskt ganske slapp uten nok muskler. Jeg ønsker bedre holdning, strammere kropp og bedre styrke for å forebygge skader og for å kunne være sprek selv når jeg er 65 ;-)

Muligens litt sent innlegg dette,da jeg ser det meste jeg skriver har blitt sagt allerede,men pytt'

Hei,

- kjæresten min får alt gratis, han er naturlig muskuløs og har særlig høy forbrenning. Derfor får jeg lite forståelse for mitt behov for å spise annereldes. Her møter jeg motgang, og tar gjerne imot råd for å få til et kosthold som han ikke henger seg for mye opp i. Til frokost går det fint ann for meg å spise noe annet enn han, så det går greit. Den største utfordringen er helgene og middagsmåltidet. Her tar jeg gjerne imot forslag på hvordan jeg kan lage middager/måltider som begge kan spise uten at han griner på nesa. Eller ting jeg kan si eller gjøre for at han ikke skal merke så godt at jeg takker nei til sjokoladen han tilbyr meg. Heldigvis står jeg for det meste av innkjøp og planlegging av måltider, dette gir meg fordelen i å kunne kjøpe det jeg trenger og vil. MEN, jeg er student, dette gjør at jeg hele tiden må tenke på hva jeg har råd til å kjøpe. Dette bringer meg videre til neste problemstilling:

- I mange kostholdsforslag står det at man skal spise karbonadedeig, det har jeg ikke råd til. Jeg kan bare ikke velge pakken med karbonadedeig som koster minst 40,-, når jeg kan kjøpe svinekjøtt til 21,-. Går det greit å velge denne istedenfor, eller bør jeg velge noe helt annet da? den har også lav fettprosent.

- Siste problemtstilling jeg kan komme på dreier seg om det jeg skal spise i forhold til vekt og fettprosent. I følge vekten min, TANITA, hadde jeg idag tidlig en vekt på 54,9 og fettprosent på 17,2. Jeg er ikke helt sikker på om jeg stoler på TANITA, men, målet mitt er uansett å få lavere fettprosent. Det er ikke så viktig å gå ned i vekt, men jeg kan tåle 3-4 kg, vil ikke under 50kg.

1: Om kjæresten din har såpass mye imot at du har andre kostholdsmål enn det han har, tror jeg det ville være lettere å prøve å endre på hans oppfatninger av situasjonen,enn det ville være å totalrenovere kostholdet ditt i håp om å unngå å tråkke han på tærne. Du gjør jo tross alt ikke denne livsstilsendringen for han,så hvorfor er det han som skal bestemme? Åpenhet og gjensidig respekt og støtte er alfa og omega i et bra forhold,så såpass synes jeg han skylder deg:)

2; Forskjellen på karbonadedeig og svinekjøttdeig og kyllingkjøttdeig er små. Alle tre inneholder fine mengder med bra proteinkilder. Har du ikke råd til den ene,går det helt fint å bytte den ut med en av de andre. Det går fint å bytte ut entrecote med kjøttdeig om pengene ikke strekker helt til det første.

3: Det er begrenset hvor nøyaktige sånne TANITA-vekter er, så å stole 110% på de, det ville jeg ikke anbefalt. Bruk heller speilet ,selvfølelsen og prestasjonsforbedringer på trening som din peilepinne. Hvis du klarer å øke godt i f.eks markløft eller glute bridge over tid, og få bedre overskudd,og blir jevnt over i bedre humør, ja da vil jeg vedde min kokkehatt på at det vil ha konsekvenser for kroppen din og:)

Vekten er nå tross alt bare et tall, som avhenger av mye forskjellig,spesiellt hos dere jenter. Så å henge seg opp i det tallet som eneste indikator på hvor awesome du er, er jeg ingen fan av:)

4: Ref fettprosent på rumpe og lår; det er nå engang slik at dere jenter fra naturens side er designet til å legge på dere fett på de områdene(og det er nå en av de mange grunnene til at dere er så behagelige å hvile øynene på og) Bare gjør ditt beste for å øke muskelmassen der i tillegg,så blir det bra.

Nettopp! :)

Skulle ønske noen fortalte meg hvor viktig kostholdet var når jeg begynte å trene for noen år siden.

Kostholdet er alfa og omega (y)

Det er tydelig at jeg har undervurdert kost i forhold til trening, man tror at man gjør alt mulig annet feil, men så er det ved inntak av mat problemet ligger. Dette innlegget ga meg svar på mer enn jeg trodde jeg trengte :) hehe. har du noen forslag til en ålreit kostholdsplan som kunne passet for meg?

Et tips til svinekjøttdeig er at du steker den uten fett, og "skyller av" kjøttdeigen under steking med varmt vann i en sil!! Det gjør den magrere ;)!! (viss du skulle føle at dette er et behov for å fjerne fettet fra kjøttdeigen!!)

Er litt nysgjerrig på hvor mye dette har for seg... Går det ikke litt utover smak og konsistens det å tørrsteike kjøttdeig, for så å drukne den i vann?

Jeg prøver selv å være fornuftig uten å være manisk og kjører heller på med mer kjøtt(deig) og grønnsaker, og mindre ris, pasta og poteter.

Hvorfor i alle dager skylle vekk fettet fra kjøttdeigen? Hadde aldri falt meg inn å gjøre det! Da hadde jeg heller spist strimlet svinekøtt eller kylling om det var så krise å få i seg fettet i kjøttdeig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...