Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har satt meg et mål om å se «bedre ut» før en ferietur i mars/april til neste år. Men for en nybegynner som aldri har hatt sixpack, aldri har utført et eneste markløft (før en uke siden), så er det vanskelig å håndtere forventninger.

Forumene her kryr av mennesker som snakker om «Enorm fremgang i starten», masse motivasjon :). Men hvis jeg skal sette meg mål å arbeide mot, hva bør jeg tenke? Jeg vil offre meg til tre treningsøkter (med styrke) i uken (har begynt med Starting Strength), og jeg har lagt om kostholdet mitt (knekkebrød for brød, brokkoliblanding for potet/chips, forsøker ca. -500kcal/dag) til å gi en negativ energibalanse.

Hvis dere ser profilbildet mitt så er det ca. der jeg er. Har en håndfull med magefett jeg ønsker å kvitte meg med, og kunne gjerne sett litt antydninger til brystkasse og sixpack til midten av mars. Men samtidig er ikke det et krav så lenge jeg ser resultater og oppholder motivasjonen!

Hva tror dere er realistisk når det kommer til målsetting, is this doable?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15243-m%C3%A5lsetting-og-tidsperspektiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første delmål er vel alltid å klare å gjøre kostholdet og treningen til en del av hverdagen din. Når du har klart å gjøre det til rutine og du klarer å leve med det, så vil resultater komme etterhvert. Synes det er viktig at du finner ut av hva som skal til for at du klarer å opprettholde et sunt kosthold uten å falle av lasset eller hvordan og hvor ofte du skal trene for at du kommer deg på trening de tre dagene i uken - no matter what. Det er jo som oftest allerede her mange faller av når de starter på en livsstilsendring...

Jeg synes du er enormt flink, det virker veldig sunt og realistisk det opplegget du har startet på! :) Klarer du å holde dette opplegget over tid, så vil du nok få bra resultater ja! :)

Første delmål er vel alltid å klare å gjøre kostholdet og treningen til en del av hverdagen din. Når du har klart å gjøre det til rutine og du klarer å leve med det, så vil resultater komme etterhvert. Synes det er viktig at du finner ut av hva som skal til for at du klarer å opprettholde et sunt kosthold uten å falle av lasset eller hvordan og hvor ofte du skal trene for at du kommer deg på trening de tre dagene i uken - no matter what. Det er jo som oftest allerede her mange faller av når de starter på en livsstilsendring...

Jeg synes du er enormt flink, det virker veldig sunt og realistisk det opplegget du har startet på! :) Klarer du å holde dette opplegget over tid, så vil du nok få bra resultater ja! :)

Takk! Et av mine originale mål når jeg la om kostholdet nå nylig var å finne 10 middagsretter (forskjellige) som er sunne og gode, slik at jeg ikke går lei. Har opplevd tidligere å falle av lastet pga. jeg bare hadde 1/2 retter å spise, da går man lei. Det skumleste med styrketrening er å få tid, jeg studerer og arbeider, samt trener litt kampsport. Så lite tid : o. Men takk, jeg skal passe på å bake inn dette som gode vaner.

Det finnes nok et hav av sunne middagsretter, så ingen grunn til bekymring.. ;) Det ligger jo masse på forumet her også!

Styrketreningen trenger ikke ta lang tid, jeg bruker selv mindre enn èn time fra jeg går ut døra hjemme til jeg kommer inn igjen. Nå bor jeg ganske nært senteret da, så jeg har en stor fordel der. Men det blir så utrolig demotiverende hvis man føler man må sette av flere timer til trening, det er jo ikke nødvendig. Du har vel ganske få øvelser på Starting Strength også, så programmet går jo kjapt. Jeg trener selv 5x5 og liker det godt. Jeg liker å trene, men jeg vil ikke være der i to timer! Så dermed blir det ikke like vanskelig å gå, og jeg har lært meg at selv om jeg er sliten eller lat den dagen så går jeg på trening uansett. Å sitte og vente på motivasjon eller bedre form hjelper ikke, da får man aldri trent. I tillegg passer jeg på at jeg øker i vektene, at ikke jeg stagnerer og tror at det hjelper å trene tre dager i uken selv om jeg har samme vekt i tre måneder.

Så når jeg føler jeg har trening og kosthold i boks, så er det bare å "play the waiting game".. :p Ting tar tid, kroppen og psyken skal henge med, og selv om du kanskje ikke ser AKKURAT slik ut som du håpet på i mars, så er det jo ikke enden på livet ditt! Du har goood tid, og du må huske på at hvis det krever et halvt eller ett år ekstra, så kan du se smashing ut HVER sommer fra mars 2014 i stedet... ;)

Det finnes nok et hav av sunne middagsretter, så ingen grunn til bekymring.. ;) Det ligger jo masse på forumet her også! …

Takk for gode råd, og energi i språket ditt :) Jeg skal gjøre mitt beste i å følge dette opp. Jeg er også heldig nok til å ha et treningsrom ganske nært. Fra hva jeg har lest skal 5x5 være ganske likt starting strength? (bare litt vanskeligere pga. flere øvelser). Kanskje jeg hopper over på det når jeg føler jeg mestrer teknikken godt i starting strength, men trenger absolutt teknikktrening så tror jeg er på rett program nå.

Hehe, bare hyggelig du! Jeg føler jeg er inne i en god periode selv, endelig.. :p

Jepp, Starting Strength er et greit program det også, bare bruk det hvis du foretrekker det! :) Husker ikke forskjellen, men mener de ligner litt ja. Teknikk er viktigere enn vekt ja, så få den inn før du øker vekten. Hjelper ikke ta 100 kg i benk hvis du knekker ribbeina av å sprette stanga på brystet, f.eks.. :p Det ligger videoer for alle øvelsene her: Øvelser - Fitnessbloggen. Ellers kan du spørre på forumet og bruke YouTube.. :)

Masse lykke til! Dette kommer til å bli superbra! :D(y)

Annonse

Enig med StiligeCecilie!

Første - og viktigste - mål er å lykkes med livstilsendring. Og trives med det!

Da vil bonusene etterhvert komme på rad og rekke. Du vil i tiden frem mot ferieturen oppleve at du blir merkbart sterkere i baseøvelsene og det vil, for de aller fleste, gi god motivasjon for videre trening. Ikke tenk så mye på hvordan treningen vil få deg til å se bedre ut. Bare vit at den vil gjøre deg bedre.

:)

StiligeCecilie har kommet med mye bra her synes jeg, og jeg synes du nordleningen har en realistisk tilnærming til dette.

For det første, jeg synes det ser ut fra bildet som om du har et godt utgangspunkt. Jeg tror nok du kommer til å se mye fastere ut i fisken når du skal ut på tur.

Få teknikk og rutine på plass, bli kjent med de ulike øvelsene og ikke minst, ha det gøy! Nyt treningen selv om den er hard og du blir sliten.

Det finnes masse motivasjonsbilder og videoer, både her på forumet, på youtube og ulike blogger når du trenger påfyll!

Synes også det er bra at du vil ha en del middagsretter å veksle mellom. Det er få forunt å holde ut med å spise torsk og brokkoli hele tiden.

Et lite tips er også å legge inn et par tabata-runder i løpet av uka, f eks avslutning på treninga.

lykke til. dette går veien!

StiligeCecilie har kommet med mye bra her synes jeg, og jeg synes du nordleningen har en realistisk tilnærming til dette.

For det første, jeg synes det ser ut fra bildet som om du har et godt utgangspunkt. Jeg tror nok du kommer til å se mye fastere ut i fisken når du skal ut på tur.

Få teknikk og rutine på plass, bli kjent med de ulike øvelsene og ikke minst, ha det gøy! Nyt treningen selv om den er hard og du blir sliten.

Det finnes masse motivasjonsbilder og videoer, både her på forumet, på youtube og ulike blogger når du trenger påfyll!

Synes også det er bra at du vil ha en del middagsretter å veksle mellom. Det er få forunt å holde ut med å spise torsk og brokkoli hele tiden.

Et lite tips er også å legge inn et par tabata-runder i løpet av uka, f eks avslutning på treninga.

lykke til. dette går veien!

Takker for tips :) Jeg tror ikke jeg har så godt et utgangspunkt akkurat, sist jeg var på trening tok jeg knebøy med 40kg, det var tungt nok ;). Men skal øke det litt i dag, og se hvordan det går videre. Er supermotivert nå!

Kjør på!

Det jeg mente med godt utgangspunkt er at ut fra bilde ser det ikke ut som om du har så mye å ta av (i motsetning til meg f eks). Men jege r sikekr på at du vil oppleve en kjempefremgang den nesten måneden og en god del til!

Jeg tror ikke jeg har så godt et utgangspunkt akkurat, sist jeg var på trening tok jeg knebøy med 40kg, det var tungt nok ;).

Det er jo et kjempebra utgangspunkt for forbedring (y)

Trener og spiser du rett vil du kunne se enorm forbedring både på styrke og kroppskomposisjon fram til mars.

Det er jo et kjempebra utgangspunkt for forbedring (y)

Trener og spiser du rett vil du kunne se enorm forbedring både på styrke og kroppskomposisjon fram til mars.

Haha nå forteller du meg hvertfall hva jeg vil høre (y).

Takker for tips :) Jeg tror ikke jeg har så godt et utgangspunkt akkurat, sist jeg var på trening tok jeg knebøy med 40kg, det var tungt nok ;). Men skal øke det litt i dag, og se hvordan det går videre. Er supermotivert nå!

Kjempebra du er motivert:) men prøv å definere målene bedre. Eks

Gå ned 4kg i måneden, øke i benkpress/knebøy/markløft. nå 100/ 90kg /80kg.

Da kommer utsende ettervert :)

At du ikke har et godt utgangspunkt er bare tull! Fordi man tar utgang ifra hvem man er og jobber videre derfra til å bli sin beste versjon av seg selv, ikke noen andre!

Han hær hadde ikke så godt utgangspunkt.

btw 6 pack e overrated ;)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...