Gå til innhold

Alternativ til knebøy og markløft


HannaC

Anbefalte innlegg

Ja, lurer på da om det finnes gode alternativer til knebøy og markløft. Sliter veldig med ryggen under markløft, løfter ikke spesielt tungt heller, det tyngste jeg har prøvd meg på er 50 kilo. Er 170 høy og veier 73 kg.

Føler heller ikke jeg har dreisen på knebøy, kommer dypt og slikt, men løfter jo mer i benk enn jeg klarer i knebøy. Sliter med 10 reps på 40 kilo.

Trener stort sett bulgarske utfall og gående utfall på bein nå. Kjenner dette ekstremt godt i mange dager etter jeg har trent, dette gjorde jeg ikke med beinpress eller knebøy.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott du tok opp dette, sliter også med korsryggen under markløft tilogmed på lav vekt, ikke like ille på knebøy. Har hørt at frontbøy er litt snillere med ryggen, sliter med tekninkk på denne.

Samma her, er kanskje teit å si det, men føler ikke at dette er øvelser som er gode for meg, men vet jo at alle mener disse er absolutt de beste øvelsene. Vil gjerne få de til, men, orker ikke å ha vondt i ryggen etterpå. Det er ikke snakk om å være støl, men det er snakk om ordenlig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma her, er kanskje teit å si det, men føler ikke at dette er øvelser som er gode for meg, men vet jo at alle mener disse er absolutt de beste øvelsene. Vil gjerne få de til, men, orker ikke å ha vondt i ryggen etterpå. Det er ikke snakk om å være støl, men det er snakk om ordenlig vondt.

Har du sjekket med en lege f.eks om hva grunnen til dette er? har du vært plaget med rygg, og gjør det seg gjeldene i andre øvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har skoliose i ryggen, dvs at jeg har skjev rygg. Ryggen min er ca 30 grader skeiv mot venstre, ser det såvidt på bildet mitt. Er akkurat som om det er et lite hakk inn på venstre sida. Har derfor blitt anbefalt å gjøre mye core-øvelser, dette har hjulpet mye på ryggen, men vil gjerne trene tyngre, og da også på bein. Ønsket å gjøre markløft og knebøy, men må foreløpig ty til utfall og bulgarske utfall. Merker det utrolig godt i beina og rumpa da. Det er stas. Knebøy og mark får jeg bare vondt i ryggen av, ikke støl i beina eller noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det finnes øvelser som er fullgode med knebøy og markløft. De anses vel som tipp-topp da de aktiverer en rekke andre muskler enn de få primære.

Når det er sagt ville jeg holdt meg unna alt som gjør "feil vondt", dvs smertefullt i skjelett og lignende. Primært ville jeg oppsøkt noen kyndige som kunne veiledet og sett etter tekniske feil/svakheter. Om disse elimineres, og man fortsatt sliter med smerter, så ser jeg ingen annen utvei enn å bytte øvelsen(e). Om du ikke har noen kyndige i nærheten, er det smarteste å filme samt legge ut her. :)

Når det gjelder korsryggen er vel det viktigste å finne ut om man har en naturlig og sterk svai i korsryggen, framfor pukkelrygg. Kan raskt avgjøres ved å filme løftene. For markløft og knebøy er gode tips: få brystet opp og fram, med skulderbladene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i mellomtiden...

Nei altså - om det ikke er idretsspesifikk trening så kan du bytte ut knebøy med beinpress og markløft med foroverbøyd roing.

Når det er sagt - mye av problematikken rundt teknikk skyldes at man slurver. Varmer man godt opp, gjør hofter og ankler mobile - kanskje kjører man noen squat to stand, overhead squat, plasser stanga langt nok ned på ryggen, bred fotstiling med knær og tær pekende utover – så er mye gjort. Men – video gjør ting enklere å korrigere. Ikke alltid ens egne erfaringer stemmer overrens med virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...