Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det opplagte svaret er å bli mykere, og det holder jeg på med med tøying og yoga.

Men før jeg kommer så langt, hva gjør jeg? Er det en god idee å kjøre sumo-knebøy så jeg kommer langt nok ned til å ta øvelsen skikkelig før jeg er myk nok til å komme godt ned med vanlig knebøy? Er sumo knebøy en god erstatning, eller vil jeg gå glipp av noe ved å velge denne varianten?

Om det er relevant kan jeg også nevne at jeg er ca 1,93 høy, så det er mye lange bein her.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/15033-for-stiv-for-ordentlig-kneb%C3%B8y/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med sumo? Hvor bredt står du, og hvilken fotvinkel har du? Er flere som bøyer bredt til vanlig, f.eks:

Om det er ankelmobiliteten du sliter med, og derfor må ha skiver under hælene, så burde du fokusere på å forbedre den.

Hva er målet med treningen? Bygge lår? Bli sterk? Og hva slags sko bruker du når du tar knebøy?

Annonse

Hva mener du med sumo? Hvor bredt står du, og hvilken fotvinkel har du? Er flere som bøyer bredt til vanlig, f.eks:

Om det er ankelmobiliteten du sliter med, og derfor må ha skiver under hælene, så burde du fokusere på å forbedre den.

Hva er målet med treningen? Bygge lår? Bli sterk? Og hva slags sko bruker du når du tar knebøy?

Med sumo så mener jeg bare en knebøy hvor jeg har beina mer spredt og føtene vinklet mer utover slik at jeg kommer ned paralelt, noe jeg ikke gjør med beina mer samlet og føttene rett frem.

Når jeg tar "vanlig" knebøy står jeg med føttene litt bredere enn skuldre og med tærne rett frem. Akkurat hvor det butter er ett vanskelig spørsmål som jeg ikke vet om jeg klarer å gi noe fornuftig svar på.

Hensikten med treningen er å bygge generell styrke. Har vel forsåvidt ikke noe imot mer muskler heller, men føler ikke at jeg har noe for tynne ben så bodybuilding er ikke målet mitt.

Jeg er høyere enn deg, og klarer det fint.

Uansett hva du gjør, dropp skivene under hælen, dropp ustabile joggesko, og jobb deg nedover.

Klarer du å sitte på huk med begge hælene i bakken?

Problemet med manglende dybde i knebøy er vel i hovedsak korte hofteleddsbøyere som gjør at du ikke klarer å holde overkroppen loddrett i bunnposisjon, men gjør at den bikker fremover. Tøy. Utfall strekker forøvrig fint på hofteleddsbøyeren.

Joda, er nok ikke høyden som er hovedproblemet, men generelt sett er det vel litt vanskeligere for høye folk enn for korte, er det ikke?

Allerede droppet joggeskoene, rett og slett fordi jeg fant at jeg vaklet mer enn jeg var komfortabel med når jeg har 100kg på ryggen.

Om jeg klarer å sitte på huk eller ikke kommer ann på hvor langt ned man må for å kunne kalles å sitte på huk. Jeg kommer lavere enn paralelt, men da er jeg nødt til å "åpne" knærne ved å plassere føtter et stykke fra hverandre og vinklet utover. Merker det en del i baksiden av leggen også når jeg kommer ned, så har nok noe med ankelmobilitet å gjøre også.

Tøyer allerede hofteleddsbøyere, men før jeg er myk nok, bør jeg ta vanlige knebøy uten å gå parallelt, eller bør jeg ta sumo og gå ordentlig ned

For å skåne knærne til du kommer deg helt ned med normal benstilling.

Å gå helt ned gjør at du må ta lavere vekt på stanga, som igjen sparer knærne for slitasje. Beinstillingen har ikke så mye å si, hvis tær og knær peker samme veg.

Annonse

Det han viser i starten av videoen virker som at det er akkurat det jeg har hatt problemer med. Med "vanlig" benplassering så kommer jeg for mye frem, rumpa kommer langt bak og overkroppen blir foroverbøyd for at jeg skal kunne holde balansen. Får ta å ekperimentere litt med det og prøve de øvelsene han viser i videoen, og i mellomtiden kjøre knebøy med litt bredere fotstilling og hvor jeg skyver knærne ut.

Det han viser i starten av videoen virker som at det er akkurat det jeg har hatt problemer med. Med "vanlig" benplassering så kommer jeg for mye frem, rumpa kommer langt bak og overkroppen blir foroverbøyd for at jeg skal kunne holde balansen. Får ta å ekperimentere litt med det og prøve de øvelsene han viser i videoen, og i mellomtiden kjøre knebøy med litt bredere fotstilling og hvor jeg skyver knærne ut.

Hvorfor ikke kjøre knebøy med bred fotstilling og knærne ut hele tiden? Det rekrutterer flere muskler enn smale knebøy, og man kan løfte mer.

Hvorfor ikke kjøre knebøy med bred fotstilling og knærne ut hele tiden? Det rekrutterer flere muskler enn smale knebøy, og man kan løfte mer.

Jeg sliter med det samme problemet og klarer heller ikke å sitte på huk med begge hælene i bakken. Da mister jeg balansen og tipper raskt bakover.. Har prøvd med vektskiver under hælene, men føler at knærne er i feil posisjon selv om jeg kommer lengre ned.

Med bredere forstilling osv kommer jeg dypere ned, men føler at det tar mer på innside lår/lysken. Så, kan beinpress, bulgarske utfall, ettbensknebøy osv. være gode alternativer? Ellers får jeg vel følge videoen over å begynne og tøye..

Jeg sliter med det samme problemet og klarer heller ikke å sitte på huk med begge hælene i bakken. Da mister jeg balansen og tipper raskt bakover.. Har prøvd med vektskiver under hælene, men føler at knærne er i feil posisjon selv om jeg kommer lengre ned.

Med bredere forstilling osv kommer jeg dypere ned, men føler at det tar mer på innside lår/lysken. Så, kan beinpress, bulgarske utfall, ettbensknebøy osv. være gode alternativer? Ellers får jeg vel følge videoen over å begynne og tøye..

Vanskelig å si 100% sikkert hva problemet er uten å ha sett video eller bilder, men det er nok ankelmobiliteten (bevegeligheten i ankelen) som er for dårlig. Det kan trenes opp, ved disse øvelsene for eksempel:

Ved bredere fotstilling er det også viktig med god bevegelighet i hoftene, og at man presser knærne ut. Da rekrutterer du, i tillegg til rumpe og fremside lår, utsiden og baksiden av låret. Beinpress osv. kan være alternativer, men prøv deg heller på frontbøy. Om du ikke skal konkurrere i styrkeløft man ikke på død og liv ta knebøy.

Vanskelig å si 100% sikkert hva problemet er uten å ha sett video eller bilder, men det er nok ankelmobiliteten (bevegeligheten i ankelen) som er for dårlig. Det kan trenes opp, ved disse øvelsene for eksempel:

Ved bredere fotstilling er det også viktig med god bevegelighet i hoftene, og at man presser knærne ut. Da rekrutterer du, i tillegg til rumpe og fremside lår, utsiden og baksiden av låret. Beinpress osv. kan være alternativer, men prøv deg heller på frontbøy. Om du ikke skal konkurrere i styrkeløft man ikke på død og liv ta knebøy.

Vel, jeg blir stående akkurat slik som personen i den øverste videoen viste i begynnelsen. Men jeg må vel styrke hofte-og ankelmobiliteten, for jeg vet at jeg er veldig stiv (spilt fotball endel år, om det har noe å si..)... Føler at det er mye snakk om knebøy og at det generelt er en brilliant øvelse :p

Vel, jeg blir stående akkurat slik som personen i den øverste videoen viste i begynnelsen. Men jeg må vel styrke hofte-og ankelmobiliteten, for jeg vet at jeg er veldig stiv (spilt fotball endel år, om det har noe å si..)... Føler at det er mye snakk om knebøy og at det generelt er en brilliant øvelse :p

Da er det nok både hofte og ankel og hofte du sliter litt med. Prøv deg på sekvensen han viser og se om det blir bedre.

Knebøy er utvilsomt den desidert beste øvelsen i min bok, men frontbøy er ikke langt ned på lista og kan være et fullgodt alternativ.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...