Gå til innhold

Hvor mye søvn er optimalt?


LeanMachine

Anbefalte innlegg

Ja, tittelen sier vel det meste. Jeg vet jo at dette er veldig individuelt fra person til person, men det er noe jeg har tenkt på en stund uten å helt funnet ut av. Og når jeg ligger her og ikke får sove, føles det ikke særlig kult å vite at det kan gå utover treningsresultatene. Derfor må jeg spørre om det er noen som har noe kunnskap om hvor mye man må sove for at det ikke skal gå utover resultatene? Altså siden man da ved å sove for lite har mindre energi og etc etc. You know what I mean.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tjah, ser nå ut til at folk er skrudd litt forskjellig sammen mtp hvor mye søvn man trenger, jeg stortrives på jo mer jo bedre, gjerne 9+ timer, mens andre klarer seg med seks-syv timer. Sov til du er uthvilt og våkner frisk og opplagt, er vel det mest personaliserte rådet jeg kan gi(=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men det er akkurat det... jeg syns jeg aaaldri er uthvilt :-P sånn som i natt, da sov jeg nesten 11 timer. opplagt? nei. Våkner jeg etter 6 timer er jeg helt dø da og... og jeg klarer meg jo uansett, men lurer på om det går utover treningen på noe måte? og hvor lite søvn som skal til for å ikke mess it up, om du skjønner? har aldri blitt helt klok på det der. Har blitt fortalt at man må sove nok når man trener mye, men hvordan vet jeg når nol er nok? :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Optimal søvn, er like smart som "trening for optimal muskelvekst"..... Noen klarer fint å sove 4 timer hver natt, noen må ha mer.

DU må finne ut hva du trenger. Å lese på vg.no at 7 timer søvn er for lite, FORDI det er gjort forskning er i mine øyne tull.

Dette er en av de fagfeltene hvor vitenskapen rett og slett ikke vet, da det er for mange variabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få nok søvn hver natt til at du er uthvilt. Du kan ikke ta igjen det tapte ved å sove 11 timer på søndagen, da ødelegger du bare døgnrytmen og sover dårligere neste natt.

Og så må du gi kroppen energi. Spiser du ikke det kroppen trenger av protein, karbs og fett samt nok vitaminer og mineraler vil du føle deg trøtt uansett hvor mye du sover. Veldig mange nordmenn bør forøvrig ta D-vitamin tilskudd nå i vinterhalvåret. For lite D-vitamin gjør det trøtt og energiløs. Det meste ellers av vitaminer vil du kunne dekke gjennom et variert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min sverger til sine magiske 8 timer. Jeg kan sove 8-11 timer, det kommer helt ann på. For meg handler det mye om rutiner. Hvis jeg gjør det til en rutine at jeg står opp tidlig hver dag, så kan jeg fint klare meg med 6-8 timer. Hvis jeg jobber nattevakt og kommer hjem og sover i 5-6 timer for så å stå opp og være våken noen timer, så kan jeg like godt sove gjennom hele natta. Og da har jeg jo sovet ganske mye i løpet av et døgn. Heldigvis har jeg et godt sovehjerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye søvn man trenger er individuelt, men det som er OPTIMALT er når man våkner av seg selv og ikke av en vekkeklokke, da har du sovet nok. Nå er jo dette vanskelig å få til i en hektisk hverdag, men det er det som ville vært optimalt.

Det var en god pekepinn, det er jo faktisk så enkelt at jeg ikke har tenkt på det selv engang :p Men jeg har det nok sånn at jeg våkner sånn 4-5 ganger om natta så.... Yey :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...