Gå til innhold

Tabata?


Nyxie

Anbefalte innlegg

4 minutter med tabata like effektivt som 30 minutter løping - Fitnessbloggen

Leste denne artikkelen, og ville bare sjekke om jeg forstår dette rett. Skal man altså for eksempel utføre burpees i 20 sek, hvile i 10 sek og repetere dette til det har gått 4 min?

Har litt problemer med å tro at dette er like effektivt som 30 minutter på tredemølla. Tenkte jeg skulle sjekke om jeg hadde missforstått eller noe. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, for all del, du blir jo møkk sliten og klarer ikke puste etterpå, men jeg lurer på om jeg BARE skal gjøre det, eller om jeg skal la være til fordel for å løpe. Hadde vært greit, for meg som ikke liker å løpe :p men nå liker jeg intervaller mye mindre også da men.. haha. Bare det er over fort så er det greit. Styrketrening FTW :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om jeg skal legge det til programmet i tillegg til all den andre treninga. Jeg prøver å øke muskelmassen, og jeg har liksom allerede en utholdenhets økt, så jeg vet ikke hvor lurt det er. Hører mye om at man burde kutte ned på utholdenhetstreningen når man skal bygge muskler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man burde ikke overdrive utholdenhetstrening når man skal opp i vekt og opp i muskelmasse. Nå er jeg like høy som deg og veier nesten 10 kg mer enn deg, men jeg har også vært veldig tynn. Uten å ha sett deg, og med det faktum at det er veldig vanskelig å skulle gi slike råd over nettet, ville jeg først og fremt spurt om noen med spesifikk kompetanse på dette området kunne hjulpet deg å sette opp både kost og treningsplan. Det er også fordi det er veldig vanskelig og det skal mye til for en som veier lite å gå opp i vekt, fordi kroppen tar til seg all energien den kan få :) Men det er kjempebra at du vil opp i vekt og vil legge på deg muskler :D :D Du har skjønt det ;) hehe. Jeg ville i første omgang ikke latt kroppen din gå igjennom intervalltreninger så ofte siden den er så liten :p hehe, men gjør det du får til, spis nok og tren styrke. Få i deg nok proteiner og ligg i overskudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en litt tullete undersøkelse hvis man bruker den som et argument mot løping. De brukte ikke det ideelle løpeoppsettet for å øke oksygenopptak samtidig som de testet for irrelevante øvelser. De fleste skjønner at man ikke blir god i nedtrekk av å løpe.

Konklusjonen er at dersom du kun er ute etter å forbedre oksygenopptak så vil tabata være like bra som et løpeprogram som ikke er ment for å fokusere på oksygenopptak.

Jeg synes det er fint om de vil vise at oksygenopptaket øker av tabata, men om de skal sammenligne forbedringen bør de velge mer anvendelige sammenligningsmodeller. For meg virker det som om de har valgt det løpeoppsettet fordi det gir et lettvint salgsargument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må som vanlig trene på det du skal bli god på, så skal du bli bedre til å løpe, så bør du løpe. Hvis du ikke skal løpe, og ikke liker tredemølle, heller ei å bevege deg utendørs et par ganger i uka, så er tabata flott. Du kan trene nesten hvordan helst, om du har to kvadratmeter tilgjengelig. Krever ikke utstyr av noe slag i utgangspunktet, men kan varieres i det uendelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har kjørt dette en stund nå sammen med styrketreningen. Har et mål om å redusere fettprosenten (sikkert helt alene om det), og det funker. Ned 1.5 kg på to uker. 3 økter pr uke.

Ja, dietten er 70% av dette, men har nettopp gått ned 13kg, så det siste magefettet er seigt å ta av. gerilja cardio tar seg av det virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har det fungert genialt å bruke kettlebell-intervaller under diett. Har beholdt mye muskler og mistet mye fett. Effektivt, enkelt og utrolig morsomt ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...