Gå til innhold

Hvor mange gram fett kan man legge på seg i løpet av 24 timer.

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at om man bare lever på godteri, brus og junkfood så vil kroppen bli underernært og da vil man slanke seg, men kroppen råtner fra innsiden. Så at grønnsaker og et sunt kosthold trengs både for å gå opp i vekt og ned i vekt kan være relevant. :)

Så om jeg spiser 5000 kcal pr dag i form av junkfood så vil jeg slanke meg? :confused:

Fortsetter under...

Jeg vil ikke dele det, hun er den eneste kvinnlige ernæringsfysiologen på sykehuset og henge henne ut gidder jeg ikke. Men takk for hjelpen, jeg går tilbake å spise til når jeg kun er sulten. Jeg vet jeg tar opp alt men, hva det blir brukt til aner jeg ikke.

Kan godt hende jeg spiser for lite men, da er dette et problem for en optiker.

Jeg vil ikke dele det, hun er den eneste kvinnlige ernæringsfysiologen på sykehuset og henge henne ut gidder jeg ikke. Men takk for hjelpen, jeg går tilbake å spise til når jeg kun er sulten. Jeg vet jeg tar opp alt men, hva det blir brukt til aner jeg ikke.

Har du prøvd å loggføre en uke på en av de mange gratistjenestene for å få et faktisk tall og ikke et estimert fra eget hode? Bare et tips :)

Så om jeg spiser 5000 kcal pr dag i form av junkfood så vil jeg slanke meg? :confused:

Det er vel ikke helt sånn det fungerer, men om du kun spiser sjokolade, så vil kroppen bli underernært, og da skjer det en reaksjon fra kroppen sin side, og den fungerer ikke sånn den skal. Jeg vet ikke helt hva som skjer i kroppen eller hvordan osv, men jeg vet at om kroppen blir underernært, som den blir av bare å spise skitmat så vil man gå ned i vekt. Også er det jo forskjellige tilfeller, om man spiser 5k kcal hver dag i burgere fra mc donalds og sjokolade så vil man jo naturligvis legge på seg, men jeg snakker mindre doser. For jeg tror problemet over her er et dårlig kosthold med litt for lite riktig mat. :)

Det er vel ikke helt sånn det fungerer, men om du kun spiser sjokolade, så vil kroppen bli underernært, og da skjer det en reaksjon fra kroppen sin side, og den fungerer ikke sånn den skal. Jeg vet ikke helt hva som skjer i kroppen eller hvordan osv, men jeg vet at om kroppen blir underernært, som den blir av bare å spise skitmat så vil man gå ned i vekt. Også er det jo forskjellige tilfeller, om man spiser 5k kcal hver dag i burgere fra mc donalds og sjokolade så vil man jo naturligvis legge på seg, men jeg snakker mindre doser. For jeg tror problemet over her er et dårlig kosthold med litt for lite riktig mat. :)

Dette gjelder forsåvidt grønnsaker også.

Selvfølgelig om man spiser søppelmat OG ligger i underskudd så vil man gå ned i vekt. Kcal inn/ut er det som teller, ikke hva du spiser :)

Når du sier underernært, mener du underernært på næringsstoffer eller energiinntak? Om du mener på næringsstoffer er jeg enig med deg.

Annonse

Oh, the logic there is none. Det er en rimelig forskjell på underernært og feilernært.

Ekstremt sjelden situasjon. Menn er grovt underrepresentert i dette yrket, så da er hun kanskje den eneste KEFen på sykehuset totalt sett også? Kan for ordens skyld nevnet at på Haukeland Sykehus jobber det 15-20 KEFer, ingen er menn;)

Så det du sier er at dersom du spiser mindre enn du bruker så vil du gå ned i vekt?

Hvis man får i seg nok energi, så er man ikke underernært, og går heller ikke ned i vekt. Om man bare spiser drittmat så er det heller sannsynlig at man utvikler mangel på et eller flere næringsstoffer. Noen av disse kan hemme vekst, f.eks. zink-mangel, men den ekstra energien må likevel forsvinne et sted, og om man klarer å presse den i seg og absorbere den, så vil den lagres.

Hvis kroppen ikke får de stoffene den trenger så vil den jo naturligvis reagere, og en reaksjon av dette vil kanskje være å ikke ta opp mye av den maten man spiser som igjen --> kroppen vil ikke legge på seg --> underernært i mine øyne.

Høres vel ganske barnslig ut nesten, men pappa er litt i overkant interessert i trening og hvordan kroppen fungerer og har en del peiling på sånt, og jeg var i noe a'la situasjonen over selv, bare at jeg la på meg veldig mye, fordi jeg spiste for mye vanlig mat spleiset med godteri og dritt, mens bruttern spiste bare sjokolade men la ikke på seg et gram. Og da jeg spurte om hvorfor så fikk jeg den forklaringen jeg gav over : ) Og han er ikke utdannet men han har drevet på med sånt siden han var 16 år selv :)

Det er mengden som teller, ikke matvaren i seg selv.

Man kan gå ned i vekt på burger og sjokolade og opp i vekt på salat og tunfisk.

Om du spiste 2000 kcal på kylling og ris og han spiste 1000 kcal på sjokolade og pizza så vil jo du gå opp i vekt og ikke han (hvis vi går ut ifra at dere skal ha rundt 1500 kcal pr dag)

Annonse

Her snakker vi samme kaloriinntak i form av forskjellig mat.

Jeg siktet til dette "fordi jeg spiste for mye vanlig mat spleiset med godteri og dritt, mens bruttern spiste bare sjokolade men la ikke på seg et gram".

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...