Gå til innhold

Joggesko


ninnen

Anbefalte innlegg

Puma%20Bioride%20Womens%20Shoes%20Black%20White%20Red-500x500.jpgKjøpte disse i går har bare rukket å jogge en liten runde, men føles som å løpe på luft, veldig ulikt alt annet jeg har forsøkt. Utrolig behagelig følelse, noen andre som har forsøkt de?

Har prøvd herre modellen litt igjennom jobben, og den virket rimelig digg. var veldig skeptisk for å være ærlig. Men den har iallefall sinnsyk demping :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse har alltid fasinert meg, men ikke turt å prøve de :) Tok det lang tid å venne seg til de, og hva gjør de så gode?

Det er en stund siden jeg kjøpte dem, men pga reise og idiotiske arbeidstider, har jeg ikke fått tilpasset kroppen helt til løpsteknikken. De fleste løpetrenere og selskapene selv, anbefaler at man bruker lang tid til tilvenningen. Svarene varierer. Om man har brukt vanlige sko gjennom hele livet og bytter, anbefaler noen at man øker med 1km hver dag. Andre beregner tid, f.eks 5 min ekstra hver dag.

Skoene er gode for den løpsteknikken de er beregnet for, nemmelig forfotssteg. Bruker man sko med oppbygd hel i denne løpsteknikken, får foten kortere vei å dempe på enn ved en sko med flat såle.

Sjekk ut denne linken:

Videoen tar for seg det mest grunnelgende innefor barfot løping. Om du syns konseptet virker fornuftig, anbefaler jeg at du tar turen innom Google og finner litt lesestoff om barfot løping :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En approach kan være å gradvis bruke mer tid/lengre distanser på barfot når du varmer opp.Jeg begynte med 1 til to 2 toganger, nå kjører jeg 3 teknikktreninger i uken hvor jeg løper på mølla, øker med ca 100meter per gang. Tiden blir som oftest litt lengre. 3mnder ut i det kan jeg fint løpe 5km uten større problemer, i morgen blir min første økt der jeg skal passere 1mil. Jeg tror det tar enda en måned eller to før jeg dette er noe jeg gjør uten å direkte tenke på det.

jeg har ikke brukt noen annen tilnærming enn å føle meg fram. Om du kjenner kroppen din godt, vet hvordan du skal høre på samt vet at du må bruke lang tid vil jeg tro at dette er en fin tilnærming siden den er tilpasset deg. Nå skal det sies at noen dager klarte jeg ikke å løpe forfot av varierende grunner til det plutselig en dag spratt frem en følelse at dette var det mest naturlige i hele verden. For meg er det verst de dagene jeg er støl i bakside legg, men merker at jeg nå også klarer å løpe disse dagene.

Jeg løper uten sko forresten. Ikke altid like populært

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser dere skriver om at dere har fått testet løpesteget. Noen som vet hvilke butikker i Stavanger kan en gjøre det? Jeg pleier nemlig alltid å få gnagsår og krampe på "myke" delen av under foten etter jeg har løpt en stundt. Ganske irriterende å måtte gi seg fra løpingen pga føttene og ikke pga jeg er sliten..:thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser dere skriver om at dere har fått testet løpesteget. Noen som vet hvilke butikker i Stavanger kan en gjøre det? Jeg pleier nemlig alltid å få gnagsår og krampe på "myke" delen av under foten etter jeg har løpt en stundt. Ganske irriterende å måtte gi seg fra løpingen pga føttene og ikke pga jeg er sliten..:thumbsdown:

Du har jo Løplabbet i Stavanger (Tårngalleriet, Skagen 27)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...