Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Stemmer det at det er vanskeligere å gå ned i vekt etter et svangerskap selv om man trener mye og spiser sunt kontra å gjøre det et år etter svangerskapet feks. Er det noe der?

Etter mitt første svangerskap tok det lang tid før kroppen "reagerte" på treningen og kostholdet, å først et og et halvt år etter gikk vekta ned i rekord fart med kanskje 3 maks 4 treninger i løpet av uka og spiste normalt.

Så ble jeg gravid igjen å nå er guttungen 4 mndter å jeg trener 4-5 ganger i uka, stortsett styrke

og spiser sunt (kanskje spist litt for lite) men skal prøve meg litt med PF å se hvor jeg kommer.

Jeg skjønner ikke hvorfor vekten har stagnert, målene også..

Så lurer litt på dette med hormoner etter svangerskap og eventuell effekt på vektnedgang?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14378-tiden-etter-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt, men jeg raste plutselig ned i vekt etter amming og når datteren min var ca 10 mnd. Men da begynte jeg også å jobbe igjen ( har en ganske aktiv jobb) og var tydelig at all treningen ikke var nok! eller så spiste jeg rett og slett for lite mens jeg ammet.... Du skal legge til ca 500 kcal hver dag når man ammer,og du trener jo veldig mye,så du burde nok få i deg ganske mye kcal! Hvor mye ligger du på om dagen nå sånn ca?

Også skal det sies at når man ammer og tiden etter svangerskapet så holder kroppen gjerne på en del mere væske, for ikke å snakke om melk ;) Ofte går man mere ned om du fortsetter å amme utover 6 mnd for da spiser barnet mere og melken blir fetere. Den vil da ta mere fett for kroppen din.

Annonse

Amming fungerte bare ikke for meg noen av gangene.

Jeg ligger kanskje på rundt 1100-1200kcal om dagen pluss som regel 500kcal pr styrke trening, noenganger over, men kanskje en av 4 i løpet av en uke..

Så trener jeg en kondisjons time i uka, men skal prøve på spinning en gang i uka også.

Mere rekker jeg rett og slett ikke...

Ligg ihvertfall over 1200 kcal, nå vet jeg ikke hvor høy du er og hva du veier, å vanskelig å si hva du bør ligge på.men den vanligste feilen er at man ofte spiser litt for lite ( eller alt for mye, noe 1100-1200 kcal ikke er). Er bare 4 mnd siden du fødte og kroppen din bærer nok på mye vann fortsatt, så gi det litt tid og spis litt mere så vil det nok gå bra :) Juster gjerne ned mengden av karbohydrater og opp med proteiner :)

Det vet jeg ikke noe om. Jeg gikk ikke opp mere enn 7 kg i svangerskapet og mye av det var borte løpet av noen dager. Så pluttselig raste jeg ned 10 kg på to uker, sånn uten å vite noe grunn egentlig. Såå vet ikke . Men jeg gikk opp igjen veldig da etter en stund pga dårlig livsstil pga sykdom.

Amming eller ikkje, det er ein påkjenning å gå gravid, føde og ta vare på små hjelpeslause babyar!

For å ta vare på andre så må ein også ta vare på seg sjølv, så skam på Hollywood for inntrykket av at det er sunt å være tilbake i toppform etter to månedar. Stress er ikkje sunt!

Amming fungerte bare ikke for meg noen av gangene.

Jeg ligger kanskje på rundt 1100-1200kcal om dagen pluss som regel 500kcal pr styrke trening, noenganger over, men kanskje en av 4 i løpet av en uke..

Så trener jeg en kondisjons time i uka, men skal prøve på spinning en gang i uka også.

Mere rekker jeg rett og slett ikke...

Jeg skal ikke moralisere rundt det å amme/ikke amme. Jeg kjenner til maset, presset, stresset som kan følge med ammingen.

Men 11-1200 kcal om dagen (+500 kcal pr styrketrening) høres lite ut for en ammende kvinne. Veiledende normalt kaloriinntak for en normalt aktiv, frisk kvinne er 2000 kcal. Du trener en del i tillegg.

Det er nok ikke helt utenkelig at ammingen kunne gått bedre med et kosthold gir deg nok energi til melkeproduksjon.

Amming eller ikkje, det er ein påkjenning å gå gravid, føde og ta vare på små hjelpeslause babyar!

For å ta vare på andre så må ein også ta vare på seg sjølv, så skam på Hollywood for inntrykket av at det er sunt å være tilbake i toppform etter to månedar. Stress er ikkje sunt!

this

vannbalansen i kroppen tar det litt tid før retter seg opp igjen etter graviditet. ikke stress med dette med vekten.

prøv heller å komme deg opp på et nivå prestasjonsmessig som minner om der du var før du ble gravid (eller som overgår det nivået).

utseende følger prestasjoner innenfor et og samme individ.

Annonse

Ja er det jeg er redd for.. Men har satt inn ..ehm.. hormonspiral... å etter det har jeg slitt med konstant kvalme, så derfor får jeg ikke i meg noe særlig mere.. Spiser ikke lite for å "slanke" meg på en måte (selv om ejg vil ned i vekt),

men klart jeg tenker jo over hva jeg spiser. MEN jeg har faktisk tatt den besluttningen nå om å ikke se på vekta en gang å kunn vente til 20 des (tok mål den 1 okt å skal måle 20des). Jeg på en måte "føler" meg lettere i kroppen, selv om jeg ser dvask ut.

Ja jeg vet jeg bare burde kose meg å alt det der å det gjør jeg jo også..

Bare ikke med å spise alt jeg kommer over.

Men hovedproblemet her er den kvalmen da.. Men den må jo ta slutt etter hvert, siden det er en bivirkning.

Kan liksom ikke "røsske" den ut heller ;)

Husker den første tiden godt selv. Jeg var også veldig opptatt av dette, men enig med Aurorarama. Ikke stress, det er det beste rådet jeg kan gi deg :) Du må jo tenke på at du har et lite barn som tar veldg mye av din tid, du sover kanskje ikke så godt som før, i hvertfall ikke nok kanskje :p du tenker sikkert på mat og proteiner og trening og å trene riktig og nok og ja.. listen er lang, vet så altfor godt om det, men altså IKKE STRESS med det :)

Selvfølgelig, det er jo veldig individuelt hvordan kroppen restaurerer seg på en måte etter et svangerskap. Jeg tror det også har noe med hvordan man levde i svangeskapet også. Jeg for min del ble helt nazi og spiste bare sunt og trente et lett program hver dag, samtidig som jeg gikk endel tur. Å gå tur med vogna kan faktisk gjøre underverker det også hvis det er litt kupert der du bor :) tips bare altså ;) Jeg gikk bare opp 5 kg i svangerskapet og raste ned minst 10 etterpå, så siden jeg var undervektig OG ammet så fikk jeg i meg STOOOORE hauger med mat, men det er nå snart 3 år siden og ja.. Du ser profilbildet mitt :p

Nei, nyt tiden sammen med barnet ditt, og hvis du føler at du ikke får den fremgangen du syns du trenger, så tenk på at det kommer en tid for det også :) Nå ble det her kanskje ikke helt det du spurte etter, men tenkte bare å gi et lite innblikk i en annen mors hverdag og opplevelser :)

Uansett er det jo flott at du vil komme tilbake i form etter å ha fått et barn ;) det er ikke alle som gjør noe med det, og forfaller, om jeg kan si det sånn.

Ha overskudd og energi til din lille, så kommer det nok en tid for at du kan gjøre ting for deg selv også når barnet ditt blir mer selvstendig. Da roer også stresset seg noen hakk, og du klarer kanskje ting du ikke føler du får til akkurat nå .

Lykke til i hvertfall :D<3

Til en mor fra en annen mor :) hehe

Er mye som på en måte har "endret" seg etter spiralen, men som du sier, alt har kommet så gradvis så har ikke helt tenkt over det før nå.. Skal også sjekke stoffskifte siden jeg etter sisst svangerskap slet litt med det.

Min trivsel og normalvekt er jo 58kg (er 161cm).

Hormoner er ustabile greier altså :eek:

Med nummer to nå var jeg godt trent før svangerskapet og trente gjennom hele svangerskapet - når jeg hadde født begynte jeg med å gå lange turer allerede 3 dager etter fødsel (da hadde vi oss en tur på 10 km i godt tempo).

Men jeg holdt meg til turgåing til 6 mnd etter fødsel. Da begynte jeg med trening igjen - sakte men sikkert.

Men dette var for å holde formen - jeg hadde ingen som helst fokus på mat og kosthold (utover det å spise sunt, variert og nok - siden (uansett om man ammer eller ikke) man trenger dette etter en graviditet/fødsel og mens man tar vare på en liten baby). Først når jeg var sluttet med ammingen begynte jeg igjen. Da var jeg tilbake i samme form ift muskelmasse og styrke - og satt da i gang med en PSMF på 3 uker.

Etter dette var jeg i bedre form enn hva jeg var før jeg ble gravid. MEN nå snakker vi jo da altså ETT ÅR etter fødsel.

Det viktigste er, etter min mening, å klare å la være å tenke utseende og kropp i det første året etter fødsel - det er kjempevanskelig!

Jeg skjønner det er frustrerende, men dersom en klarer dette er man så utrolig mye bedre rustet til å komme tilbake i form når babyen nærmer seg ettårsalderen :) hvis man begynner for tidlig vil man ikke bare risikere at man ikke har nok overskudd til babyen, men også at man blir utslitt, stagnerer og bruker MYE lenger tid til å komme tilbake i form :) Hold deg til lange turer og det å bevege kroppen - det er jo viktig å holde seg i form - man er i en så følelsesladet situasjon, og med mye hormoner som det var snakk om over, at det også er lett for å utvikle en spiseforstyrrelse - og DET er ikke bra!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...