Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt spørsmål er følgende: Vil karbohydrater fra grønnsaker, frukt og juice fungere like bra som fra ris og pasta?

Jeg har til tider vanskelig for å spise nok pasta og ris da jeg er MØKK LEI det. Er på en såkalt bulkediett så spiser mye frukt og grønt + masse juice( Proteiner og sunt fett er en selvfølge). Vekta går opp ca 400-500 gr pr/uke så klager ikke, men vet ikke foreløpig om vekta er mest fett eller muskler :p

Erfaringer/kunnskap? Gjerne diskuter om dere er uenig, bare argumenter for svaret :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/14307-beste-karbokilden-alle-like-bra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle karbohydrater blir til glukose i blodet, så sånn sett er det likegyldig for kroppskomposisjonen din.

Men nå har det seg sånn at frukt og grønt gir deg mye mer mikronæringsstoffer på kjøpet sammenlignet med f. eks. iskrem og sukkerspinn, så av helsemessige grunner kan det ikke anbefales å spise bare shit. Men det er bare å spise en del ris og pasta hvis du foretrekker det.

Alle karbohydrater blir til glukose i blodet, så sånn sett er det likegyldig for kroppskomposisjonen din.

Men nå har det seg sånn at frukt og grønt gir deg mye mer mikronæringsstoffer på kjøpet sammenlignet med f. eks. iskrem og sukkerspinn, så av helsemessige grunner kan det ikke anbefales å spise bare shit. Men det er bare å spise en del ris og pasta hvis du foretrekker det.

Vanlig sukker prøver jeg å holde til et minimum. Men jeg har supplert med juicer og frukt og grønt da jeg ikke har klart å spise nok pasta og ris :) Får håpe det gir en positiv effekt :)

Eg kasta ut ris og pasta. Her går det i poteter, grønsaker, frukt, bær og juice.

150g jordbær, 150g tropisk frukt, 150g skogsbær, 2 bananer, 4-5dl juice, 2dl mjølk, 300g cottage cheese. Blir ein 2-liter herlighet på 1000 kcal.

Edit: Bæra er frosne og alt blir most i ein 1200W Wilfa-mikser.

Eg kasta ut ris og pasta. Her går det i poteter, grønsaker, frukt, bær og juice.

150g jordbær, 150g tropisk frukt, 150g skogsbær, 4-5dl juice, 2dl mjølk, 300g cottage cheese. Blir ein 2-liter herlighet på 1000 kcal.

Liker den stilen :D I tillegg til det er godt, holder man seg frisk og rask (y)

Annonse

Det vil avhenge av det øvrige kostholdet ditt. Rent karbohydratmessig vil jeg påstå at glukose, altså stivelse, er det beste valget. Fruktose trenger du ikke for mye av hvertfall, selv om det ikke er et argument for å droppe frukten. Glukose er det mest brukbare for kroppen din.

Om jeg skal sette en karbohydratkilde på topp så blir det gode gamle poteten (da regner jeg ikke grønnsaker som karbohydratkilde og antar at du spiser rikelig av dette fra før).

Det vil avhenge av det øvrige kostholdet ditt. Rent karbohydratmessig vil jeg påstå at glukose, altså stivelse, er det beste valget. Fruktose trenger du ikke for mye av hvertfall, selv om det ikke er et argument for å droppe frukten. Glukose er det mest brukbare for kroppen din.

Om jeg skal sette en karbohydratkilde på topp så blir det gode gamle poteten (da regner jeg ikke grønnsaker som karbohydratkilde og antar at du spiser rikelig av dette fra før).

Til tross for at jeg er nordmann så liker jeg ikke potet, aldri gjort ( Bortsett fra chips og pommes frittes, FYFY mat) :p Men da får jeg vel bare fortsette å presse nedpå ris og pasta + frukt og grønt :) Takk for utfyllende svar btw (y)

Ris er tilsvarende potet. Søtpotet er også nice.

Når jeg leste dette, svelget jeg siste bit av riskakene :D Godt å høre :) Jeg er litt urutt når det gjelder andel fett og karbo jeg får i meg om dagen, men antar det er nok. Proteiner jeg jeg oppe i 2.7-3gr/ pr kg (Muligens overdrevet, men men). Men skal prøve meg på en hjemmelaget potetstappe med søtpoteter i morgen ;) hehe

Annonse

Er små forskjeller i mikronæringsstoffinnhold, men det har ingen praktisk betydning i et variert kosthold, spesielt ikke om energiinntaket er noenlunde normalt. :) Potetmos med smør og fløte er forresten helt episk (funker også med søtpotet)!

Når jeg leste dette, svelget jeg siste bit av riskakene :D Godt å høre :) Jeg er litt urutt når det gjelder andel fett og karbo jeg får i meg om dagen, men antar det er nok. Proteiner jeg jeg oppe i 2.7-3gr/ pr kg (Muligens overdrevet, men men). Men skal prøve meg på en hjemmelaget potetstappe med søtpoteter i morgen ;) hehe

Tenkte ikke på riskaker, mer i form av kokt ris. Søtpotetstappe kan anbefales!

Tenkte ikke på riskaker, mer i form av kokt ris. Søtpotetstappe kan anbefales!

Ja, skjønte det. Men satt nå og knasket på de riskakene som et "mellom-mellommåltid", og de er jo laget av ris og sesamfrø. Men skal kjøre på kokt ris, potetstappe og pasta ;)

ingenting er som poteter :) Får godt trøkk i musklene også av det :) hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...