Gå til innhold

Smerter i kne etter trening - hvem går jeg til?


F12

Anbefalte innlegg

For et par uker siden fikk jeg smerter i venstre kne etter noen sett med knebøy, 80-90kg. Det var da jeg presset oppover at smertene kom. På siste trening måtte jeg gi meg etter ett sett med lette knebøy da jeg kjente at ikke alt var som det skulle. Nå gjør det litt vondt å gå trapper og lignende, men ikke noe alvorlig.

Problemet er at jeg ikke vil gjøre vondt verre, siden jeg aldri har hatt problemer med knærne.

Men, jeg vet ikke hvor jeg skal henvende meg for å finne ut hva det kan være, og evt hvordan jeg blir kvitt det, samt hvordan jeg kan fortsette å trene. Kiropraktor? Naprapat? Fastlege? PT?

Takker på svar, og tar treninga av underkroppen med ro så lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rtg. viser svært lite med tanke på knepatologi. Ville da i tilfelle rekvivere MR, men det er strengt talt ingen nødvendighet dersom man gjør en nøye klinisk undersøkelse på bakgrunn av "sykehistorien" til pasienten.

F12 - Hvor gammel er du? Kan du være noe mer spesifikk med tanke på lokalisasjonen av smertene? Hvilken type knebøy benytter du deg av? Har du lagt til noen andre nye øvelser i treningsprogrammet ditt de siste ukene / mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt på 21, 67kg. Kan ikke beskrive lokasjon noe nærmere, men det gjør bare vondt når kneet bøyes til 90 grader og videre ned. Jeg har ikke gjort om på programmet, men har hatt et lengre opphold for så å begynne for fult igjen nå med fyrstikkprogrammet for å gå opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Manuellterapeut. Kanskje helst en som driver med nåling. Fordelen er at de kan henvise til bildediagnostikk om nødvendig (noe jeg ikke tror det er i dette tilfellet). Eventuelt fysio. Hadde noen lignende smerter, uten at det nødvendigvis er det samme, og dro til fysio. Han stakk nåler i ligamentum patellae (leddbåndet mellom kneskålen og festet i leggbenet) et par ganger og alt ble digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knesmerter kan være mye rart, men det kan høres ut som det kommer foran på kneet i det du går langt ned. Det som ofte skjer når folk går langt ned er at de i de siste cm kjører kneet fremover (for langt fremover) pga dårlig teknikk/mobilitet, og konler dermed ut draget som hamstrings skal gi. Dette kan gi en del stress på fremre korsbånd og slike smerter kan da henge i lenge, avhengig av hvilken type skade man fikk på korsbåndet (1,2,3), om dette er tilfellet.

Om du feks har stive ankler så kan dette knevandrings problemet komme både når du kjører bøy og går trapper, da begge tingene vil få kneet ditt til å vandre.

Er det brusken nedenfor kneskålen du har "krønsjet" så kan smerter oppstå og sitte i kneet i en periode. "movie goers knee" er faktisk et syndrom og består av at late folk som reiser seg feil krønsjer brusken pga feil muskelbruk og bevegelse når de reiser seg fra setet sitt (lo da jeg hørte dette i Australia).

Det er lett å gjøre teknikken litt feil slik at en av disse to tingene skjer, så mitt råd vil være å starte med knebøy til boks hvor du fokuserer på å få rumpa bak, bak, bak og ikke ha noe knevandring i det hele tatt. Om problemet fremdeles er der ved perfekt teknikk og bedre ankelmobilitet, da kan du ta kontakt for undersøkelser av kneet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode innspill. Det stemmer at smertene kommer fra forsiden, og muligens litt nedenfor midten av kneet.

Det er blitt bedre etter noen dagers hvile, men kan jo ikke slå meg til ro med det ;)

Tenkte jeg skulle ringe til fastlegen for å høre hvem han anbefaler meg å gå til. Better safe than sorry når det kommer til slikt som kan utvikle seg til noe mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode innspill. Det stemmer at smertene kommer fra forsiden, og muligens litt nedenfor midten av kneet.

Det er blitt bedre etter noen dagers hvile, men kan jo ikke slå meg til ro med det ;)

Tenkte jeg skulle ringe til fastlegen for å høre hvem han anbefaler meg å gå til. Better safe than sorry når det kommer til slikt som kan utvikle seg til noe mer!

Høres veldig ut som det samme jeg slet med; Ikke noe veldig seriøst. Bra du tar det alvorlig og ikke venter med å få det undersøkt. Da blir det fortere bra igjen også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode innspill. Det stemmer at smertene kommer fra forsiden, og muligens litt nedenfor midten av kneet.

Intuitivt kan det høres ut som en jumpers knee variant slik det nevnes et par ganger over her, men skal ikke påstå noe som helst med den bittelille informasjonen vi har. Synes uansett det høres ut som noe det kan være greit å ta tak i. Fastlegen kan som regel lite annet enn å henvise videre, så jeg ville like greit gått direkte til en behandler som har peiling (hva slags terapeut trenger ikke være så nøye, men har erfaring med at knær ofte ikke er naprapatens sterkeste side, men kan være jeg som har vært uheldig med det jeg har sett): Avhengig av hva du finner ut der kan man se om det er noe som bør behandles videre, om man skal se på noe med teknikk eller om det eventuelt trengs noe bildediagnostikk, sistnevnte er ganske sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knesmerter kan være mye rart, men det kan høres ut som det kommer foran på kneet i det du går langt ned. Det som ofte skjer når folk går langt ned er at de i de siste cm kjører kneet fremover (for langt fremover) pga dårlig teknikk/mobilitet, og konler dermed ut draget som hamstrings skal gi. Dette kan gi en del stress på fremre korsbånd og slike smerter kan da henge i lenge, avhengig av hvilken type skade man fikk på korsbåndet (1,2,3), om dette er tilfellet.

Om du feks har stive ankler så kan dette knevandrings problemet komme både når du kjører bøy og går trapper, da begge tingene vil få kneet ditt til å vandre.

Er det brusken nedenfor kneskålen du har "krønsjet" så kan smerter oppstå og sitte i kneet i en periode. "movie goers knee" er faktisk et syndrom og består av at late folk som reiser seg feil krønsjer brusken pga feil muskelbruk og bevegelse når de reiser seg fra setet sitt (lo da jeg hørte dette i Australia).

Det er lett å gjøre teknikken litt feil slik at en av disse to tingene skjer, så mitt råd vil være å starte med knebøy til boks hvor du fokuserer på å få rumpa bak, bak, bak og ikke ha noe knevandring i det hele tatt. Om problemet fremdeles er der ved perfekt teknikk og bedre ankelmobilitet, da kan du ta kontakt for undersøkelser av kneet ditt.

Nå skal jeg plukka på et par ting her, ikke ta det som ondsinna kritikk, jeg er bare litt uenig ;)

Det er sant at knevandring fremover i stor grad kobler ut hamstrings og stiller større krav til korsbånd, men å begynne å snakke om gradering av korsbåndskader der er vel litt søkt. Hos friske mennesker har jeg vanskelig å se for meg at noe som helst annet enn en grad 1 skade er rimelig uaktuelt ved denne skademekanismen. Får man en grad 2 eller 3 skade må det enten være snakk om et operert korsbånd eller en eller annen merkelig genetisk variant. Ellers vil jeg si det er mye mer sannsynlig at knevandringen gir trøbbel i patellarligamentet, da vi senker fyring av hamstrings må nødvendigvis quadriceps ta mye av jobben og vi legger mye stress på senevevet. Synes også meniskskader og uspesifikke patellofemorale smerter (f eks trackingproblematikk) er mye mer sannsynlig enn at det er korsbåndene som gir smertene.

Og en liten pirk angående movie goers knee: det har da ingenting med at folk er late eller ikke å gjøre, kun et symptom i form av at man har smerter når man reiser seg etter å ha sittet lenge. Det er blant annet et av de vanligste tegnene ved patellofemoralt smertesyndrom, som man ser hos aktive utøvere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Intuitivt kan det høres ut som en jumpers knee variant slik det nevnes et par ganger over her, men skal ikke påstå noe som helst med den bittelille informasjonen vi har. Synes uansett det høres ut som noe det kan være greit å ta tak i. Fastlegen kan som regel lite annet enn å henvise videre, så jeg ville like greit gått direkte til en behandler som har peiling (hva slags terapeut trenger ikke være så nøye, men har erfaring med at knær ofte ikke er naprapatens sterkeste side, men kan være jeg som har vært uheldig med det jeg har sett): Avhengig av hva du finner ut der kan man se om det er noe som bør behandles videre, om man skal se på noe med teknikk eller om det eventuelt trengs noe bildediagnostikk, sistnevnte er ganske sjeldent.

Så du mener jeg burde ta kontakt med en fysioterapeut først som sist? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke konstruktiv kritikk ille opp jeg Ole-mats:)

Sant det du skriver om at det veldig lite sannsynlig er type 2 og 3 avrivning, men de bare slengte jeg med for å opplyse om at det var 3 varianter. man skal være flink ja om man går fra friske korsbånd og direkte til en mer alvorlig skade enn eventuelt en type 1 avrivning, som også er mer usansynlig enn at det enten er små skader på brusk eller senene.

Moviegoers knee forklarte jeg bare hvordan de ga det navnet, jeg vet at det ikke kun rammer late folk, tvert imot, men navnet er temmelig festlig.

I alle tilfeller vil skikkelig innlæring av boks knebøy styrkebaksiden og skape så god teknikk at man kan trene med mindre enn optimale knær, om noe skulle være galt etter undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...